صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چند روزی است که ماجرای تخلفات مالی گسترده شرکت دبش مطرح شده است و اکبر رحیمی مدیرعامل این شرکت نقش اول این رکوردشکنی تخلف اقتصادی است.

به گزارش شهرآرانیوز، اکبر رحیمی، صاحب برند دبش که حالا متهم به یک رکوردزنی جدید در فساد اقتصادی است، اوایل مهرماه در مصاحبه مفصلی که با خبرگزاری تسنیم داشت، در واکنش به اینکه دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی عنوان کرده که شرکت او با واردات چای نامرغوب و خاک چای، بیش از دو میلیارد یورو ارز از کشور خارج کرده، گفته بود: «خروج ارز به این معنا است که ما ارز را از مسیر‌های غیرقانونی تامین می‌کنیم، اما وقتی بنده می‌روم ثبت سفارش انجام می‌دهم تا به طور مثال یک میزان مشخص نخ مورد نیاز واحد تولیدی را وارد کنم، خروج ارز از کشور نیست.»

آنچه او گفته است سرفصل مشترک همه مفاسد بزرگ اقتصادی در کشور است؛ قانونی کردن یک رویه غیرقانونی و فاسد که البته جز زیر سایه نهاد‌ها و مقامات ذیربط میسر نخواهد شد؛ مقاماتی که یا با سوء مدیریت و یا با مشارکت خود در یک پروسه فسادزا، اسباب آن فساد را فراهم می‌کنند.

سه دهه پیش فاضل خداد، بازرگان و سرمایه‌دار ایرانی به اتهام اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی محاکمه و اعدام شد. او اولین مجرم اقتصادی اعدامی پس از انقلاب بود. بخشی از اتهاماتش در پرونده تبانی با کارمندان بانک صادرات بود. نه تنها نام بانک صادرات، بلکه رد پای نهاد‌ها و چهره‌های دولتی و حکومتی دیگر نیز در پرونده او دیده می‌شد.

پس از او هر بار که رکورد تازه‌ای از فساد اقتصادی ثبت می‌شد، باز هم پرونده مزین به نام نهاد‌ها و مسئولان دولتی و بعضا حکومتی بود. در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی که در دولت محمود احمدی‌نژاد رخ داد نیز مه‌آفرید امیرخسروی، سرمایه‌دار و کارآفرین دیگری بود که اعدام شد؛ در حالی که در آن پرونده نیز هفت بانک و مقامات دولتی و بانکی دخیل بودند.

دو سال بعد پرونده بابک زنجانی با رقم دو و نیم میلیارد یورو رکورد جدیدی به جای گذاشت. پرونده او نمونه روشنی بود از فساد در فروش نفتی که تحریم است و نمی‌تواند با روال عادی تجارت نفت فروخته شود. در پرونده او نیز حضور شرکت نفت و برخی مقامات نفتی پررنگ بود.

پنج سال پیش وقتی وحید مظلومین با عنوان «سلطان سکه» به جرم اخلال در بازار طلا و ارز اعدام شد، هم خودش و هم بانک مرکزی اقرار کردند که او عامل بانک مرکزی برای خرید و فروش ارز در بازار بوده است. او اعدام شد، اما فرایند فسادزایی که دست او را برای مداخله در بازار ارز باز می‌گذاشت به قوت خود باقی ماند.

مگر مصرف چای کشور چقدر است؟!

در نهایت سه دهه پس از اعدام فاضل خداداد، پرونده‌های فساد اقتصادی در ایران چنان افزایشی یافت که آملی لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه در اواخر دوران مسئولیت خود، «دادگاه‌های ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران اقتصادی» را بنیان گذاشت.

با این حال پرونده‌های فساد اقتصادی مدام در حال ثبت رکورد‌های تازه هستند و حالا چای دبش یک رکورد سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلاری را ثبت کرده است با همان فصل مشترک که سرنخ این فساد را به وزارتخانه‌ها و بانک‌ها و نهاد‌های ذیربط می‌کشاند.

سازمان بازرسی روز شنبه اعلام کرد که «یک شرکت واردکننده چای از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود سه میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای و ماشین‌آلات پیشرفته چاپ و بسته‌بندی، ارز دریافت کرده و طی این مدت، ۷۹ درصد از ارز نیمایی تخصیص یافته برای واردات چای به این گروه تجاری اختصاص پیدا کرده است.»

بنا بر این اعلام بخش بزرگ ارز تخصیص یافته به این شرکت در بازار آزاد فروخته شده و با آن هیچ کالایی وارد کشور نشده است.

گذشته از جزئیات فسادی که در این پرونده رخ داده، سوالی که بسیاری پس از این گزارش، با حیرت آن را طرح کردند، این بود که مگر میزان مصرف چای کشور چقدر است که این حجم ارز صرف آن شده است.

محمدصادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور دیروز در این باره به ایلنا توضیح داده که مصرف چای در کشور سالانه ۸۰ تا ۸۵ هزار تن است. در این میان تولید داخل از ۲۶ هزار تن فراتر نمی‌رود که ۱۰ تا ۱۵ هزار تن آن صادر می‌شود. میزان واردات چای به ایران نیز به طور میانگین سالانه ۶۵ هزار تن است.

به گفته حسنی سال ۱۴۰۱ به این حجم از واردات، ۴۵ هزار تن دیگر افزوده شد و واردات چای به کشور به ۱۱۰ هزار تن رسید. همزمان چایکاران داخلی نیز با افزایش تولید رو به رو شده و تولید چای کشور در سال جاری به ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن رشد کرده است.

