آیا مدارس قم فردا سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی چند توصیه مهم برای خواب آرام شبانه هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در ۱۵ استان کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد اهدای اعضای ۱۴۷ بیمار مرگ مغزی در غرب خراسان امتحانات دانش آموزان تا پایان هفته لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرونشست خودرو خاور در خیابان بابانظر مشهد+ تصویر (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)‌ چرا خانواده‌ها با اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی مخالفت می‌کنند؟ سوءاستفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟ علت علمی بارش‌های شدید بهار امسال در مشهد و کشور چه بود؟ بازنشر گفتگوی شهرآرانیوز با سیدمحمدتقی میرحافظ، معلم کلاس اول رئیس جمهور | آقای معلم! «سید ابراهیم» هم به دانش‌آموزان شهیدت اضافه شد کلاهبرداری میلیاردی با صدای زنانه اجتماع دانشگاهیان مشهد در پی شهادت آیت الله رئیسی برگزار شد + ویدئو (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویر جدید تلویزیون ترکیه از محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه هلاکت شرورِ مسلح و شهادت مأموران پلیس تهران بزرگ + تصاویر شهدا و فیلم
سرخط خبرها

افزایش قیمت نجومی نرخ بلیت هواپیمای مشهد- نجف

  • کد خبر: ۱۲۳۹۴۲
  • ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
  • ۱
افزایش قیمت نجومی نرخ بلیت هواپیمای مشهد- نجف
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت پرواز‌های عتبات به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ طبق اعلام مسئولان سازمان هواپیمایی، سقف قیمت مصوب بلیت پرواز تهران-نجف برای سفر اربعین ۶ میلیون تومان است، اما بررسی‌های میدانی حکایت از فروش بلیت با قیمت ۲۲ میلیون تومان داردکه علت آن را باید در نبود نظارت کافی و بازدارنده جست وجو کرد. بررسی شهرآرا از سایت‌های معتبر فروش بلیت هواپیما نشان می‌دهد که قیمت بلیت پرواز مشهد- نجف یک شرکت خارجی برای روز ۲۳ شهریور به ۲۲ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت بلیت این مسیر برای روز ۲۶ شهریور ۱۵ میلیون تومان ثبت شده است. البته قیمت بلیت مشهد و نجف برای اواخر هفته جاری کمتر بوده و حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است؛ با این حال همین رقم نیز نزدیک به دوبرابر قیمت مصوب است. همچنین قیمت بلیت پرواز مشهد- بغداد برای ۲۴ شهریور به ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

مقایسه با مسیر‌های دیگر

در شرایطی بلیت پرواز ۲ ساعت و نیمه مشهد-نجف در ایام اربعین به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است که جست وجو در سایت‌ها نشان می‌دهد در روز ۲۳ شهریور، قیمت پرواز ۵ ساعت ونیمه تهران-فرانکفورت با هواپیمای اماراتی ۱۱ میلیون و ۱۱۳ هزار تومان و با هواپیمای قطری ۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این ارقام نشان دهنده عمق سودجویی‌هایی است که این روز‌ها در بازار بلیت هواپیمای اربعین صورت می‌گیرد.

اما حسین مذنب، دبیر اجرایی ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی، روز گذشته در گفتگو با ایرنا با تأکید بر اینکه با همه متخلفان گران فروش بلیت در ایام اربعین برخورد می‌شود، گفته است: مجازات سختی در انتظار متخلفان خواهد بود؛ هرچند تعداد افرادی که قصد سوء استفاده از ایام اربعین و شور این ایام را دارند، محدود است.
پیش از این، محمود امانی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی، گفته بود: نجف با حدود ۲۰۰پرواز در ماه، بیشترین فراوانی مقصد، در مسیر‌های پرواز خارجی فرودگاه مشهد را به خود اختصاص داده است.

نبود نظارت

مجید فرقانی، از فعالان دفاتر خدمات مسافرتی در مشهد، افزایش قیمت‌ها را ناشی از نبود نظارت کافی و مؤثر عنوان می‌کند و می‌گوید: مشکل گران فروشی بلیت پرواز‌های اربعین اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد. این موضوع در سال‌های گذشته نیز تکرار می‌شده است و مسئولان چندروزی د راین باره صحبت می‌کرده اند و بعد، اصل مسئله به فراموشی سپرده می‌شده است.

وی می‌افزاید: وضعیت عرضه و نظارت پرواز‌های اربعین، بلاتکلیف است؛ یعنی مشخص نیست دولت می‌خواهد بازار را کنترل کند یا نه. اما تجربه نشان داده است که اگر دولت عرضه بلیت‌ها را به بخش خصوصی واگذار و خودش بیشتر از مداخله گری، بر بازار نظارت کند، این موضوع بیشتر به کنترل قیمت‌ها منجر می‌شود. فرقانی تأکید می‌کند: ایجاد کننده این مشکل، برخی ایرلاین‌ها هستند؛ زیرا خودشان هم اجرا کننده و هم ناظر هستند و این موضوع به گرانی بلیت و ضرر شهروندان منجر می‌شود.

قیمت رسمی هنوز ابلاغ نشده است

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه هنوز قیمت رسمی بلیت مشهد- نجف ابلاغ نشده است، می‌گوید: براساس آنچه اعلام شده، قیمت بلیت مشهد و نجف ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. به محض اینکه این قیمت ابلاغ شود، با دفاتری که اقدام به گران فروشی بلیت می‌کنند، برخورد می‌شود. ثبوتی از ممنوع بودن فروش بلیت پرواز‌های اربعین توسط دفاتر خدمات مسافرت هوایی و اپلیکیشن‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: فروش بلیت پرواز‌های اربعین ازطریق سایت شرکت‌های هواپیمایی مجاز است.

اعتراض انجمن شرکت‌های هواپیمایی

افزایش تقاضای سفر به عتبات بعداز برطرف شدن محدودیت‌های مربوط به همه گیری ویروس کرونا در چند ماه گذشته و در پیش بودن ایام اربعین، سبب افزایش قیمت پرواز‌های نجف و بغداد شده است.
به گزارش خبرآنلاین، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در این باره می‌گوید: تصمیمی که برای تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد، بدون توجه به سوابق آن در سال‌های گذشته بود؛ زیرا در گذشته، بر اساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم، نرخ را تعیین می‌کردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاین‌ها وجود داشت، اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت، نرخ ۶ میلیون تومانی را برای پرواز‌های اربعین اعلام کرده است.

تیک آف نرخ بلیت هواپیمای مشهد- نجف

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
جماعت
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
0
0
جناب وزیر راه، سرت سلامت،
مگر نگفتی، جلو گران فروشی بلیط هوا پیما رامیگیرم؟ بفرما
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->