کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ «علیرضا عصار» مجری تلویزیون شد گفتگو با چهره‌پرداز فیلم سینمایی «پرویزخان» به بهانه آغاز اکران آنلاین | داوران فجر کار را نادیده گرفتند تونی لیانگ رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم توکیو شد معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش
سرخط خبرها

نگاهی به وضعیت فروش سینماها در نخستین ماه پاییز

  • کد خبر: ۱۳۰۸۱۴
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
نگاهی به وضعیت فروش سینماها در نخستین ماه پاییز
سینما‌های کشور و استان خراسان رضوی در ماه مهر دوران خوبی را پشت سرنگذاشتند. ناآرامی‌های کشور در این یک ماه همان طور که بسیاری از کسب و کار‌ها را مختل کرد، باعث شد سینما‌ها با کاهش فروش محسوسی روبه رو شوند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ برخی از سینماگران هم که قرار بود آثارشان به چرخه اکران اضافه شود، با توجه به جریانات پیش آمده در کشور از اکران در این زمان انصراف دادند تا همچنان ترکیب قدیمی آثار روی پرده تغییری نکند؛ اتفاقی که باعث شده است دوباره سینما‌ها به دوران رکود خود -که پیش از این به خاطر کرونا رقم خورده بود- بازگردند.

البته حدود ۱۰ روز می‌شود که برای کمک به فروش سینماها، بلیت سینما‌ها نیمه بها شده است. به نظر می‌رسد اتخاذ این تصمیم حداقل به رشد تعداد مخاطبان در هفته گذشته کمک کرده است. براساس آمار ارائه شده در سایت «سمفا» تعداد کل مخاطب سینما‌های استان خراسان رضوی در ماه مهر ۹۸ هزار و ۱۷۳ نفر و جمع فروش حدود ۲ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بوده است. درحالی که در ماه شهریور با حضور ۱۸۵ هزار و ۹۰۲ مخاطب در سینما‌های استان مجموع فروش به ۵ میلیارد تومان رسیده بود. ما در این نوشتار نگاهی داشتیم به فروش ۱۷ فیلم اکران شده در سینما‌های خراسان رضوی در اولین ماه از پاییز ۱۴۰۱ که در ادامه پیش روی شماست.

تفاوت نگاه تماشاگران خراسان رضوی با دیگر استان‌ها

در رتبه اول جدول فروش سینما‌های استان نسبت به ماه‌های گذشته تغییری ایجاد نشده و همچنان فیلم سینمایی کمدی «انفرادی» با بازی رضا عطاران، هنرمند مشهدی، و به کارگردانی سیدمسعود اطیابی پیشتاز است. اما براساس آمار سایت «سمفا» فیلم «انفرادی» تنها در سینما‌های خراسان رضوی و آذربایجان شرقی همچنان موردتوجه علاقه‌مندان قرار دارد و در باقی استان‌ها و در مجموع سینما‌های کل کشور این اثر با افت فروش روبه رو شده و جایگاه اولی خود را از دست داده است.

حتی در جدول برخی استان‌ها این فیلم در جایگاه چهارم قرار گرفته است. فروش «انفرادی» در سینما‌های استان خراسان رضوی در اولین ماه پاییز ۶۳۳ میلیون تومان بوده که حدود ۴۰۰ میلیون تومان نسبت به فروش شهریور کاهش داشته است.

دراین بین پویانمایی «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد خیراندیش که شهریور در رتبه سوم جدول فروش استان قرار گرفته بود در ماه مهر با پشت سر گذاشتن «ابلق»، جایگاه دوم را از آن خود کرده است. البته فروش این فیلم هم تقریبا نصف شده و به ۴۹۲ میلیون تومان رسیده است. «پسر دلفینی» از جمله آثاری است که از آغاز اکرانش با استقبال خوب کودکان و خانواده‌ها روبه رو شده، به طوری که در جدول فروش بیشتر استان‌ها جایگاه اول را در ماه مهر به دست آورده است.

آثار سینماگران زن

«ابلق»، جدیدترین ساخته نرگس آبیار، با فروش ۳۴۲ میلیون تومان حدود ۷۰۰ میلیون تومان نسبت به ماه شهریور کاهش فروش داشته و با یک پله سقوط در جایگاه سوم جدول فروش استان قرار گرفته است. هوتن شکیبا، الناز شاکردوست و بهرام رادان بازیگران اصلی «ابلق» هستند، مهران احمدی، هنرمند خراسانی، هم حضور کوتاهی در این فیلم داشته است.