او اضافه کرده که این اتفاق تعادل بازار را به هم زده، صنعت را با بحران مواجه کرده و به دپو شدن حجم زیادی چای در انبار‌ها انجامیده است.

تا اینجای کار آنچه به نظر می‌رسد سوء مدیریت در تنظیم بازار و ایجاد تعادل میان صادرات و واردات محصول است. اما بحران جایی تشدید می‌شود که در این پرونده نیز مانند دیگر پرونده‌های فساد اقتصادی، سوء مدیریت یاد شده با رانت و فساد آمیخته می‌شود.

زیر چتر وزارت کشاورزی، صمت، بانک مرکزی و گمرک

از فروردین امسال که خبر فساد ارزی مربوط به یک شرکت واردکننده چای در رسانه‌ها منتشر شد، پای وزارت کشاورزی هم به این پرونده باز شد. یک فعال بخش خصوصی تابستان امسال به تابناک گفته بود که «وزارت کشاورزی ارز مورد نیاز برای واردات چای (برای مصرف دو سال و نیم کشور) را به شرکتی خاص داده و سایر کارخانجات تولیدی که کالای آنان در گمرکات مانده، موفق به دریافت ارز نشدند و خط تولید آن‌ها دچار اختلال شده است.»

او تاکید کرده بود که وزارت کشاورزی در اعطای این رانت ویژه همه را از مصرف‌کننده تا بانک مرکزی دور زده است. حال وزارت کشاورزی و مسئولان آن با این سوال بزرگ مواجه هستند که چگونه و با کسب چه منافعی، سه سال تمام چنین رانت بزرگی را در اختیار یک شرکت خاص قرار داده‌اند.

اتهام بزرگ‌تر، اما متوجه گمرک است. ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی تاکید کرده که واردات چای نیازمند استعلام از دستگاه‌های دیگر برای تایید کیفیت است و واردات چای و ماشین‌آلات گروه تجاری مذکور (دبش) نیز نیازمند ثبت سفارش و تاییدیه وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بوده، اما طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط مدیران دستگاه‌های مذکور ثبت سفارش‌های این گروه به میزان بیش از نیاز کشور تایید و به محض ارسال برای بانک مرکزی تخصیص لازم انجام شده است.

نقش وزارت کشاورزی، وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک در پرونده فساد «دبش» می‌تواند پاسخی به این سوال باشد که چگونه یک شرکت کشت و صنعت چای می‌تواند چنین فساد بزرگی رقم بزند؟

با این تفاسیر ناگفته پیداست که باز هم پای دستگاه‌ها و چهره‌های دولتی در این فقره از فساد اقتصادی با این رکورد تازه پیداست و چنین فسادی بیرون از سایه وزارت کشاورزی، صمت، بانک مرکزی و گمرک نمی‌توانسته رخ دهد.

تقلیل فساد به منازعات سیاسی

با این همه، پرونده در حال تقلیل یافتن به یک دعوای سیاسی است؛ دعوا بر سر اینکه این مولود تازه فساد سیستماتیک در کشور در دولت روحانی متولد شده یا رئیسی؟

خبرگزاری ایرنا در واکنش به انتقاد‌ها به دولت بابت رخ دادن چنین فسادی، گزارشی منتشر کرد با تیتر: «دولت سسیزدهم چگونه چرخه فساد ۳.۵ میلیارد دلاری واردات چای را متوقف کرد؟»

دولت نیز اطلاعیه بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری را منتشر کرد که در همان بند اول اطلاعیه تاکید کرده که ریشه و تخلف فساد ارزی یک شرکت مطرح در زمینه چای به سال ۹۸ برمی‌گردد.

منازعه سیاسی بر سر این فساد تازه در حالی است که اساسا شکل اداره کشور و تصمیمات اقتصادی، فارغ از اینکه چه دولتی بر سر کار باشد، فسادزاست و این پرونده‌ها صرفا نوک قله یخ فسادی هستند که در این بستر و با دخالت مستقیم دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و حکومتی فربه‌تر می‌شود

اطلاعیه بازرسی ویژه رئیس‌جمهور با شرحی از هماهنگی بخش‌های مختلف دولت برای شناسایی این فساد ادامه داده: «روند طی شده در این پرونده نمونه‌ای از عمل به وعده دولت در مبارزه با فساد است.»

عبدالرضا داوری، اما در صفحه ایکس خود نوشت که «فساد ۳.۳۷۹ میلیارد دلاری چای از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ در جریان بوده. ابراهیم رئیسی در این مدت رئیس قوه قضائیه یا رئیس دولت بوده. در کل دوره‌ای که فساد چای در جریان بوده، رئیسی یا ناظر بر دولت بوده یا حاکم در دولت.»

این دعوا در حالی در جریان است که اساسا شکل اداره کشور و تصمیمات اقتصادی از جمله همین چندنرخی بودن ارز، فارغ از اینکه چه دولتی بر سر کار باشد، فسادزاست و پرونده‌هایی که سر و صدا به راه می‌اندازند، صرفا نوک قله یخ فسادی هستند که در این بستر و با دخالت مستقیم دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و حکومتی فربه‌تر می‌شود.

