صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

علی‌رغم امنیت زیاد چک‌های صیادی، باز هم بایست نکات مختلفی را در نظر گرفت و در قبول آن‌ها محتاط بود.

به گزارش شهرآرانیوز، در قوانین جدید، چک دیگر پول نقد است و در چک‌های صیادی تضمین پرداخت آن از طرف بانک تأیید می‌شود؛ با این حال، همیشه راه‌هایی برای دورزدن این قوانین هست و افراد زیادی هستند که با وجود تحویل چک صیادی باز هم چکشان برگشت می‌خورد.

در این بین، افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید، در بین اسناد تجاری، چک بی‌اعتبار مجازات کیفری دارد و سایر اسناد مثل سفته فقط امکان مطالبه حقوقی دارند. چنین افراد شیادی، با دانستن دقیق قوانین و مهم‌تر از آن غفلت طرف معامله، چک صادرشده خود را از بند مجازات کیفری خارج و در حد سفته پایین می‌آورند، تا زمانی که طرف معامله چک را برگشت زد امکان شکایت کیفری را از او سلب کنند و فقط امکان مطالبه حقوقی آن باقی بماند.

در این حالت، پرونده قضایی تشکیل نمی‌شود و شاکیْ تنها درگیر شوراهای حل اختلاف و واسطه‌هایی برای حل‌و‌فصل می‌شود که این خود زمان زیادی را تلف می‌کند. ارزش پول هم روزبه‌روز کمتر می‌شود، تا اینکه در آخر، با راضی‌شدن فرد به دریافت اصل مبلغ، پولی را به او پرداخت می‌کنند که دیگر بی‌ارزش شده است.

پس، در زمان دریافت چک از طرف معامله، حتما به تاریخ چک دقت کنید که روز تعطیل نباشد تا امکان شکایت کیفری در صورت عدم پرداخت از شما سلب نشود.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.