خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت
سرخط خبرها

نگاهی به آثار «استیون اسپیلبرگ»، یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینما

  • کد خبر: ۱۱۴۸۸۱
  • ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۶
نگاهی به آثار «استیون اسپیلبرگ»، یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینما
«استیون اسپیلبرگ» یکی از موفق‌‎ترین کارگردانان سینماست که برخی او را بانفوذترین و پرقدرت‌ترین فرد در سینما نیز معرفی می‌کنند. چرا که او ۶ بار نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده و ۲ بار جایزه بهترین بهترین کارگردانی را به دست آورده است.

گروه فرهنگ| شهرآرانیوز؛ سینما یکی از کانون‌های فکری و فرهنگی در جامعه است که می‌تواند در عرصه‌هایی به مردم جامعه خدمت کند. البته می‌دانیم که این صنعت یکی از پردرآمدترین و پرمخاطب‌ترین صنعت فرهنگ‌بنیان است و فعالیت در هر حوزه این صنعت سودده خواهد بود. البته ناگفته نماند که سینما رسانه‌ای قدرتمند است که در رشد ابعاد فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه بسیار تاثیر خواهد داشت و همیشه مخاطبان زیادی را جذب می‌کند. البته حضور افرادی قدرتمند که کاملا ذائقه و سلیقه مخاطب را می‌شناسند برای این صنعت نعمت محسوب می‌شوند.

«استیون اسپیلبرگ» یکی از موفق‌‎ترین کارگردانان سینماست که برخی او را بانفوذترین و پرقدرت‌ترین فرد در سینما نیز معرفی می‌کنند. چرا که او ۶ بار نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده و ۲ بار جایزه بهترین بهترین کارگردانی را به دست آورده است. اسپیلبرگ همچنین با ۱۱ نامزدی و ۲ جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی، رکورد بیشترین نامزدی بخش کارگردانی گلدن گلوب را در دست دارد.

او از موفق‌ترین کارگردانان سینما در زمینه تجاری نیز محسوب می‌شود که با فیلم‌های «آرواره‌ها»، «ای. تی» و «پارک ژوراسیک» رکورد فروش سینمای جهان را شکست و هریک از این فیلم‌ها پرفروش‌ترین فیلم دوران خود بودند.‌

می‌توان گفت اسپیلبرگ از دسته فیلم‌سازانی است که رگ خواب تماشاگر را در دست دارد حتی فیلم‌های نه چندان قدرتمندش روی سینما و جامعه تاثیر به سزایی گذاشته و می‌گذارد. فیلم‌های اسپیلبرگ نمایش‌هایی بزرگ و باکیفیت از ایمان به زندگی و انسان است.

در ادامه به معرفی چند فیلم از جمله «نجات سرباز رایان»، «آرواره‌ها» و «ای‌تی موجود فرازمینی» و چندی از آثارشاخص استیون آلن اسپیلبرگ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی می‌پردازیم.

نگاهی به آثار یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینما

فیلم سینمایی «آرواره‌ها» محصول سال ۱۹۷۵ و وامدار بخشی از سینمای وحشت آمریکا است. این فیلم به شکل خاصی از فیلم پرندگان هیچکاک تاثیر پذیرفته است. «آرواره‌ها» سومین اثر اسپیلبرگ بود که در جوانی‌اش کارگردانی کرده بود.

این فیلم بر اساس رمانی با همین نام نوشته پیتر بنجلی ساخته شده است. داستان این فیلم در مورد حملات کوسه سفید به یک شهر ساحلی و تلاش گروهی کوچک شامل یک افسر پلیس، یک اقیانوس‌شناس و یک شکارچی کوسه برای از بین بردن این موجود، است.

این فیلم در بین مردم عادی و منتقدان حرفه‌ای سینما یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی دهه ۷۰ و تاریخ سینمای آمریکا است. این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شد و هم‌چنین در لیست فیلم‌های ترسناک سینما جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.

نگاهی به آثار یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینما

فیلم سینمایی «ای. تی موجود فرازمینی» یکی از خاطره‌انگیزترین و پرطرفدارترین فیلم‌های علمی- تخیلی تاریخ است که در سال ۱۹۸۲ تولید و ساخته شد.

داستان این فیلم از زندگی خود اسپیلبرگ که در کودکی پدر و مادرش از هم جدا می‌شوند و او دوستی خیالی را برای خود تصور می‌کند، الهام گرفته است. این فیلم نیز داستان موجود فرازمینی را روایت می‌کند که در زمین گرفتار شده است، این موجود فرازمینی طی داستان فیلم با پسری دوست می‌شود. این پسر نیز قصد دارد که این موجود را به سیاره خود بفرستد.

ای. تی موجود فرازمینی در سال ۱۹۸۲ برنده جایزه گلدن گلاب شده و در همان سال نیز نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شد. جادوی این فیلم بیش از ۳۰ سال است که ادامه دارد و بزرگسالان و کودکان هنوز هم در کنار هم از دید آن لذت می‌برند.

نگاهی به آثار یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینما

فیلم سینمایی «رنگ ارغوانی» محصول سال ۱۹۸۵ میلادی است؛ که بر پایه رمانی تحسین شده به همین نام نوشته «آلیس واکر» ساخته شده و تبعیض‌های جنسی و نژادی زنان سیاه پوست را به تصویر می‌کشد.