منبع: روزنو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۰۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۱۳
ناشناس
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
سلام.
عالیجنابانی که می‌گویید ریشه ی این فساد از سال ۹۸ بوده .... و به دولت روحانی بر می گردد !
در دولت روحانی سال ۹۸ حدود ۲ تا ۳ میلیون دلار و در سال ۹۹، ۲۱ میلیون دلار ارز تخصیص داده شد! سر جمع چیزی حدود ۲۴.۵ میلیون دلار طبق اعلان رسمی رئیس قوه ی قضائیه!
خوب در کجای این حجم از ارز تخصیصی نا چیز و معقول و متعارف نشانه ای و رگه ای از
فساد و خلاف وجود داره ؟! درحالیکه در سال ۱۴۰۰ و ا۴۰۱، ۳ میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار داده شده !
۳ میلیارد به کنار !
خود ِ ۳۴۵ میلیون دلاری که در دولت انقلابی ؟!!!!! داده شده را در کنار ۲۴.۵ میلیون دلار دولت خائن؟!!! روحانی بگذارید و مقایسه کنید !
و واقعاً باز هم فکر می کنید در دولت روحانی اساساً خبط و خطایی صورت گرفته؟!

ببخشید یک جو تقوا برای خودتان آرزو کنید و یک جو شعور برای مخاطبین قائل شوید !
کریم
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
اکبر رحیمی حتماً باید اعدام شود
ناشناس
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
بادرود ریشه اصلی دزدی چای کیست، میدانیم مدیر عامل ووو... داستانی بیش نیست اصل به کجا وصله، لطفا از دید رسانه که باید مردم را اگاه از فساد ووو کند لطفا توضیع دهید
ناشناس
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
اینهاباانهایی که یازده نفرازبجه هایی مردم رابه شهادت رسانندنددرسیستان دستشان دریک کاسه است حتی اینهاجرمشان ازانهازیاداست ملهدهایی بی دین مال مردم خور
حسنی
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
اصلا چای دبش مگر چقدر برند پرمصرف در میان خانواده است ؟!
متاسفانه بروکراسی هزارخان ومراکز متعدد و دستان دنبال سوء استفاده زیاد است
کشور های چون ایران فقط نیاز به یک حکومت مقتدر نیازدارد. حکومت جمهوری بدردامثال مردم ایران نمیخورد
جواد
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
یک سفره ای پهن شده،دارند میخورند و پشت به مردم کرده اند.آه و ناله فقیران و بدبخت ها روزی دمار از روزگار شما در میاره.
ناشناس
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
ماهی از سر می گنده توی این کشور چی سر جاشه.....دیگه تعجبی نداره ...هر روز یه ماجرایی... خود کرده رو تدبیر نیست!!!
ناشناس
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
یکی پیدانشد همین قیمت دلارآزادکنه .جلوی دزدی روازدم بگیره .مردم خلاص کنه .عمدادونرخی میکنن بتونن دزدی کنن.خداازتون نگذره .
جمشید
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
وقتی حکومتی فامیلی باشد تهش همینه تعجبی ندارد..
ایرانی
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
حتما دست شبطان بزرگ امریکای جنایتکار تو کار بوده
ش پوراحمدی
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
آیا بهترازاینهم به مفسدین اقتصادی کشورمیشدچراغ سبزنشان داد که راه برایشان بازواتوبان است.
ناشناس
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
اونوقت یک کارگربرای وام ۵۰میلیون تومانی بایددونفرضامن کارمندودوبرابروام چک وسفته وکلی بدبختی بیاره وچندماه توی نوبت باشه این هم از عدالت
مهدوی نیا
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
مگه میشه آدم بدون پشتوانه قوی این اختلاس بزرگ رو انجام بده
ناشناس
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
اگرسرمایه‌سران‌کشوررابرسی‌کنی‌ازاول‌انقلاب‌تابه‌امروزجزخیانت‌به‌خون‌شهداچیزدیگری‌‌نبوده‌است‌کشورکلان‌رهااست‌درفساد رقابت‌تنگاتنگ‌وجودداردتمام‌قوانین‌علیه‌مردم‌فقیرند‌روزبه‌روز فقیر‌فقیرترمیشودوسرمایه‌داردرسایه‌مسئولین‌فاسدسرمایه‌دارتر میشود
ناشناس
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
یه دیوونه که اسم خودشم بلد نیست بنویسه
حمید احمدی
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
ایشان مشتری بانک ملت چ ولیعصر بودن
لشنی زند
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
وقتی که یک کارگر الان حقوق ۶ میلیون میگیرد،یک کارگر در همان دستگاه ۱۸ میلیون حقوق میگیرد،وقتی که حقوق با تورم سازگاری ندارد،من هم که باشم مجبور میشوم‌اختلاس بکنم،چون متاسفانه حق کارگر با حق یک شخص پارتی دار هیچ وقت عدالت برقرار نمیشود؟چرا الان کشور ما بدترین شرایط اقتصادی جنگ داخلی بسر میبرد؟چون نمیدانم کاری های وزیر کار،،،،،،،،الان تمام بازنشستگان مشغول کار هستند؟چراچون جوان ایرانی امید به زندگی را ۱۰ درصد میداند،الان حقوق ودستمزد برای ۳۰ ستل قبل است نه الان
ایرانی
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
بد بخت ملت نمی‌دانند به که و چه باید اعتماد کرد جز به خدا
بهنام
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
درتمام این مدت این فسادعظیم زیرنظر مدیریت جناب آقای رئیسی به عنوان پرچمدار مبارزه بافساددردوران ریاست قوه قضائیه وبعدازآن نیزدرمدیریت اجرائی کشور باپازل وزارت صمت .کشاورزی .بانک مرکزی.کمرکات ونهادهای زیرمجموع الی برکت ا...درخوان گسترده اساتید دولت سیزدهم شکوفا گشته چشم سیدما روشن
