سرخط خبرها

تردد اتوبوس‌های پاکستانی قانونمند می‌شود

  • کد خبر: ۱۰۸۸۴
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
تردد اتوبوس‌های پاکستانی قانونمند می‌شود
به دنبال اعتراض مردمی و با مصوبه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد
منشادی
خبرنگار شهرآرامحله
تابستان امسال تردد اتوبوس‌های زائران پاکستانی در اطراف حرم مطهر به‌ویژه در محله نوغان و عیدگاه زیاد به چشم آمد؛ تا جایی که نوع تردد این اتوبوس‌ها و همچنین نحوه پیاده و سوار کردن مسافر در مناطق مسکونی باعث اعتراض ساکنان این محلات شد. با افزایش این تردد‌ها و گلایه ساکنان، پایانه مسافربری شهرداری مشهد و شهرداری منطقه ثامن با همراهی پلیس راهور، دستگاه قضایی و سازمان ترافیک برآن شدند تا با تهیه طرحی ویژه تردد اتوبوس‌های پاکستانی را قانونمندتر کنند. طرحی که سعید میرسعیدی، معاون فنی و اجرایی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد، می‌گوید در گذشته هم عملیاتی و به‌صورت جدی‌تر از ابتدای آذرماه امسال آغاز شده است.

مشکلات هم برای ساکنان و هم برای زائران
تردد اتوبوس‌های خارجی در بیشتر شهر‌های زیارتی ازجمله مشهد بسیار است. این تردد در تابستان و همچنین ایام خاصی از سال بیشتر هم می‌شود؛ به‌طوری‌که تابستان امسال تردد‌های زیادی به‌ویژه در هسته مرکزی شهر و منطقه ثامن مربوط به تردد این اتوبوس‌ها در خیابان‌های فرعی یا اصلی بوده است. بیشتر این اتوبوس‌ها تابع قوانین و مقررات نیستند و در شهر به‌ویژه در اطراف حرم مطهر پراکنده می‌شوند و متأسفانه مشکلات فراوانی به همراه دارند. مسائل امنیتی و قاچاق کالا، بهداشت و سلامت روانی و بصری ساکنان اطراف حرم مطهر ازجمله مسائل و مشکلاتی هستند که تابستان امسال با آن درگیر بودند. مشکلاتی که به عقیده مسئولان شهری باید از بدو ورود این اتوبوس‌ها به کشور بررسی و حل شود و شرایط تردد این اتوبوس‌ها در بافت مرکزی شهر بسیار سختگیرانه مدیریت گردد. در این‌باره پیامک‌های مردمی به دفتر شهرآرامحله که از ابتدای تابستان تاکنون قطع نشده است، از اعمال رفتار‌های پلیسی غیر بازدارنده نشان دارد. تردد، پارک و شست‌وشوی اتوبوس‌های پاکستانی در محلات عیدگاه و نوغان، استفاده از آب‌های موجود در سطح میدان‌ها و آب‌نما‌های تزیینی منطقه به‌عنوان آب شرب و شست‌وشوی اتوبوس‌ها، تخریب فضا‌های سبز و مبلمان شهری، ریختن زباله در خیابان‌ها و کوچه‌ها و معابر عمومی ازجمله گلایه‌های مردمی از تردد این اتوبوس‌ها (منظور زائران پاکستانی نیست، بلکه نوع رفت‌وآمد اتوبوس‌هاست) در پیامک‌های رسیده به ما بوده است.

میهمانان مرز میرجاوه
در این‌باره امسال به دنبال جلسات مختلف در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد و هماهنگی با سازمان‌های مختلف همانند دادستانی، پلیس‌راه استان، سازمان تأمین و توزیع شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان، اداره نظارت بر شبکه حمل‌ونقل عمومی، اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری، اداره‌کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری و... مصوباتی را درباره برخورد با تردد و توقف غیرقانونی رانندگان اتوبوس‌های متخلف پاکستانی تصویب شده است. میرسعیدی می‌گوید: اتوبوس‌های پاکستانی از مرز میرجاوه به سمت مشهد می‌آیند و تردد آن‌ها با استفاده از کارت تردد است. وی ادامه می‌دهد: طبق مهری که در کارت تردد این اتوبوس‌ها با مقصد مشهد زده شده است، رانندگان باید طبق قانون، زائران پاکستانی را در پایانه مسافربری پیاده یا سوار کنند و به تغییر و جابه‌جایی مسافر در شهر و محدوده مسکونی مجاز نیستند. وی می‌افزاید: متأسفانه در این‌باره رانندگان اهمال می‌کنند و در خیابان‌های اطراف حرم مطهر به سوار و پیاده کردن مسافران اقدام کرده یا برای چند روز در خیابان نزدیک به سکونت مسافران خود توقف می‌کنند. طبق مصوبه‌ای که در جلسه مشترک داشته‌ایم، پایانه مسافربری شهرداری مشهد برای آن‌ها پایانه بین‌المللی ایجاد کرده و پلیس راهور به برخورد با متخلفان موظف شده است، اما اعمال قانون پلیس بازدارنده نیست. میرسعیدی می‌گوید: طبق این مصوبه پلیس برای توقف و تردد این اتوبوس‌ها مبلغ ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان جریمه در نظر می‌گیرد که این مبلغ برای رانندگان پاکستانی بسیار ناچیز است. بر همین اساس در جلسه‌ای در تاریخ ۱۸ آبان‌ماه مقرر شد که از تردد هرگونه ناوگان برون‌شهری خارجی در داخل شهر جلوگیری شود.

تردد‌ها کم می‌شود
میرسعیدی می‌گوید: با اجرای مصوبات خوبی که در جلسه آبان‌ماه داشتیم، به‌طور حتم تردد این اتوبوس‌ها در مرکز شهر و خیابان‌های اطراف حرم مطهر کمتر می‌شود تا برای ساکنان و زائران مزاحمتی وجود نداشته باشد. وی در پایان تأکید می‌کند: تمامی این برخورد‌ها و مصوبات بازدارنده برای رانندگان اتوبوس‌ها اعمال می‌شود و آستان قدس رضوی و شهرداری منطقه برای زائران پاکستانی امکانات خوبی در نظر گرفته‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->