تصادف اتوبوس با تریلی در کرمانشاه یک فوتی و ۱۱ مصدوم برجا گذاشت تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان
سرخط خبرها

ضرورت تحول در حوزه مهارت‌آموزی

  • کد خبر: ۱۳۹۰۶۷
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
ضرورت تحول در حوزه مهارت‌آموزی
یکی از ارکان اصلی حوزه فنی و حرفه‌ای، بخش آموزش است؛ اما وقتی حرف از آموزش می‌شود، نباید سه ضلع مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی را فراموش کنیم.

یکی از ارکان اصلی حوزه فنی و حرفه‌ای، بخش آموزش است؛ اما وقتی حرف از آموزش می‌شود، نباید سه ضلع مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی را فراموش کنیم. سه ضلع یاد‌شده به‌یک‌اندازه مهم هستند.

در حوزه آموزش البته باید به نکاتی دقت شود. تصور کنید یک آموزش به‌روز ارائه شود، اما اگر بازار کار آن آموزش اشباع شده باشد، پس فایده‌ای نخواهد داشت.

به‌عنوان‌مثال مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر شاید ۱۰ سال پیش رشته خیلی خوبی بود؛ اما الان بیشتر جامعه هدف، کار با اینترنت و کار با پاورپوینت را بلد هستند.

یا مثلا بیشتر آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، آموزش‌هایی هستند که منجر به شغل می‌شوند؛ چون لزوما همه آموزش‌ها که منجر به شغل نمی‌شوند، مثلا کار با آموزش ورد، دیگر کسی با یادگرفتن این مهارت‌ها نمی‌تواند کسب‌درآمد کند. بیشتر دانشگاه‌های ما مدرک‌گرا هستند که در آن‌ها مهارت‌های دانشجو افزایش پیدا نمی‌کند و فقط هدف دانشجو، گذراندن مقاطع بالاتر تحصیلی است.

اما در فنی‌و‌حرفه‌ای وقتی مدرکی صادر می‌شود، یعنی فرد مد نظر شرایط احراز آن شغل را داشته است. افراد آموزشی را در فنی‌و‌حرفه‌ای می‌آموزند که منجر به شغل بشود؛ درغیر‌این‌صورت در آن رشته کارگاه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، تعطیل خواهد شد. به‌هرحال چه در مراکز خصوصی و چه در آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای مربی، تجهیزات و سرفصل‌های آموزشی باید به‌روز باشند.

در تلاش هستیم سند آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را با همکاری دستگاه‌های اجرایی تدوین کنیم و در سند مهارت آموزش‌های فنی و‌حرفه‌ای در سال۱۴۰۲ با شیبی ملایم به‌سمت این آموزش‌های به‌روز و مبتنی‌بر نیاز برویم.

این آموزش‌ها مبتنی‌بر وضعیت فعلی و آینده است. بر‌این‌اساس اگر دوره آموزشی گذاشته می‌شود، می‌توانیم آن را بسنجیم که چقدر متناسب با سند مهارت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

ان‌شاء‌ا.. تا پایان سال در‌صورتی‌که اعتبارات مد‌نظر ما به‌صورت‌کامل تخصیص یابد، تجهیزاتمان را به‌روز خواهیم کرد که این اتفاق بسیار خوبی محسوب می‌شود.
در مرحله بعد به سراغ مربی‌های خود خواهیم رفت تا با آموزش‌های لازم به‌روز شوند. درباره سرفصل‌های آموزشی نیز در دفتر پژوهش و آموزش درسی می‌تواند به‌روزرسانی انجام شود.

امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مهارت‌آموزی جوانان استان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->