صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند

  • کد خبر: ۲۱۸۸۳۹
  • ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۴
سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان گفت: ما همچنان خواهان میزبانی نیک همسایه‌ مسلمان خویش هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز، مولوی عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان دولت سرپرست افغانستان، گفت: افغانستان و جمهوری اسلامی ایران، بر علاوه روابط نیک دیپلماتیک و اصول بین‌المللی، دارای مشترکات فراوان دینی و فرهنگی نیز هستند؛ لهذا، این دو کشور مسلمان و همسایه حقوقی هم بالای همدیگر دارند.

حقانی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته به‌خوبی از میلیون‌ها مهاجر افغان میزبانی کرده است، اظهار داشت: ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که برای مدتی دیگر هم حضور مهاجرین افغان را تحمل کرده و در برابر مهاجرین از صبر و حوصله کار بگیرند تا زمینه عودت عزتمندانه آن‌ها به کشور مساعد شوند.

سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان دولت سرپرست افغانستان تأکید کرد: یک بار دیگر از میزبانی نیک جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغان تشکر می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که، به اساس مشترکات دینی و فرهنگی، رفتار نیک با مهاجرین افغان داشته باشند.



آقای حقانی درباره عودت مهاجرین افغان در سال گذشته گفت: از ماه حمل تا ماه حوت [فروردین تا اسفند] سال ۱۴۰۲، بیش از ۱.۵میلیون مهاجر افغان از کشورهای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به‌گونه‌ داوطلبانه و اجباری به کشور عودت کردند.

سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان دولت سرپرست افغانستان تصریح کرد: از ۱.۵میلیون مهاجر عودت‌کننده، بیش از ۸۰۰هزار از جمهوری اسلامی ایران و بیش از ۷۰۰هزار دیگر به‌گونه اجباری از پاکستان به کشور عودت کردند.

در بیش از چهار دهه جنگ و جهاد ناشی از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق و ناتو (در رأس آن آمریکا)، میلیون‌ها افغان به جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و همچنین صدهاهزار تن دیگر به کشورهای غربی مهاجر شدند.

منبع: همشهری‌آنلاین

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.