صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عید فطر ۱۴۰۲ چه تاریخی و چه روزی از هفته است؟

  • کد خبر: ۱۵۸۹۲۱
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
  • ۱
نخستین روز از ماه شوال مصادف با عید سعید فطر است.

به گزارش شهرآرانیوز، عید سعید فطر از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیاد اسلامی است. عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز ۲۹ ماه رمضان و یا گذشت ۳۰ روز از اول ماه رمضان، ثابت می‌شود. در این روز، روزه گرفتن حرام و پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است. در کشور‌های اسلامی و در ایران عید فطر تعطیل است.

در کشور ما ۲ روز به مناسبت این عید بزرگ تعطیل رسمی است و در تقویم سال ۱۴۰۲ روز‌های شنبه ۲ اردیبهشت و یک شنبه ۳ اردیبهشت به مناسبت عید سعید فطر تعطیل می‌باشد.

تاریخ دقیق عید سعید فطر پس از تایید ستاد استهلال و مشخص شدن اینکه ماه رمضان امسال ۲۹ روزه یا ۳۰ روزه است، در یکی از روز‌های جمعه اول اردیبهشت و یا شنبه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ خواهد بود.

ستاد استهلال در پایان روز ۲۹ ماه مبارک رمضان (پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲) و یا با پایان روز سی‌ام ماه مبارک رمضان (جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) روز دقیق عید سعید فطر را اعلام می‌کند.

معیار‌های تقویم هجری قمری توسط فقیه تعیین می‌شود فقیه، معیار‌های اثبات آغاز ماه قمری را از «کتاب خدا، سنت، عقل و اجماع» استنباط می‌کند. در این موضوع مانند دیگر مباحث فقهی نظرات افق‌ها هم می‌تواند متفاوت باشد و این، نخستین عامل اختلاف در آغاز ماه قمری بین کشور‌ها و شهر‌های مختلف است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناامید وامونده
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
وقتی با عربستان سعودی شروع کردین.دیگه ستاد استهلال یعنی چی هزینه های هنگفت و لوس بازیا ‌.پولشو بدین چند تا ابرو دار سر پناه پیدا کنن نه توی چادر و گورستانها با زن و بچه زندگی کنن