صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

۲ تحول بزرگ در گمرکات خراسان رضوی

  • کد خبر: ۲۱۵۰۸۶
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
مدیرکل گمرکات استان خراسان رضوی گفت: ادغام کد گمرک سرخس و منطقه ویژه اقتصادی سرخس و انتقال گمرک راه آهن مشهد به گمرک شهید مطهری دو تحول اساسی در حوزه گمرکات استان در دو سال اخیر بوده است.

جواد جعفری در گفت‌وگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: در بحث سرخس اتفاقی که افتاد تا سال ۱۴۰۱ منطقه ویژه اقتصادی سرخس با وجود زیرساخت‌های قوی و استاندارد‌های لازم، اما به یک منطقه متروکه تبدیل شده بود و هیچ فعالیتی در آن انجام نمی‌شد چراکه گمرک در این شهرستان وجود داشت. از تیرماه سال گذشته با انتقال گمرک سرخس به گمرک منطقه ویژه اقتصادی سرخس، تمام فرآیند‌های گمرکی مرز سرخس به منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان منتقل و متمرکز شد.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی سرخس ۵ هزار هکتار زمین با زیرساخت‌های کامل گمرکی و ترانزیت ریلی است. ۲۴ ساعته شدن این گمرک نیز باعث شد تا کامیون‌ها و تریلی‌های بارگیری شده در گمرک معطل نشده و سریعا ترخیص شوند.

مدیرکل گمرکات استان خراسان رضوی گفت: یکی از اتفاقاتی که باید در منطقه ویژه اقتصادی سرخس بیفتد تبدیل شدن این منطقه به هاب صادراتی است. همان‌طور که امارات بدون داشتن هیچ‌گونه واحد تولیدی، به یک هاب صادراتی تبدیل شده و از تخلیه، بارگیری، انبارداری، ترانیشپمنت، مسافری و ... درآمد کسب می‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ترانشیپمنت خودرو‌ها (ترانشیپ یا ترانشیپمنت عبارت است از انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر. این نوع نقل و انتقال بیشتر در حمل و نقل ترکیبی رایج است که در آن از وسایل نقلیه مختلف از جمله کشتی، هواپیما، قطار، کامیون و تریلی و سایر وسایل برای ارسال کالا به مقصد استفاده می‌شود. جریان انتقال غالبا با تخلیه و بارگیری مجدد همراه است) در منطقه ویژه اقتصادی سرخس اشتغال ایجاد کرده است. کل ترانزیت‌های آسیای میانه می‌تواند از هاب صادراتی سرخس صورت گیرد.

جعفری خاطرنشان کرد: در واقع با این تغییر و تحولات سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه اعتماد می‌کند. در حال حاضر نیز چند واحد تولیدی راکد در پی تغییرات به وجود آمده در این منطقه، دوباره به چرخه تولید بازگشته‌اند.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی نیز به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران اصلی در خطوط ریلی این منطقه، قول پشتیبانی و افزایش سرمایه‌گذاری برای منطقه ویژه اقتصادی سرخس را داده است.

مدیرکل گمرکات استان خراسان رضوی گفت: درباره گمرک راه‌آهن مشهد نیز همان‌طور که می‌دانید بیش از ۲۰ سال این گمرک در کنار ایستگاه راه‌آهن مسافری و در وسط شهر مشهد قرار داشت و علاوه بر ایجاد وجهه ورودی نامناسب برای زائرانی که با قطار به مشهد سفر می‌کردند، بار ترافیکی نیز در یکی از نقاط مهم مشهد به وجود آورده بود.

وی اظهار کرد: به همین دلیل اخیرا گمرک مشهد به گمرک شهید مطهری بین جاده فریمان و سرخس منتقل شد و تمامی فعالیت‌های بارگیری ریلی گمرک مشهد به این گمرک انتقال یافت. عملیات توسعه این گمرک و تکمیل امکانات آن نیز در حال انجام است برای مثال گمرک مطهری در گذشته تنها یک خط راه آهن داشت که اکنون به ۶ خط افزایش یافته است. این گمرک هم در بخش صادرات و هم در بخش واردات فعال شده است.

جعفری ادامه داد: در بحث گمرک دوغارون نیز با پیگیری‌های انجام شده، زیرساخت‌های این گمرک در حال اصلاح است. در ۲ ماه اخیر ساعت کاری این گمرک نیز از ۷ صبح تا ۱۱ شب افزایش یافته و حجم تبادلات با افغانستان از طریق این مرز افزایش دوبرابری یافته است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.