محمدی
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
تنها این مورد نیست کشور ما این گونه است بعد از مدتی یک نفر دیگر را خوهند گفت سریال تما نشدنی مردم به نظام بدبین می شوند همین است کشور ما پیشرفت نمی کند
محمدی
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
چرا در کشورهای خارجی این همه فساد نیست چرا
علیرضا
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
اکبر طبری اکبر رحیمی شیطان اکبر
ایرانی
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
حرف اضافی نزن بگو سر نخ اصلی به کدام مسئول وصل می‌باشد رو نام ببر نو حتی نمی‌توانی حدس بزنی همین الان شلوارتو خیس کردی از ترس بگو سرنخش کیه و از کجا داره ساپورت میشه
ممد
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
ایران خودش صادرکننده چای هست به چه علتی این مقدار ارز برای چای که نیاز نیست داده شده ؟
ناشناس
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
واگر جایی رو بدون فساد پیدا کردید باید حیرت کنیدفقط زمانی گند یکی از این بخور بخور ها در میاد که دیگری سهمش رو نگرفته باشهد
بیخیال
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
بالاخره خوردین یه آبم روش حالا چه دولت قبل چه دولت بعد بجای این افراد باید رئیس جمهور و وزرا دولت ورئیس بازرسی وقوه قضاییه که کوتاهی کردند رو محاکمه کنید تا بقیه سر جاشون بشینند انشالله امام زمان زودتر بیایندو همه خیانتکارارو از یک کنار گردن بزنند و دستچین نکنند با امید آن روز. صلوات
رضا
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
ولش کنید اشکال نداره یه خورده اختلاس کرده دیگه ، عوض تتلو رو اعدام کنید اگه اون نبود این کافرهای اختلاسگر به وجود نمی اومدن
رضا
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
دوستان بدانید ۹۹ درصد از ارز تخصیص یافته به شرکت دبش در سال ۴۰۱ و در دولت رییسی بود یعنی سه میلیارد و و سیصد چهل میلیون دلار در دولت رییسی و در دولت روحانی جمعا در سال ۹۸ و ۹۹ فقط سی و پنج میلیون دلار به این شرکت دادن. پس دولت رییسی و آقای ساداتی نژاد وزیر جهاد و مجموعه وزارت جهاد دولت رییسی مقصر اصلی هستند ولی در هر صورت ساختار فساد زا باید اصلاح شود .
گل اقا
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
چرا در کشوری که اینقدر دم از عدالت و خدا و پیامبر می زنند و این همه مراسمات مذهبی برگزار می‌شود ایران اینقدر فساد زیاد هست ؟
آیا خود این همه فساد یکی از دلایلش تحریم نیست؟
آیا اینها همان کاسبان تحریم نیستند؟
آیا بخشی از تحریم کار افراد و نهاد ها و ارکان های با نفوذ در کشور برای رسیدن به چنین پولهایی نیست ؟
چرا فقط تو ایران اینجوره؟
چرا در اینجور فسادها با گرفتن یکنفر سریع سر و ته موضوع را می بندمد؟
آیا علت این همه فساد در دولت‌ها پیشین و....الان بکار گیری افراد سفارش شده در وزارتخانه ها نیستمد؟
آیا واقعا دیگه کافی نیست؟
چرا سیستم قضایی و دستگاه‌های نظارتی اینقدر با چنین قضایایی ضعیف بر خورد میکنند؟
چرا تا آخرین نفر اموالشان مصادره و زندانی طویل المدت نمی شوند ؟
چرا؟
واقعاچرا؟
البته این فساد در بحث احتکار و گران کردن خودرو درسیستم یکپارچه مشهود است اما نمی دانم چرا برخورد نمی شود؟
عبدالله خدابنده
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
همه اش تقصیر عوامل رژیم فاسد شاهنشاهی واذناب خونخوارش وتعدادی عنصرمعلوم الحال ومجهول الهویه ومشکوک التابعه ازرژیم بعثی صهیونیستی عراق واسرائیل غاصب میباشند،ضمنا ردپای منافقین مزدورغرب و آمریکای جهانخوارنیزدراین پرونده مشهوداست
ناشناس
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
فقط فقط راه مقابله با فساد اقتصادی اعدام مفسد میباشد حالا هرکه میخواهد باشد. با اینکار فساد پایان میابد
ف.د
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
اگر هیچ حادثه ای نباشه . چند سال دیگه زنده هستید ؟ به فکر آیندگان هستید یا نه.؟ وقتی شما برای صد سال زندگیتو تنظیم می‌کنی و آینده ای را اصلا نمیسازبش چه اهمیتی داره پول کجا بره . نه ازدواجی نه فرزندی نه برنامه ای . شما بیا و زندگیت رو برای ۳۰ سال دیگه نهایت تصور کن تمام این دارایی اگه وارث نداشته باشی به دولت میرسه . دولتی که اینطوری پول به دست بیاره هرکسی را درون خودش راه نمی‌دهد. و وقتی میبینه نمونده نیروی خبره بیسواد راه میده چون اگر هر کاری به محض ورود به فکر ابرو بردن باشه همین میشه. خودشونو جدا از مردم میبینن و مردم رو تشنه به خونشون . راه دیگه ای نمیمانه مگر اینکه هردو به هم وفادار بشن.
عباس
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
اکبر رحیمی هم مثل بابک زنجانی خاوری صدهاناگفته
ممد
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
بالاخره برخلاف عنوان تیتر در متن گزارش ننوشتید رحیمی کیست چه مدرک و چه سابقه ای دارد به کجا وصل است، پشتیبان یاپشتیبانانش کیست، و چطور این همه پول را دریافت کرده و آن را در بازار فروخته و حالا پول ها کجاست؟؟؟؟؟!!!!!!؟؟
