علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

ارتباط نعناع و خنک شدن دهان چیست؟

  • کد خبر: ۹۴۸۲۲
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
ارتباط نعناع و خنک شدن دهان چیست؟
برای شما نیز پیش آمده است که هنگام خوردن نعنا احساس خنکی در دهان خود داشته باشید. آیا می‌دانید دلیل این حس چیست؟

به گزارش شهرآرانیوز، برخی از مواد غذایی پس از خوردن در دهان احساس خنک کنندگی ایجاد می‌کنند. فرقی ندارد که محیط بیرون چقدر گرم باشد، شما زمانی که این مواد غذایی مانند نعناع و فلفل را می‌خورید در دهان احساس خنکی می‌کنید. کپسایسین در فلفل ها، و منتول در نعناع سبب می‌شود زمانی که یک عدد نعناع یا شکلات نعنایی می‌خورید یا یک آدامس نعنایی می‌جوید، دهان شما خنک شود. در این بخش به شما می‌گوییم که چرا با خوردن نعناع در دهان احساس خنکی می‌کنید؟

چرا نعناع باعث خنک شدن دهان می‌شود؟

منتول و کپسایسین هر دو روی سیستم گیرنده‌های حسی تأثیر می‌گذارند و مواردی مانند لمس، دما و درد را تحت نظر دارند. نعناع روی مغز شما اثر می‌گذارد و باعث می‌شود که از بیرون احساس خنکی کنید. نورون‌های حسی که در پوست و دهان وجود دارند، می‌توانند احساسات مختلفی مانند گرما و سرما را حس کنند.

این نورون‌ها حاوی پروتئین مهمی می‌باشند که این پروتئین‌ها نقش حیاتی در کمک به احساس خنکی در دهان دارند و جریان یون‌ها را در غشای سلولی تنظیم می‌کنند.

این پروتئین یک کانال یونی است و کانال‌های یونی برای اینکه بتوانند پروتئین گیرنده محرک مورد نظر خود را تشخیص دهند، بسته می‌شوند. این کانال‌ها هنگام احساس خنکی باز می‌شوند تا یون‌های کلسیم و سدیم وارد سلول شوند. یون‌های تازه پتانسیل عمل را تحریک می‌کنند که سلول‌های عصبی را به مغز منتقل می‌کنند.

این یون‌ها با درگیر نمودن سلول‌های مغز و ارسال سیگنال‌هایی به مغز باعث ایجاد حس خنکی در داخل دهان می‌شوند. در کل مولکول‌های منتول سبب می‌شوند گیرنده‌های TRPM۸ کانال‌های یونی خود را باز کرده و یک پتانسیل عمل به مغز بفرستند و سبب خنک شدن دهان شوند، در واقع هیچ تغییر دمایی داخل دهان اتفاق نمی‌افتد، بلکه فقط احساس خنکی ایجاد می‌شود.

منبع: نمناک

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->