فیلم پرستاره «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد همچون شهریور در رتبه چهارم قرار دارد. البته فروش این اثر هم بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و به رقم ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است. جواد عزتی، پژمان جمشیدی و هادی حجازی فر از جمله بازیگران «دوزیست» هستند. «تی تی» اثر آیدا پناهنده که همچون «ابلق» از حضور هوتن شکیبا و الناز شاکردوست بهره گرفته جایگاه پنجم را در ماه مهر از آن خود کرده است. این فیلم که از ۱۵ تیر اکرانش را در سینما‌های سراسر کشور آغاز کرده توانسته است به فروش ۱۴۸ میلیون تومانی دست پیدا کند.

جایگاه مشهدی‌ها

ترتیب رتبه‌های ششم، هفتم و هشتم جدول فروش خراسان رضوی تغییری نسبت به ماه قبل نداشته است. براین اساس «علفزار» ساخته کاظم دانشی که از ۳ خرداد در سینما‌های کشور روی پرده رفته است و اکرانش همچنان ادامه دارد با فروش ۱۳۴ میلیون تومانی در رتبه ششم قرار گرفته است. این فیلم جزو معدود آثار رونمایی شده در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود که به اکران عمومی رسیده است. پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی و ستایش رجایی نیا، بازیگران تئاتر مشهد، از جمله بازیگرانی هستند که در «علفزار» به ایفای نقش پرداخته اند.

رتبه هفتم به فیلم «بانک زده ها» ساخته جواد اردکانی و علی بکائیان اختصاص دارد؛ فیلمی که آخرین حضور مرحوم علی انصاریان در سینما محسوب می‌شود. «بانک زده ها» در ماه مهر با جذب ۵ هزار و ۲۶۷ مخاطب به فروش ۱۲۲ میلیون تومانی دست پیدا کرده است. «سگ بند»، ساخته مهران احمدی، سینماگر خراسانی، قدیمی‌ترین فیلم روی پرده محسوب می‌شود. اکران این فیلم از نوروز امسال آغاز شده است و همچنان در ۷ سالن سینمایی استان ادامه دارد. فیلم کمدی «سگ بند» با فروش ۸۱ میلیون تومانی در ماه مهر در جایگاه هشتم و بالاتر از ۹ اثری قرار دارد که دیرتر از آن به اکران سینما‌ها اضافه شده اند.

فیلم‌های جدید شکست خورده در گیشه

رتبه نهم جدول فروش به فیلم «چند می‌گیری گریه کنی ۲» ساخته علی توکلی نیا با بازی حامد آهنگی که از ۲۸ اردیبهشت در سینما‌های سراسر کشور اکران شده است اختصاص دارد. میزان فروش این فیلم در ماه مهر ۶۸ میلیون تومان اعلام شده است. اما در رتبه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم سه فیلم از آثار جدید اکران سینما‌ها قرار گرفته اند که هیچ کدام نتوانسته اند مخاطبان زیادی را با خود همراه کنند.

فیلم «شین» به نویسندگی و کارگردانی میثم کزازی در جایگاه دهم قرار دارد؛ فیلمی در ژانر وحشت که از ۱۶ شهریور اکرانش را آغاز کرده و تنها ۳۶ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان در ماه مهر فروخته است. حتی حضور شهاب حسینی به عنوان تهیه کننده و بازیگر هم نتوانسته است این اثر را نجات دهد. رتبه یازدهم جدول به فیلم «بام بالا» ساخته سیدجمال سید حاتمی اختصاص دارد.

این فیلم که در ژانر کودک ساخته شده است تنها اثری محسوب می‌شود که در ماه مهر اکرانش آغاز شده است. فروش «بام بالا» در طی ۱۵ روز ۳۶ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان بوده است. «نمور» به کارگردانی داوود بیدل از آثار رونمایی شده در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با فروش ۱۵ میلیون تومانی در رتبه دوازدهم جدول استان قرار گرفته است. این فیلم با بازی محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسن پور و نسیم ادبی از ۱۶ شهریور روی پرده سینما‌های کشور رفته است.

