کشف خرس و ۴۷۴ پرنده قاچاق از داخل خودروی سمند آغاز فرایند انتخاب بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمونه متهم به ۴۶ فقره سرقت پلاک خانه در مشهد دستگیر شد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) واژگونی قایق در ولایت ننگرهار افغانستان ۲۰ قربانی گرفت ویدئو | لحظه دستگیری سارق خودرو توسط مردم در تبریز افزایش آموزش‌های مهارتی به ساکنان حاشیه شهر در خراسان‌رضوی والدین هلی کوپتری و  فرزندان گلخانه‌ای چه ویژگی‌های دارند؟ یک‌سوم دانش‌آموزان خراسان‌رضوی زیر پوشش برنامه‌های اوقات فراغت قرار می‌گیرند خبر خوش رئیس سازمان برنامه و بودجه: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال اجراست؛ معوقات پرداخت می‌شود (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ماجرای پیک‌موتوری که گرفتار سارق موتورسیکلت در مشهد شد افزایش جمعیت، نیازمند کاهشی شدن طلاق است کشف مزرعه ارز دیجیتال در مشهد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) «معلم بلاگری» از تهدید تا فرصت اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی روز زیارتی امام‌رضا(ع) در مشهد(۱۲ خرداد ۱۴۰۳) وجود ۱۲۳ ساختمان ناایمن در مشهد
سرخط خبرها

پژوهشگران مشهدی موفق به ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان شدند

  • کد خبر: ۱۴۶۷۰۵
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱
پژوهشگران مشهدی موفق به ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان شدند
پژوهشگران عضو یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موفق به طراحی و ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدیر یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: آسفیکسی به معنای اختلال در تبادلات گازی است که سبب افزایش دی اکسید کربن در بدن نوزادان می‌شود و با کاهش اکسیژن خون و خون رسانی به مغز همراه است که موجب آسیب به سلول‌های مغزی و مرگ آن‌ها در فاصله کوتاهی از شروع اختلال می‌شود.

مهدی عباچی زاده افزود: این اختلال هنوز هم مساله مهمی است که می‌تواند منجر به مرگ و میر قابل توجهی شود به طوری که در کشور‌های در حال پیشرفت میزان وقوع آن در حد هفت تا ۲۰ مورد در هر هزار تولد زنده ذکر شده است.

وی ادامه داد: نوزادان مبتلا به کم اکسیژنی متوسط یا شدید باید در فاصله ۲ تا ۶ ساعت اول عمر، درمان را آغاز کنند و طی ۷۲ ساعت، دمای بدن باید حدود ۳۴ درجه سانتیگراد، به طور مداوم ثابت نگه داشته شود و پس از پایان سه روز، بدن نوزاد به آهستگی گرم شود به طوری که هر ساعت نیم درجه سانتی گراد دمای بدن نوزاد افزایش یابد تا وقتی که دمای مقعد بین ۳۶.۵ و ۳۷.۵درجه قرار گیرد.

این پژوهشگر فناور دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغییرات کنترل نشده دما موجب شکست درمان و ابتلا به عوارض می‌شود و دما اگر بالاتر از ۳۴ درجه باشد ارزش درمانی و حمایتی ندارد و اگر کمتر از ۳۳ درجه باشد به دلیل عوارض شدید، نوزاد بد حال شده و بر شدت عوارض افزوده می‌شود از این رو تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز است که دمای بدن نوزاد را به طور مداوم بین ۳۳ و ۳۴ درجه نگه دارد.

عباچی زاده افزود:با توجه به این نیاز مهم در امر سلامت نوزادان کشور و سابقه این شرکت در ارائه درمان‌های سرمایشی، ساخت دستگاه سرد کننده نوزادان در دستور کار قرار گرفت و در این دستگاه، آب به عنوان مایع خنک کننده توسط یک سیستم خنک کننده ترموالکتریک، از طریق لوله‌های عایق شده و اتصالات بدون نشت، به داخل تشک سیلیکونی مخصوصی که برای این کار طراحی شده است هدایت می‌شود.

وی اضافه کرد: سر و بدن نوزاد بر روی این تشک قرار می‌گیرد و کنترل کننده الکترونیکی دستگاه، دمای مقعد و دمای سطح بدن نوزاد را به طور دائمی و لحظه‌ای پایش و طبق شیوه نامه درمانی دمای مقعدی را طی ۷۲ ساعت تنظیم می‌کند.

این پژوهشگر فناور دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دستگاه یاد شده می‌تواند با قیمتی پایین‌تر از نمونه خارجی، نیاز بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان را برطرف سازد و گام بزرگی در ارتقا سلامتی و صرفه جویی ارزی بردارد.

عباچی زاده افزود:این دستگاه هم اکنون در حال گذراندن آزمون‌های ایمنی است تا بتواند با اخذ مجوز تولید در بازار حضور پیدا کند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->