احمد
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
شما که تعداد خانه های خالی مردم را میدونید چند تاست و به اداره مالیاتی معرفی میکنید چرا این حجم از اختلاصپرا متوجه نشدید کار از اساس مشکل دارد.خدا به داد مردم برسد.
ناشناس
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
این سئوال وازدولت فهیمه وازافتخارات مسئولین و قوه قضائیه.بکنیدانها همه اختلاس گرها و رشوه بگیرا رامیشناسند
محمدرضا سیستانی
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
، البته اختراعی دیگر به جز رفع آلودگی هوا هم در ایران به ثبت طرح صنعتی رسیده که مشکل ترافیک، مصرف بالای بنزین،جای کم کم برای پارکینگ و ... را حل کرده که متاسفانه یک هزار تومان هم از آن حمایت نشده با وجود اینکه دارای جواز تاسیس هم می باشد با تایپ کلمات ( موج مخترع اصفهانی ) در گوگل به آن پی ببرید .
ناشناس
۰۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
هردم بری ازین باغ میرسد
من خاک وطنم
۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
این مقدار مصرف مال ۵سال پیشه،ولی دو سال هست به خاطر مصرف قهوه ،مصرف چای خیلی کم شده،یعنی بیشتر از این حرفها خورده و چای وارد نکرده
مردمی
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
مگردراین سالهابااین همه فسادودزدی چه شده یک بدبخت محکوم رابادادن پول به خانواده اش ورضایتش مفسداعلام واعدام میکنند.والااگرسرمارزده شودقطعاازبین میرودولی همه میدانیم که مارافعی شده وفقط مامولکهای بی نواازبین میروند. وقابل علاج نیست.
ناشناس
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
در ایران هرکجا یک فساد بزرگ رخ بدهد قطعا یک مسئول بزرگ دولتی پشت آن است. وزارت سمت فساد ترین وزارت خانه درایران بوده و هست .من و شما اگر دریک جاده دورافتاده یک دکه بزنیم ظرف یک ساعت میان بالا سرمون. اگر بخواهیم ده میلیون تومان ا ز بانک وام بگیرم .انقدر سخت میگیرند ‌در انتها می‌گویند دوتا ضامن کسر از حقوق باید بیاوری وقتی ضامن آوردی مبلغ یک میلیون آنرا کم میکنند وقتی بپرسی چرا کم شده می‌گویند وام را بیمه کردیم که اگه ضامن ها مردند بیمه پول را پس بدهد.اینجا ایران است سرزمین مردان انقلابی و مسولین خیلی دلسوز ‌.مردان خداترس ‌
خدادادکولیوند
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
متاسفانه دردولتهای ماهیچکدام نتوانستندجلوی فسادرابگیرند دلیل براین است یاکننده اداره کردن کشوریست یاخدای نخواست ازاین فسادهابیخبرنیستندازاغازدولت سیزدهم من دنبال صدمیلیون وام هستم اماتآبه امروزمون نشدم چون بازنشسته شهرداری تهران هستم والان خودم وهمسرم هرماه سه میلیون دارو می‌خریم چراباید دردولت مردمی اینهمه بی‌عدالتی باشه
جواد
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
مبلغ اختلاس شده را از صندوق تامین اجتماعی بردارید و 5سال دیگر به طول خدمت برای بازنشستگی اضافه کنید
محمد رحیمی
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
اینکه مردم روز به روز ناامیدتر و مآیوس تر میشوند برای همین است چون یک نفر اعدام میشود و سر نخهای اصلی به کارشان ادامه میدهند
ناشناس
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
هرزمان یکماه که جناب اژه‌ای زمان وزارت اطلاعات بودند واین مدت رو ذکر کردن که خاوری رو ما با کل مبلغ که برده برمیگرده این هم. بر میگرده هنوز اون یکماه برای آقایون نشده ولی برای مردم ما فکر کنم 10سال گذشت ولی یکماه نیامد
کیوان
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
مسعولین محترم یا یکی از بچه‌ای اینا مردم که نمی تونن
ایران من
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
تا بوده ما خبر های فساد شنیدیم ، هر بار گنده تر از فساد قبلی ... چرا باید قانون اجازه ی دسترسی هر فردی رو به راحتی به بیت المال رو بده؟؟؟ از قانون گذار تا مجری قانون باید پاسخگو ی این حجم از فساد رو بدن.
ایران من
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
تا بوده ما خبر های فساد شنیدیم ، هر بار گنده تر از فساد قبلی ... چرا باید قانون اجازه ی دسترسی هر فردی رو به راحتی به بیت المال رو بده؟؟؟ از قانون گذار تا مجری قانون باید پاسخگو ی این حجم از فساد رو بدن.
جمشید
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
محاکمه فوری وپخش زنده دادگاه......تنها راه
ناشناس
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
بااین خبرها روز به روز نسبت به آینده کشور ناامید میشیم،نظام باید تدبیری بیاندیشد،روز به روز اوضاع ملت بد،اوضاع اونایی که خودشون را از ملت جدا کردن بهتر میشه،وقتی یکی میبره حتما یکی هم میبازه،این قانون بازیه،وقتی راه چاره را اشتباه ترسیم کنیم،به جای بازدارندگی معکوس عمل میکنه،خدا کنه عمدا نباشه
علی اکبرغوریانی
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
باید آز ریشه خشک کرد چهارملیارد دلار رقم کوچکی نیست که دولت از این مبلغ بی خ بر باشد شاید ا گر نزدیک انتخابات نبود همچنان باقی می ماند کی باورمی کند این اختلاس کاره یک نفراست بایدریشه این فسادرادراوردبازندانی کردن رعیس شرکت ی ا اعدام مشکل حل نمی ش ودولت مقصر که چنین مبلغ هنگفتی را برای یک شرکت وارداتی اگر به اندازه چای زعفران بود بازهم پول زیادی بود
