صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد

  • کد خبر: ۲۲۳۷۵۲
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸
فارسی، که یکی از زبان‌های پرشمار دانشنامهٔ ویکی‌پدیاست، پس از گذشت حدود ۲۰ سال از آغاز کاربستِ آن در این بستر، اکنون بیش از یک‌میلیون مدخل دارد.

شهرآرانیوز؛ بزرگ‌ترین دانشنامهٔ برخط جهان به ده‌ها زبان در دسترس است که فارسی یکی از آن‌هاست. ویکی‌پدیای فارسی کار خود را از روز جمعه، ۲۸ آذرماه ۱۳۸۲، آغاز کرد.

این نسخه از دانشنامهٔ بنیادِ ویکی‌مدیا یکی از نسخه‌های بسیار گستردهٔ آن است که از نظر شمولْ نظیر آن را در جهان فارسی‌زبان نمی‌توان یافت.

البته گفتنی است که ویکی‌پدیای فارسی، طی سال‌ها، با انتقادات فراوانی روبه‌رو بوده است که برخی از آن‌ها اساساً ناظر به ماهیت دانشنامه‌‌های آزاد است.

با این‌همه، این نسخه، پیوسته، رو به رشد و بهبود داشته و فارسی‌زبانان بسیاری را به خود جلب کرده است که هم‌زمان به آن یاری هم رسانده‌اند.

مطابق آمار ویکی‌پدیا، تا امروز، یعنی ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، حدود ۱,۳۰۰,۰۰۰ کاربر در نسخهٔ فارسی این دانشنامه ثبت‌نام کرده‌اند که هزاران نفر از آن‌ها فعالیت مستمر دارند.

با کوشش همین افراد، سرانجام، دیروز، تعداد مدخل‌های ویکی‌پدیای فارسی از مرز ۱,۰۰۰,۰۰۰ گذشت؛ این یعنی کاربران فارسی‌نویس، سالانه، حدود ۵۰,۰۰۰ مدخل به این نسخه افزوده‌اند.

با این تفاصیل، نسخهٔ فارسی دانشنامهٔ اینترنتی ویکی‌پدیا، اکنون، از نظر تعداد مدخل‌ها نوزدهمین نسخه و از نظر ژرفای مدخل‌ها (میزان به‌روزرسانی مطالب) بیست‌ودومینِ آن‌هاست.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.