فرماندار سرخس: ۶۰ میلیون مترمکعب سیلاب مشهد از مرز‌های شمالی خارج شد ۴ نفر از یک خانواده ۵ نفره در روستای آلما جوق فریمان قربانی سیل شدند (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آبگرفتگی شدید در محور مواصلاتی روستای سلطان آباد خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرواز‌های مشهد براساس برنامه در حال انجام است (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محور کاشمر _ نیشابور مسدود شد (۲۸ ادیبهشت ۱۴۰۳) حرکت هیچ قطاری از مبدا مشهد لغو نشده است (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت هوای مشهد و خراسان رضوی (٢٨ اردیبهشت ١۴٠٣) بازدید استاندار خراسان رضوی از روستا‌های سیل زده فریمان+ عکس (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گزارش شهردار مشهد بعد از ۲ روز عملیات مداوم| پیش بینی بودجه برای جبران خسارات ناشی از سیل مردم + فیلم رفع تمام آب‌گرفتگی‌ها در مشهد | آمادگی مدیریت شهری برای بارش احتمالی جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم آخرین وضعیت سیل در مشهد از زبان فرماندار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قطعی برق در برخی از مناطق مشهد (۲۷ اردیبهشت۱۴۰۳) ویدئو| تخریب دیوار اراضی متعلق به آستان قدس در خیابان سپاه| آمادگی مشهد برای سیلاب احتمالی در روز جمعه (۲۸اردیبهشت۱۴۰۳) آغاز مجدد بارش شدید باران در مشهد | آماده‌باش تمام دستگاه‌های امدادرسان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پشتیبانی ویژه ستاد اجرایی فرامین امام(ره) از مناطق سیل زده خراسان رضوی و مشهد عضو شورای اسلامی شهر مشهد: مجموعه شهرداری از کمک‌های جهادی حمایت می‌کند برآورد خسارت ۱۰۰ میلیاردتومانی سیلاب در کلات نادری (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس پلیس راهور خراسان رضوی: بیشتر محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی باز هستند + فیلم آخرین وضعیت سیل در نیشابور از زبان فرماندار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) خسارت لوازم خانگی و ساختمان‌های تخریب‌شده سیل مشهد پرداخت خواهد شد
سرخط خبرها

«۱۰ دی» روز ملی مشهد و هویتی که نباید فراموش شود

  • کد خبر: ۱۴۲۶۱۸
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
«۱۰ دی» روز ملی مشهد و هویتی که نباید فراموش شود
اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم و رویداد‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را مرور کنیم، وقایعی می‌بینیم که بارزترین آن‌ها ۱۰ دی ۱۳۵۷ و نقطه عطفی در تاریخ مبارزات انقلابی مردم مشهد بوده است.

وقتی از مشهد دور  و وارد شهر دیگری می‌شوی، در خیابان‌های اصلی یا میدان مرکزی شهر ناخودآگاه چشمت دنبال گم شده‌ای می‌گردد به ویژه اگر شب باشد. بین آن همه چراغ و شلوغی و ازدحام به دنبال یک چراغ روشن در دل شهر می‌گردی تا به بهانه سلامی دل گرمی بگیری و بگذری،  اما به خاطر می‌آوری که آن چراغ روشن، آن گنبد و گلدسته‌ها و... مال مشهدند و آنجاست که دلتنگی و غربت انگار روی سرت هوار می‌شود.

این حس غربت، اما توأم با غرور شیرینی است که تو در شهرت حرمی داری که پناه همه مجاوران و زائران است. شهری با ریشه‌های تاریخی و مذهبی که به جز هم جواری با حرم مطهر رضوی در برهه‌های حساس تاریخی نیز مردمانش نقش آفرینی‌های به سزایی داشته اند.

اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم و رویداد‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را مرور کنیم، وقایعی می‌بینیم که بارزترین آن‌ها ۱۰ دی ۱۳۵۷ و نقطه عطفی در تاریخ مبارزات انقلابی مردم مشهد بوده است. تاریخی که نباید زنگار فراموشی بگیرد و باید نسل به نسل روایت شود تا آنچه هویت امروز مردم مشهد را ساخته است به فراموشی سپرده نشود.  این یادآوری با اتفاق ارزشمندی همراه شد که نام گذاری یک روز ملی برای این شهر است.

روزی که ریشه تاریخی آن از خون شهیدانی قوام گرفته است که در یکشنبه خونین در زیر تانک‌ها و رگبار مسلسل رژیم منحوس شاهنشاهی در دل کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر به خاطر مقاومت و مبارزات انقلابی شان به شهادت رسیدند.

۱۰ دی روز ملی مشهد نام گذاری شد تا هر سال با مرور وقایع تاریخی که با هویت مذهبی و انقلابی و ولایت پذیری مردم پیوند خورده است با نگاه نخبگانی و برنامه ریزی‌های کلان فرهنگی در راستای حفظ هویت تاریخی و اشاعه ارزش‌های فرهنگی در میان مردم و به ویژه نسل جدید قدمی مؤثر برداشته شود. شهری که هم در آسمانش ستاره‌ای روشن دارد و هم در دلش مردمانی تاریخ ساز.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->