علی اکبرغوریانی
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
کی باورمی کند چهارملیارددلار از خزانه ملی به یک نفر واردکننده چای آز دها واردکننده داده شود ودولت بی خ بر باشد اگر تمام شرکت‌ها ی وارد کننده باهم این پول راگرفته باشند بازهم زیاد است اگر رعیس قوه قضاییه اختلاس گران این پرونده ر ا اعدام نکند بی عدالتی کرده این اختلاس گران باید اعدام شوند تمرد نزدیک انتخابات انگیزه ای برای رای دادن داشته باشند
محمد
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
متاسفانه علت وضع موجود به خاطر لودگی وغفلت دستگاه های نظارتی است هم در حکومت پهلوی هم در جمهوری اسلامی و این وضع همچنان ادامه دارد.من خودمابا شخصی اختلاف حقوقی دارم از اون شخص شکایت کردم .محکمه شهر ری با او به انحائ مختلف مماشات میکند.خود متشاکی هم میگه با تطمیع پرسنلل نمیزاره کار پیش بره.حراست وحفاظت پشمه.
علی اصغر همدانی
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
خدای قهار تمام خائنین و رسانه های مزدور عقده ای را هلاک کند.
بازنشسته فرهنگی سنوات قبل شهریور ۱۴۰۰
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
معلم بازنشسته بدبخت بی نوا با چند نفر جمعیت خانواده و این همه هزینه و گرانی با ماهی ۱۵ تومن زندگی کند. خاک عالم بر سر دولت و محلس این مملکت. شرمتان باد . بمیرید از خجالت. حالا انتخابات نزدیک شده دلسوز ما شدند .وعده همسان سازی مرحله ای در برنامه هفتم میدهبد؟!!!! دراز گوش خودتان هستین
ایرانی
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
چرا در همه‌ی این پرونده های اقتصادی صاحب رانت این کارمندان و متخلفان رشوه گیر بطور صریح اعلام نمی شوند و به مجزات محکمی نمی رسند که باعث درس عبرتی برای آینده شود، ما می بینیم که این آقایان در چند سری ارز دریافت می‌کنند در صورتی که همان بار اول که ارز دریافت می‌کنند تا کالا وارد نشده نباید سری بعد ارز تخصیص داده شود این را هر بیسوادی می فهمد که پای یک مدیر و یا یک کارمند رشوه گیر در میان است.
ناشناس
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
اکبر چرا چای را با کاه مخلوت کردی
ناشناس
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
اکبر چرا چای را با کاه مخلوت کردی
محمد
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
عالی خوب بود ..خداوند پشت پنهاتون آقای نویسنده خوب ایرانم.. این شد خبر خوب مقاله عالی..مثل بقیه نیامدی از دولت دفاع کنی.. ممنونم ازت... فقط خیانتکار آن اعدام کردن... خوب... اون کسانی که در بانک یا ادارجات بودن ..چرا زندانی طولانی یا اعدام نشدن..
ناشناس
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
تو این همه پرونده به گفته خودشون طرف را اعدام کردن، فقط ما نفهمیدیم بابک زنجانی چی شد؟
مرتضی
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
عجب اختلاص دبشی
ناشناس
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
آقایون کلاه و عمامه ها را بگذارند بالاتر ، خجالت هم که اصلا وجود نداره انگار که ارث نداشته پدراشونه
فرزاد
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
مردم مسخره کردن این حجم از فساد کار یه شرکت نمیتونه باشه دست صدها نفر تو کاره به همراه بانک دولت
حسین
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
چرا از طبری مفسد بزرگ و معاون اول آملی لاریجانی متنی ننوشته شده
ناشناس
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
خیلی ساده لوحان است که تصور کنیم عامل سو استفاده ۳.۵ میلیارد دلاری یک نفر است و بیشتر برای گم کردن اذهان مردم این مطرح میشود از بالا تا پایین در این غارت بیت المال باید سهیم باشند که هرگز صحبتی از این افراد نمی شود
موسوی
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
با سلام. به قول عبید زاکانی:از صلح میان گربه و موش ___برباد رود دکان بقال.وقتیکه مفسدان و رانت خوران با دوستی با برخی مدیران ضعیف النفس اقدام به دور زدن قوانین میکنند و دستگاه های نظارتی هم هیچگونه حساسیتی نشان نداده و حتی بعضا از چپاول گران با عناوین کار آفرین و تولید کننده حمایت هم میکنند ؛نتیجه همین خواهد شد که میبینیم. گر حکم شود که مست گیرند ___در شهر هر آنچه هست گیرند!!!!
صابر
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
این که بیوگرافی نبود
پیکان جوانان
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
یدونه چرا بزرگ وجود داره = چرا اختلاس کننده‌ ی جدید از اعدامهای اختلاس کننده های قبلی درس عبرت نمیگیرن؟ میگن این فساد چای از سال ۱۳۹۸ شروع شده بوده،یعنی آقایان ۴ سال بود که با خیال تخت و در کمال راحتی مشغول اختلاسشون بودند.
سوال دوم اینه که الان مسئولین میگن چرا ۸۵ درصد واردات چای دست یه نفر بوده؟خوب فدات بشم،کدوم مقام و مسئولی این مجوز رو صادر کرده و چرا؟ مگه میشه بدون بررسی و دستور،همین طوری بگن؛ بفرما اینم مجوز واردات ۸۵ درصدی چای کل کشور مال شما،بگیر و برو حالشو ببر !! مُرده داخل قبر خندش میگیره.
