اعلام ویژه‌برنامه بزرگداشت سالگرد ارتحال امام‌خمینی(ره) و قیام پانزده خرداد در حرم امام‌رضا(ع)   فرصت انابه همه چیز درباره روز دحوالارض | اعمال و توصیه‌های بزرگان ویدئو | ائمه معصومین(ع) هادیان همه بشریت در مسائل دین و دنیا هستند ویژه برنامه‌های سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در حرم مطهر رضوی اعلام شد آمار زائران ایرانی در حج از ۵۳ هزار نفر گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های گرامیداشت ۱۴ و ۱۵ خرداد در مشهد بازدید تولیت آستان قدس رضوی از پروژه‌های عمرانی حرم امام‌رضا(ع) بارگاه منور رضوی، غرق در ماتم و نیایش در سوگ شهادت ثامن‌الحجج(ع) «انتظار»؛ سرمایه بشر برای ساخت جامعه مهدوی دکتر حسن انصاری: راه اصلاح و نوگرایی دینی از فقه و اجتهاد فقهی شروع می‌شود ارائه خدمات ویژه به زائران در مسیر‌های منتهی به حرم امام‌رضا(ع) صحن و بارگاه ملکوتی رضوی در روز زیارتی امام‌رضا (ع) رنگ عزا به خود گرفت | چرا ماه ذی‌القعده را ماه امام‌رضا (ع) می‌نامند؟ ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی در روز زیارتی امام رضا (ع) اعلام شد آداب بیست و سوم ذی القعده روز مخصوص زیارتی امام رضا (ع) + اعمال و ادعیه «شب شعر مکتب خدمت» نقش تبیینی در شناخت چهره شهید جمهور دارد ویژه برنامه‌های حرم امام رضا (ع) در روز زیارتی شنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) تلاش برای نجاتِ اسناد شهدای دفاع مقدس مسئله اول آزادگان جهان چگونه در زندگی روزمره، حضرت پیامبر(ص) را الگو قرار دهیم؟
سرخط خبرها

آغاز دوباره طرح تشرف کاروان‌های زیارتی مجاوران سالمند به حرم مطهر رضوی

  • کد خبر: ۱۸۶۲۶۵
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
آغاز دوباره طرح تشرف کاروان‌های زیارتی مجاوران سالمند به حرم مطهر رضوی
با آغاز فصل پاییز و از چهارم مهرماه، اجرای طرح تشرف کاروان‌های زیارتی مجاوران سالمند در بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) که خادمان برای حضور در آن سر از پا نمی‌شناسند، از سر گرفته شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، حرم مطهر رضوی با اجرای دوباره طرح زیارتی «یا معین‌الضعفا (ع)» در فصل پاییز، رنگ و بوی دیگری دارد؛ طرحی که با اجرای آن سه‌شنبه هر هفته، به طور میانگین چشم انتظاری ۸۰ تا ۱۰۰ مجاور سالمند و توان‌یاب به پایان می‌رسد و آنان می‌توانند با تشرف به این حریم قدسی بار دیگر شمیم عطر رضوی را استشمام کرده و پشت پنجره فولاد با امام مهربانی‌ها (ع) راز و نیاز کنند.

ممکن است در زمان زیارتتان در صحن و سرای رضوی، شاهد تشرف کاروان‌های زیارتی از سالمندان و توان‌یابان با صندلی‌های چرخدار به این آستان ملکوتی در قالب طرح زیارتی یا معین‌الضعفا (ع) بوده باشید. این طرح از جمله طرح‌های باسابقه آستان قدس رضوی است که توانسته فرصت زیارت حضرت ثامن الحجج (ع) را برای بسیاری از مجاوران سالمند و توان‌یاب این امام همام به همت اداره امور تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی با همکاری خادمان بخش صندلی چرخدار و معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر در ادوار مختلف در طول سال فراهم کند.  

