«هایائو میازاکی» انیمیشن اکشن می‌سازد همه‌چیز درباره سریال کره‌ای «ایلجیما» + زمان پخش، بازیگران و خلاصه داستان توضیحات «پیمان جبلی» درباره بازگرداندن خبرنگاران از عربستان پوست موز در پیچ راه پله آرزویی که برآورده نشد! | درباره خاقانی شاعر نامور قرن ششم که سفر زیارتی او به مشهد سرانجامی نداشت قطع همکاری خانه سینما با شانه‌ساززاده، نایب رئیس هیات مدیره شبکه نمایش خانگی نماوا رضا عطاران «صدام» را بازی می‌کند؟ تهیه‌کننده «پدرخوانده» درگذشت + علت فوت صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ کنایه رضا رشیدپور به وزیر ارتباطات استوری غم‌انگیز عموپورنگ درباره مادرش + عکس کارنامه شهید رئیسی در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی، الگوی مدیران فرهنگی کشور است | احداث ۸ کتابخانه عمومی در حاشیه شهر مشهد در دوران تولیت خادم‌جمهور  سینما‌های کشور دوشنبه و سه‌شنبه (۱۴ و ۱۵ خرداد) تعطیل است «جوکر ۲» در آستانه پخش از شبکه نمایش خانگی خبرنگاران مشهدی در روز زیارتی امام‌رضا(ع) نایب‌الزیاره شهدای خبرنگار غزه می‌شوند
سرخط خبرها

روز احیای دوستی‌ها

  • کد خبر: ۱۱۷۳۶۷
  • ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
روز احیای دوستی‌ها
حسین ابراهیمی - فعال فرهنگی

یکی از زیبایی‌های دین مبین اسلام، دستوراتی است که در این آیین مقدس درباره لزوم مهرورزی و برادری و سرزدن به دیگران و شاد کردن دل دیگران آمده است، دستوراتی که موجب شیرین شدن زندگی و اصلاح روابط بین افراد می‌شود.

گاهی بعضی از افراد تعظیم شعائر دینی و مراسم‌های دینی و ابراز ارادت به اهل بیت را مساوی با مجالس عزاداری می‌دانند در حالی که این تصور، یکی از تصورات غلط و انحرافاتی است که بعضا جامعه ما به آن گرفتار شده است، برعکس این تصور، فرصت اعیاد فرصت شاد کردن دل‌های مؤمنین و برطرف‌کردن کدورت‌ها و سر زدن به دیگران، به‌ویژه انسان‌های فراموش شده است که از بزرگ‌ترین عبادت‌های ما و عوامل جلب رحمت خداوند و عنایت اهل بیت است، گاهی در پستی و بلندی‌های جامعه گرد کدورت بر دل‌ها می‌نشیند که انسان مؤمن منتظر فرصت است که از این کدورت‌ها گردگیری کند که برق لبخند و شادی و سرور را بر صورت دوستان و اطرافیان و آشنایان برقرار کند و در فضای اعیاد بزرگ این فرصت بیشتر از پیش فراهم است.

در میان تمام اعیاد در عالم اسلام؛ عید بزرگ غدیر و عید ا... اکبر، در بیان بزرگان دینی ما مثل ماه در میان ستارگان است، عیدی که فضیلت‌ها و آداب بسیاری برای آن بیان شده است، از جمله این دستورات کلام بلندی از حضرت‌رضا (ع) است که در بخشی از این کلام درباره این روز بزرگ می‌فرمایند: یَومُ لَبسِ الثِّیَابِ وَ نَزع السَّوَادِ، روز غدیر، روز پوشیدن لباس‌های نو و درآوردن و کندن لباس‌های سیاه است.

کاری که مردم ما معمولا در عید نوروز انجام می‌دهند و خود این کار حال خوب ایجاد می‌کند و موجب شادی، به‌ویژه برای فرزندان و بچه‌ها می‌شود که انجام این کار تا جایی که ممکن باشد از دستورات و مستحبات عید بزرگ غدیر است.

در بخش دیگری از این کلام زیبا امام‌رضا (ع) می‌فرمایند: یَومُ التَّوَدُّدِ وَ یَومُ الوُصُولِ اِلَی رَحمَة اللهِ، روز عید غدیر، روز ابراز دوستی و اظهار محبت به شیعیان و دوستداران اهل بیت و برادران دینی و رسیدن به رحمت خداوند با این مهرورزی‌ها و دوستی‌هاست، دستوری که در تمام طول سال وجود دارد؛ اما این دستور در روز عید باید شکوه و جلوه دیگری داشته باشد، چیزی که می‌تواند همراه با بهانه‌های مختلف انجام شود که خود این رفتار‌ها که نماد این اظهار دوستی است باز در بیان اهل بیت آمده است.

امام رضا (ع) می‌فرمایند: کسی که در روز عیدغدیر به دیدار مؤمنی برود، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد می‌کند و قبرش را وسیع می‌گرداند؛ هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت می‌کنند. در حالی که بشارت بهشت را به او می‌دهند.

پس یکی از این دستورات که بهانه‌ای برای این ابراز محبت است، سرزدن به دیگران و احوال‌پرسی و صله‌ارحام است که نام دیگر روز غدیر در بیان امام صادق (ع) «یوم صله الاخوان» یعنی روز پیوند میان برادران دینی است، یکی دیگر از این بهانه‌ها و راهکار‌ها برای ابراز محبت به دیگران در این روز، اطعام کردن است.

از سنت‌های مؤکد در روز عید غدیر پذیرایی از مؤمنان است. امام صادق (ع) یکی از وظایف عیدغدیر را چنین فرمودند: «و اطعم اخوانک» و برادرانت را طعام ده.

امیدواریم هرکسی به اندازه وسع و توان خودش با انجام دادن این دستورات زیبا، ضمن بزرگداشت این روز بزرگ که روز اعلام ولایت حضرت علی بن ابیطالب، مولای تمام مردان و زنان است، هوای تازه و فضای زیبایی در بین خانواده و جامعه ایجاد کند و حال خوش و خاطره‌انگیزی برای همگان، به‌ویژه بچه‌ها و کوچک‌تر‌ها ایجاد شود، ان‌شاءا....

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->