بنده خدا
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
همش فیلمه..........
یاس
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
از ماست که بر ماست
ناشناس
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
خدابیامرزه حضرت امام خمینی عزیز رو که تا وقتی حضور داشتن احدی جرات نداشت دست درازی به بیت المال مسلمین و حتی نوامیس مردم بکنه .مسولین با یک اخم حضرت امام خودشون رو خراب میکردن و میمردن و زنده میشدن تا برسه به اینکه امام دستوری بده .الان راحت بیت المال رو میخورن و کسی جرات نمیکنه بهشون کوچکترین حرف و یخنی بگه یادت بخیر امام مقتدر .درود بر روان پاکت
رصا امانی
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
سلام شب بخیر
دستان کسانی که این افراد فاسد را می‌گیرند قابل احترام و سلامت باشند
این آقا که اختلاس چای دبش که نا مرغوبترین چای است
در واقع هم بمردم طلم بزرگی کرده و موجب بیماری هزاران
افراد و هم به کشور خیانت کرده
هر چه زودتر اعدامش کنید
لطفا کسانی که با ایشان همراهی کردن بگیرید
بنده از آلمان سرمایه آوردم و کار تولید چند سال است
چرا بما حتی صد میلون و نمی‌دهند
زالو ها ی وطن فروش را اعدام کنید مردم خوشحال شوند
رضا
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
پس چجوریه قیمت چای دوبرابر پارسال شده واز طرفی حقوقهارو ۲۰ درصد اضافه میکنن قبلش اعلام میکنن دوباره همه چیز ده برابر میشه کسی هم جوابگو نیست چند ماه دیگه میان التماس میکنن بیاین رای بدین باچه رویی رودارها
ali
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
عنوان گزارش هیچ ربطی به متن نداره
سام
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
دلوت کار مهمی نکرده،پول خون یک فرد بنرخ روز چقدر است،و حال پول خون یک مفسد انهم اقتصادی،باید رفراندم گذاشت و از ملت پرسید، دولت و قوه قضاییه دستشان در دست هم است،و این افراد در همین بسترها رشد کرده و نفوذ دارند،فقط و فقط اعدام با دار میتواند جلوگیری کند،هر تعداد که باشند که در این پرونده دست داشتند،زدن یک نفر فایده ندارد،و پرونده جرم را به بازی سیاسی تبدیل کردن عواقب جبران ناپذیری دارد
ش
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
داستان موش و گربه عبید زاکانی
ناشناس
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
استغفرالله مگر در کشورایران بزرگتر از تاریخ در حالیکه سفره های مردم خالیست اختلاس واحتکار ورانت ورشوه وربا ونزول وگرانفروشی این داستان ها می تواند وجود.داشته.باشد این حرف ها برای سرگرمی ما مردم است گرگ.وسگ وچوپان.با هم ساختند.گله را..........؟؟؟
وطنم
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
چرا عکس کثیفشو نذاشتی
ماشااله رفیعی
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
سلام اصلا این وزارت جهاد سازندگی که از وزارتخانه های متولد بعد از انقلاب است و هدفش هم روی اسم وزارتخانه خود نمایی میکند سازندگی در قالب کار جهادی بوده اما خدا برکت بده وزرا و معاونان را نمی‌دانم مدیران استانی و میانی رو به پایین این وزارتخانه در طول دوره ۳۰ ساله در استان‌ها وگاهی شهرستانها آنچنان رشد اقتصادی دارند که انسان بهت زده می‌شود که اینها مگر چقدر حقوق می‌گرفته اند که بعد ازسی سال صاحب ثروت‌های میلیاردی می‌شوند ویکباره چند شرکت راهسازی و کلی ماشینهای میلیاردی وده الی بیست واحد آپارتمان مسکونی وتجاری میشوند اشکال کار به نظر من آنجاست که کسی از اینها نمی‌پرسد اینهمه را از کجا اوردی؟ حاج آقای قاضی القضات اگر می‌خواهید کار به جایی برسه باید قانون از کجا آورده ای احیا شود تا دزدان بیت المال ماستشان را کیسه کنند در غیر اینصورت فقط وقت تلف کردن است والسلام
احمد
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
امثال رحیمی و فاضل خداداد ،زنجانی،مظلومین اینها ویترین
فساد هستند و اولی‌ها در پشت سر اینها قرار دارند که
مجموعه از دولتمردان،وزرا، نمایندگان هستند که هیچ وقت
کسی با اونا کاری نداره و مصونیت دارند‌ فساد اگه قبلنا
سیستماتیک بود الان اتوماتیک شده
فرزاد
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
عبد الرضا داوری هم شد آدم؟
ناشناس
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
اگر امثال این آقا و دونه درشتای مفسدین اقتصادی رو اعدام کنن دیگه کسی جرات نمیکنه اختلاس کنه واشغال دست مردم بده خدایی جای خلخالی خیلی خالیه
با
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
همیشه فساد دولتهای قبل توی دولت بعد مشخص میشه قرار نیست کسایی که با هم فساد میکنن همدیگه رو لو بدن مصیبت این دولت شریف هم توی دولت بعد مشخص میشه که چه کندی زدن . همه فقط میان که این پیکر بی‌جان ایران رو تیکه پاره کنن . مگه احمدی نژاد 700ملیارد دلار رو نفره کرد کسی چیزی بهش گفت و ....
نسرین
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
،
چه اینوبفرستین پیش بابک زنجانی در زندان چه بالای چوبه ی داروچه بفرستین کانادا!!!!فرقی نداره
نامشخص
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