رنگ ارغوانی اثری کلاسیک و خوش رنگ و لعاب است که دشواری‌های زندگی دختر جوان آفریقایی را در حالتی تعدیل شده، اما احساسی و غم انگیز، به نمایش می‌گذارد. این فیلم همچنین نامزد ۱۱ جایزه اسکار و ۴ جایزه گلدن گلوب بود که از میان آن‌ها نامزدی بهترین فیلم اسکار و بهترین فیلم و بهترین کارگردانی گلدن گلوب قابل اشاره است. اسپیلبرگ برای اولین بار جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را به خاطر این اثر تحسین شده، بدست آورد.

نگاهی به آثار یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینما

فیلم سینمایی «فهرست شیندلر» محصول سال ۱۹۹۳ است که بر اساس بخشی از زندگی «اسکار شیندلر» تارجر آلمانی در جریان زنگ جهانی دوم ساخته شده است. این فیلم که از نظر بسیاری بهترین ساخته اسپیلبرگ است، اوج سردی و تاریکی حاکم بر روایت و شخصیت سیاه و سفید کاراکتر‌ها را هوشمندانه در فضایی سیاه و سفید به تصویر می‌کشد.

فهرست شیندلر ششمین فیلم برتر تاریخ در لیست ۲۵۰ فیلم IMDB، سومین فیلم برتر حماسی تاریخ از نگاه بنیاد فیلم آمریکا بوده که نامزد ۵ و برنده ۷ اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شده است. این فیلم همچنین برنده ۳ جایزه بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم درام گلدن گلوب و برنده ۷ جایزه بفتا شده که تنها بخشی از افتخارات این اثر تاثیرگذار و ماندگار تاریخ سینماست.

نگاهی به آثار یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینما

فیلم سینمایی «نجات سرباز رایان» محصول سال ۱۹۹۸ است. چند دقیقه ابتدایی این فیلم به صورت مستند بازسازی شده‌اند و اسپیلبرگ اعتراف کرده است که برای ساخت آن صحنه‌ها از عکس‌های عکاس ایتالیایی تاثیر پذیرفته است.

صحنه‌های ابتدایی فیلم با نشان دادن سربازانی تیر خورده، جسم و جانی خونین را به تصویر می‌کشد که دقایقی نفس‌گیر را برای مخاطبانش رقم می‌زند؛ گفته شده است که کارگردانی این فیلم از بهترین کارگردانی‌های تاریخ سینمای جنگ بوده است.

داستان این فیلم در طول نبرد نرماندی در جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد، کاپتان جان میلر به همراه ۷ سرباز دیگر ماموریت پیدا می‌کنند تا سرباز جیمز فرانسیس رایان را پیدا کنند و به خانه بازگردانند. او ۳ برادر داشته که همگی در جنگ کشته شده‌اند و به دستور فرمانده کل ارتش، رایان می‌تواند به خانه و پیش مادرش بازگردد.

ایده اولیه این فیلم زمانی که رودات از بنای یادبود ۴ برادر کشته شده در جنگ داخلی آمریکا دیدن می‌کرد، در ذهنش شکل گرفت. رودات تصمیم گرفت تا داستانی شبیه به زندگی آن‌ها در جنگ جهانی دوم را روایت کند، او فیلم‌نامه را نوشت و در اختیار مارک گوردون قرار داد و در نهایت فیلم‌نامه آن به اسپیلبرگ سپرده شد.

فیلم نجات سرباز رایان نامزد ۱۱ جایزه اسکار شده و به دلیل تصویرسازی واقعی نبرد‌های جنگ جهانی دوم به شدت مورد تحسین و تمجید قرار گرفت.

نگاهی به آثار یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینما

فیلم سینمایی «اگه می‌تونی منو بگیر» محصول سال ۲۰۰۲ میلادی است که یکی از متفاوت‌ترین آثار اسپیلبرگ محسوب می‌شود. این فیلم بر اساس زندگی‌نامه‌ای به همین نام نوشته «فرانک آبیگنل جونیور» و «استن ردینگ» ساخته شده است.

درامای مهیج کمدی جنایی بر پایه اتوبیوگرافی «فرانک ابگنیل» جوانترین و مستعدترین جاعل و خلافکار آمریکاییِ تحت تعقیب، که در فاصله ۱۶ تا ۱۸ سالگی به ۲۶ کشور دنیا سفر کرد و در شغل‌های متعددی از خلبانی و وکالت تا پزشکی و تدریس در دانشگاه با جعل مدرک ظاهر شد. او در نهایت پس از گذراندن حبس، برای شناسایی جاعلان به خدمت FBI درآمد.

بی‌شک یکی از مهمترین عوامل مؤثر در موفقیت فیلم، بازی‌های باورپذیر «دی کاپریو» و «تام هنکس» در جایگاه دزد و پلیس بود. کارگردانی بی‌نقص اسپیلبرگ و ایفای نقش «دی کاپریو» در نقش جاعل نابغه، نامزدی بهترین بازیگر فیلم درام گلدن گلوب را هم برایش به همراه داشت.

این فیلم همچنین با نامزدی در ۲ بخش اسکار، یک بخش گلدن گلوب و ۳ بخش بفتا در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ قرار گرفته است.

البته اسپیلبرگ آثار زیادی را کارگردانی و تهیه کرده است که نبوغ، توانایی و تسلط او در روایت، فضاسازی و شخصیت‌پردازی همیشه تماشاگران را شگفت‌زده کرده و منتقدان را به تحسین وا داشته است و موارد معرفی شده تنها چند مورد از آن‌ها است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->