رئیس مرکز مریم‌شناسی لبنان: شگفت‌زده شدم که امام رضا(ع) پیشتاز گفت‌وگوی علمی آن هم در هزار سال پیش هستند برای برگزاری هفت دوره دو سالانه کنگره جهانی حضرت رضا(ع) برنامه‌ریزی شده است رئیس جمهور: علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) شاخص تام و تمام عدالت است | سازمان‌های بین‌المللی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین کارآیی ندارند + فیلم ویژه برنامه های آستان قدس رضوی در آستانه میلاد امام رضا(ع) اعلام شد+ فیلم شاخه گلی برای زائر آقا روز ولادت امام رضا(ع) تعطیل می‌شود؟ مظلومیت قرآن، از بزرگترین ابتلائات امت اسلامی بوده است از جمله اهداف ما، امتداد اجتماعی اندیشه‌های امام رضا (ع) است+ فیلم برای استقرار عدالت، نیازمند یک تفکر الگو و معیار هستیم گفتمان سازی و ترویج مکتب رضوی از دستاورد‌های کنگره جهانی امام رضا(ع) است+ فیلم تولیت آستان‌قدس‌رضوی: کنگره امام رضا (ع)، فرصتی برای گفت وگوی ملت‌ها درباره عدالت است | فلسطین، مدعیان عدالت را رسوا کرد + فیلم دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع): کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) به‌دنبال رازگشایی از حقیقت‌های جهان معاصر نسبت به ظلم است دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر تهران به مناسبت ولادت امام رضا(ع) + تصاویر پنجمین کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) در مشهد آغاز به کار کرد + فیلم مشهدالرضا(ع)؛ میعادگاه عاشقان ولایت | قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی: سالانه میزبان بالغ بر ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون زائر در بارگاه منور رضوی هستیم کهکشان رضوی نخستین گروه زائران ایرانی حج تمتع عازم سرزمین وحی شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

«همسایه داری» در رفتار و گفتار حضرت فاطمه (س)

  • کد خبر: ۱۴۲۰۸۸
  • ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
«همسایه داری» در رفتار و گفتار حضرت فاطمه (س)
به گزارش امام حسن مجتبی (ع) شب تا صبح مادرشان، حضرت فاطمه (س)، مشغول دعا و نیایش بوده‌اند و فقط برای دیگران دعا کرده‌اند.

رفتار و گفتار حضرت فاطمه زهرا (س) برای همه جهانیان الگوی همیشگی و جاویدان است. باید شاخصه‌های مکتب فاطمی را از درون احادیث معتبر شناسایی کرد و از آن درس گرفت. یکی از این شاخصه‌ها همسایه‌داری است.

امام حسن مجتبی (ع) فرموده‌اند: دیدم مادرم فاطمه (س) در شب جمعه در محراب عبادت پیوسته رکوع و سجود می‌کردند و نماز می‌خواندند تا صبح شد و شنیدم زنان و مردان باایمان را نام می‌برند و برای آنان زیاد دعا می‌کنند، ولی برای خودشان هیچ دعایی نمی‌کنند. پس گفتم: یا امّاه لم لاتدعین لنفسک کما تدعین لغیرک؟‌ای مادرم! چرا برای خودت همان‌طور که برای غیرخودت دعا می‌کردی دعا نکردی؟ پاسخ داد: یا بنّی! الجار ثم الدار.‌ای پسرکم، فرزندم، [اول]همسایه سپس خانه. *

با دقت در این داستان راستان که شاهد و راوی آن حسن بن علی بن علی (ع) فرزند حضرت فاطمه (س) است، ارزش بسیار زیاد «همسایه‌داری» روشن می‌شود. به گزارش امام حسن مجتبی (ع) شب تا صبح مادرشان، حضرت فاطمه (س)، مشغول دعا و نیایش بوده‌اند و فقط برای دیگران دعا کرده‌اند. صبح امام حسن (ع) از مادر می‌پرسند: چرا همان‌گونه که برای دیگران دعا کردی برای خودت دعا نکردی؟ حضرت فاطمه (س) تقدّم همسایه بر خانه را یادآوری کرده‌اند.

به حکم این گفت‌وگوی فرزند و مادر، مناجات شبانه و همسایه‌داری در فرهنگ فاطمی ارزش والایی دارد. در سراسر شب تا صبح نیایش و دعاکردن برای همسایگان دو نکته مهم وجود دارد. یکی شب زنده‌داری و اقامه نماز شب و رکوع و سجود شبانه و عبادت خدا در دل شب است و دیگری اختصاص دعا‌ها به دیگران و همسایگان. لازم است فاطمیون از سیره فاطمی درس بگیرند و در زندگی خویش در راه رسیدن به سبک زندگی فاطمی گام بردارند.

همسایه‌آزاری هرگز جایی در منطق و فرهنگ فاطمی ندارد. فاطمیون باید حقوق همسایگان را رعایت کنند و موجبات خشنودی همسایگان را فراهم کنند و برای آنان دعا کنند. باید از هرچه همسایه‌ها را ناراحت می‌کند و آزار می‌دهد پرهیز کرد. سگ‌بازی در آپارتمان و قراردادن زباله جلو درودیوار همسایه و ایجاد آلودگی صوتی و ساختن ساختمان چندطبقه باآزار و ناراحتی همسایه و بدگویی از همسایه و سرازیرکردن فاضلاب به داخل کوچه و... در منطق فاطمیون جایی ندارد.

* علل الشرایع شیخ صدوق، ج ۱، ص ۱۸۲
اختصاص شیخ مفیدقرن پنجم، ص ۳۳۷
کشف الغمه فی معرفه الائمه (ع) قرن هفتم، ج ۲، ص ۲۶
بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۸۱ و ۸۲ و ج ۹۳، ص ۳۸۸).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->