باسلام وقتی میگن آب از سرچشمه گلالوده همینه وقتی میگن تصویب طرح و ساماندهی کارگران شرکتی ارگانهای دولتی فشار بار مالی داره و تصویب نمیکنن قابل توجه آقای میثم لطیفی که توی یک هفته تبدیل وضعیت شده آقای میثم لطیفی فشار بار مالی همین اختلاس گرها هستند نه کوتاه ترین دیوار بدنه دولت یه ذره به خودت بیا.
کارگر
۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
مظلومین یا مفسدین
ناشناس
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
هرسال بدترازپارسال.هرچه جلوتربرویم به رغم ادعای کذب مبارزه بافساد .فاسد ومفاسد چندبرابر میشود.والنهایه این مردمند که متضررند ومغفول.
ایرانی
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
هیچ کشوری بیشترازماادعای دین اسلام و...نداره وهیچ جایی هم بیشترازمااینقدردزدواختلاص گروجودنداره
ناشناس
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
معلومه نیست سهم چه کسی یا نهادی را نداده
ایرانی
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
خدایا به فریادمان برس
ناشناس
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
حقوق بازنشسته وکارگر را می خواهند تعیین کنند تورم زا است ولی چند میلیارد دلار به افرادی می دهند وقتی خورده شد شاید گندش در بیاید
عباس
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی .... درآورند غلامان درخت از بیخ .... پس چرا من نمی توانم ؟؟
سعید
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
بارها قبل از انتخاب رییسی گفتم این اقا اگه میخواست کار کنه تو قوه قضاییه که کار تخصصیه ایشونه کار میکرداومد تو دولت وکار غیر تخصصی خود معلومه دنبال چیه دیگه
ناشناس
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
چرا چندین ساله مرتب ازاین کارها میشه ووقتی اعلام میشه که مردم قبلش فهمیدن وچگونه همچین وام سنگینی به اینها داده میشه ولی مردم عادی برای یک وام پنج میلیونی یا بیشتر باید هفت خوان رستم را طی کنند چرا هویت اصلی اکثرشون نام برده نمیشه
حسن
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
با درود.من بعنوان یه دانش آموخته کوچک رشته اقتصاد میگم که معضل بزرگ ، در این امور فقط چند نرخی بودن ارز است.هیچ کجای جهان و علم اقتصاد این مورد اصلا نیست حتی در مقام یک نظر، هرجا هروقت حتی در حکومت انبیاء الهی ، امری دراین موضوع حساس، چند نرخی می‌شود قطعا بلاشک منشأ فساد است.عنوان چند نرخی در هر حوزه‌ای خود بیانگر مبدا فساد است.اینکه دوستی عنوان کردن که برچیدن چند نرخی بودن ارز عامل تورم میشود اصلا اینگونه نیست که بیان دلایل مختلف علمی آن اینجا مقدور نیست.کدام از کالاهایی که با رانت توسط عده‌ای با ارز جهانگیری یا بیست و هفت تومان رییسی ، وارد کشور شده است برهمنان اساس قیمت فروش و عرضه در بازار خورده تقریبا هیچ کدام..فقط عامل اصلی ایجاد اینهمه فساد شده.وقتی در قیمت نهایی مصرف کننده نهایی اثری ندارد همان بهتر که نباشد تازه میدانید که در بخش تولید چه بلاهایی سره تولید کنندگان آورده و چقدر کارخانه و شرکت ها را بفلاکت و تعطیلی کشانده..ملت باید به جای بحث حاشیه ای، همگی در درجه اول از حاکمیت طلب حذف تمام این ارزهای چند نرخی و یکسان شدن نرخ ارز شوند و استقلال کامل بانک مرکزی از دولت.مانند تمام دنیا.معیارها و گزینش ها و قوانین استخدامی کشور بازنگری شود تا دستگاههای دولتی و حاکمیتی جولانگاه یک عده خاص و غالبا بیسواد و در ادامه رانت خوار و فاسد نشود و نخبه ها و اهل فن و پاک دستان دلسوز حیران و بیکار و در فکر مهاجرت..نکته بعدی ، با تقریب حدودا هشتاد درصد تمام مشکلات اقتصادی کشور منشأ داخلی دارند و تنها حداکثر بیست درصد به تحریم ها برمیخورد که کاملا زیرکانه بدنه حاکمیت ما این را برعکس برای ملت جا انداخته است تا سرپوشی براین همه فسادها باشد.حرف و درد دل زیاد است اینجا مجال اندک است.به امید ایرانی آباد و پاک و توسعه‌یافته که حق تمام ملت ایران است.
احمد
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
مدیرعامل چای دبش جرمش بیشترازتتلواست اکرقاضی وداستان ازروی کتاب خداحکم راصادرکندوپارتی بازی نشود
رضا
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
توصیه می کنم کتاب « نظریه فساد از کنش تا ساختار » از دکتر محمدرضا محمدی را بخوانید آنوقت خوب می فهمید که فساد چگونه شکل می گیرد و چرا از بین نمی رود . انتشارات اندیشه احسان این کتاب را چاپ کرده .
مهسا
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
فعلا با تتلو ساسی مانکن این چیزا سرگرمتون کردن از اون طرف آروم آروم دارن ثروت و سرمایه های کشور رو نوبتی با آقازاده هاشون میبرن اون ور آب خیلی شیکو لاکچری میزنن بر بدن شما هم اینجا تو فقرو توروم و گرونی با امثال تتلو سرگرم باشید یهو چشم باز میکنید می‌بینید نه نفتی مونده براتون نه پولی نه طلایی
محمد
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
اگر فساد سیتماتیک نیست پس اتوماتیک هست
ناشناس
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
فساد سود فرصت نرخ متعدد ارز .اصرار بر عدم فهم اقتصاد آزاد. در هر اقتصادی تفاوت نرخ ارز باشد فساد هست .و پرتقال فروش دنبال سود .تفاوت نرخ بنزین مساوی با قاچاق .