۵ رتبه پایینی جدول فروش

سیزدهمین رتبه جدول به فیلم «بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی و به تهیه کنندگی غلام رضا موسوی، سینماگر خراسانی، اختصاص دارد. «بازیوو» فیلمی موزیکال و در ژانر کودک است که در ماه مهر ۷ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان فروش داشته است. از میان بازیگران این فیلم می‌توان به برزو ارجمند، پژمان بازغی و لیندا کیانی اشاره کرد. فیلم کمدی «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمی طبا که در ماه مهر پنج سالن در اختیار داشته، فروشش ۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان اعلام شده و در رتبه چهاردهم قرار گرفته است.

کوروش تهامی، فرهاد آئیش و بهاره کیان افشار از جمله بازیگران این فیلم هستند. «بی صدا حلزون» ساخته بهرنگ دزفولی زاده با فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی در جایگاه پانزدهم قرار گرفته است. مهران احمدی بازیگر خراسانی، محسن کیایی، هانیه توسلی و پدرام شریفی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

«شب طلایی» ساخته یوسف حاتمی کیا با بازی حسن معجونی و یکتا ناصر در اولین ماه پاییز نتوانست رتبه‌ای بهتر از شانزدهم کسب کند. این فیلم یکی از آثار پذیرفته شده در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر است که از ۲۰ مرداد اکران عمومی اش را آغاز کرده است. فروش اولین ساخته یوسف حاتمی کیا در ماه مهر یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان اعلام شده است.

اما آخرین رتبه جدول به فیلم «رؤیای سهراب» ساخته علی قو‌ی تن، فیلم ساز خراسانی، اختصاص دارد. فیلمی درباره سهراب سپهری با بازی خود علی قوی تن و لاله اسکندری دیگر هنرمند خراسانی که انتظارات را برآورده نکرده و از زمان آغاز اکرانش در روز‌های پایانی مرداد تعداد مخاطبان بسیار اندکی را با خود همراه کرده است. فروش «رؤیای سهراب» در اولین ماه پاییز به یک میلیون تومان هم نرسیده و ۲۶۵ هزار تومان بوده است. «رؤیای سهراب» در شهریور هم در رتبه هفدهم قرار گرفته بود.

گزارش فروش هفتگی فیلم‌های سینمایی در کشور

تعداد مخاطب‌های فیلم سینمایی «دوزیست» در هفته گذشته در سینما‌های کشور از ۱۴ هزار به ۲۱ هزار نفر رسیده است و این نشان می‌دهد طرح نیم بها کردن قیمت بلیت سینما چندان هم نتوانسته است به سینما کمک کند.
مجموع فروش فیلم‌های سینمایی در هفته‌ای که گذشت (۲۳ تا ۲۹ مهر) رقمی حدود ۴ میلیارد تومان بود. این رقم نسبت به هفته گذشته

(۱۶ تا ۲۲ مهر) که ۴میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود حدود ۲۰۰ میلیون تومان کاسته شد. البته به واسطه اجرای طرح دو هفته بلیت نیم بها در سینما‌ها باید مخاطبان را با یکدیگر مقایسه کرد. چون با نصف شدن قیمت بلیت، طبیعی است که مجموع فروش هم کم شود.
در هفته‌ای که گذشت، مجموع مخاطبانی که به سینما رفتند به ۱۹۵ هزار و ۸۸۳ نفر رسید و در دو هفته پیش این رقم معادل ۱۲۴ هزار و ۹۵۹ نفر بود. این آمار نشان می‌دهد که طرح نیم بهاسازی قیمت بلیت سینما توانسته است تا حدودی موفقیت آمیز باشد، اما به هرحال اکران نکردن فیلم تازه به افزایش فروش و افزایش مخاطب کمک چندانی نکرده است.

چرا فیلم جدید اکران نمی‌شود؟

در شرایطی که سینما نیاز به رشد و حمایت دارد، شورای صنفی نمایش دائما پروانه نمایش صادر می‌کند، اما هیچ فیلم جدیدی روی پرده سینما نمی‌رود. همین موضوع سبب شده است دوباره سینما‌ها به شرایط رکود بازگردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->