دعوت‌نامه‌ای برای مجاوران سالمند و توان‌یاب

با آغاز فصل پاییز و از چهارم مهرماه، اجرای این طرح دوست‌داشتنی در بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) که خادمان برای حضور در آن سر از پا نمی‌شناسند، از سر گرفته شده است. در واقع، اگر شرایط آب و هوایی مشهد مساعد باشد، هر هفته در روز سه‌شنبه، از ساعت ۹  تا ۱۰:۳۰ صبح، شرایط تشرف جمعی از محبان سالمند و توان‌یاب حضرت رضا (ع) در شهر مشهد به ویژه اقشار محروم در قالب کاروان‌های ۸۰ تا ۱۰۰ نفره فراهم می‌شود.
اجرای این طرح همچون دعوت‌نامه‌ای از سوی غریب الغربا (ع) برای مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایی است که با وجود سکونت در مشهدمقدس، اما به دلایل مختلف خودشان امکان تشرف به حرم مطهر رضوی را ندارند و روز‌ها و حتی سال‌هاست که در انتظار دیدن گنبد و بارگاه رضوی از نزدیک هستند.  

بدین ترتیب این دلدادگان توسط رابطین اداره امور تسهیلات زائران حرم مطهر رضوی در حاشیه و سطح شهر مشهد شناسایی شده و به نوبت شرایط تشرف آنان به این آستان ملکوتی فراهم می‌شود. تمامی هزینه رفت و آمد و میزبانی این افراد نیز برعهده آستان قدس رضوی است.

تشرف کاروان به صحن انقلاب

اجرای هر هفته مراسم تشرف کاروان‌های طرح زیارتی یا معین‌الضعفا (ع) در پاییز امسال از ساعت ۹ صبح با حضور خادمان حرم مطهر رضوی با صندلی‌های چرخدار در ورودی بست شیخ طوسی آغاز می‌شود. به عبارتی خادمان، صندلی‌های چرخدار را تحویل گرفته و مقابل این ورودی در صفوف منظم می‌ایستند تا ون‌های سفیدرنگ از گوشه و کنار شهر مشهد با مجاوران سالمند و توان‌یاب از راه برسند.   
سپس خادمان به استقبال تک تک این ارادتمندان آستان جانان می‌روند و آنان را با احترام خاصی سوار بر صندلی‌های چرخدار می‌کنند و به مقابل ورودی شیخ طوسی باز می‌گردند. حدود ساعت ۹:۲۰ وقتی صفوف کاروان منظم و کامل شد با نوای دلنشین مداح حاضر، کاروان به حرم مطهر مشرف می‌شود.  

در این میان، حال و هوای معنوی این مجاوران سالمند و توان‌یاب؛ از نگاه‌های پر شور و اشتیاق آنان به گنبد و گلدسته‌های طلا تا دستان پر چین و چروکی که به حالت دعا رو به آسمان بلند می‌شود، رنگ و بویی متفاوت به خادمان و زائران حاضر در حرم مطهر می‌بخشد تا جایی که جمعی از زائران هم همراه کاروان به صحن انقلاب اسلامی مشرف می‌شوند.  

در ادامه، اعضای کاروان همراه با خادمان به ترتیب با صندلی‌های چرخدار به پشت پنجره فولاد صحن انقلاب اسلامی رفته و زیارت می‌کنند. البته مرثیه‌خوانی همچنان فضای صحن را پر کرده است.  

تکریم بیشتر در رواق دارالهدایه

سپس به منظور تکریم بیشتر، کاروان یا معین‌الضعفا (ع) از صحن انقلاب اسلامی به رواق دارالهدایه منتقل شده تا اجرای مراسم روضه‌خوانی و مداحی ادامه یابد. قرائت صلوات خاصه و زیارت امین الله، از دیگر برنامه‌های این طرح زیارتی است.

این مراسم در ساعت ۱۰:۳۰ با پذیرایی از حاضران با توزیع اقلام متبرک همچون کیک در رواق به پایان می‌رسد و بار دیگر کاروان به صحن باز می‌گردد تا اعضای آن با شمس الشموس (ع) به امید زیارتی دیگر وداع کنند.  

خادمان در تمام این مدت به شایستگی همراه این مهمانان ویژه امام هشتم (ع) هستند و در نهایت آنان را با صندلی‌های چرخدار به محل استقرار ون‌ها در دوربرگردان شیخ طوسی منتقل می‌کنند تا شرایط بازگشتشان فراهم شود.  

گفتنی است، در برخی از ایام سال گروه‌هایی از زائران همچون بیماران سرطانی، معلولان و... نیز همراه با مجاوران سالمند و توان‌یاب در قالب کاروان‌های طرح زیارتی یا معین‌الضعفا (ع) به حرم مطهر مشرف می‌شوند. در این شرایط، تعداد اعضای کاروان ممکن است از مرز ۱۰۰ نفر فراتر برود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->