آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

اگر خشمگین شدی کلامت را کنترل کن

  • کد خبر: ۱۳۷۷۱۰
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
اگر خشمگین شدی کلامت را کنترل کن
یکی از اصول اخلاقی که در ارتباطات اجتماعی اهمیت بسزایی دارد مهارت کنترل خشم است. مهارتی که در روایات و احادیث نیز به آن بسیار توصیه شده است.

وقتی عصبانی می‌شد در رفاقت هایش، چشم هایش را می‌بست و هر چه در همان لحظه به ذهنش می‌رسید بر زبان می‌آورد! فرقی نمی‌کرد کسی که در مقابلش ایستاده از نزدیکان اش باشد یا غریبه! با حرف هایش آزرده اش می‌کرد، تمام توان اش را به کار می‌برد تا طرف مقابل را تحقیر کند. تمام کار‌هایی را که تا آن زمان برایش انجام داده بود را با منت بر زبان می‌آورد و یادآوری می‌کرد که لیاقت هیچ کدام اش را نداشته... اگر چه بعد از آرام شدن شرایط، پشیمان می‌شد و تلاش می‌کرد از دل دوستان اش در بیاورد، اما دیگر فایده‌ای نداشت..

اگرچه عصبانی شدن هیجانی طبیعی است که ممکن است همه ما در شرایط مختلف زندگی با آن مواجه شویم، اما آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم احساسات و هیجانات خود را کنترل کنیم و به دیگران آسیب نزنیم. شاید برخی گمان کنیم فقط درگیری فیزیکی و آسیب‌های جسمی، صدمه‌های جدی است که فرد ممکن است در مواقع عصبانیت به دیگران وارد کند، اما گاهی زخم‌هایی که به روح و دل دیگری با واژه‌ها و حرف‌های ناپسند و گاهی تحقیر‌ها و توهین‌ها می‌زنیم صدماتی بسیار جدی‌تر و درمان ناپذیرتر هستند. برخی از افراد به دلیل آسیب پذیری بالا ممکن است با تحقیر یا توهینی ساده اعتماد به نفس خود را برای همیشه از دست بدهند و اگر چه دیگری در زمان عصبانیت به آن‌ها توهین کرده باشد، اما فرد برای همیشه این تصور را از خود داشته باشد که در نگاه دیگران این گونه است.  

این مساله گاهی در دوستی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد از آن جهت که فرد دوست را تکیه گاه و محرم و همراه خود تلقی می‌کند و او را آیینه‌ای می‌داند که ویژگی‌های خوب یا بد اش را به او گوشزد می‌کند. حال تصور کنید که در موقعیتی فرد مقابل عصبانی شود و به دلیل عدم کنترل هیجان خود دیگری را تحقیر و بی ارزش کند. یا واژه‌هایی را بر زبان بیاورد که اعتماد به نفس و شخصیت دیگری را زیر سوال ببرد نه تنها به رابطه دوستی صدمه جدی می‌زند که موجب می شود فرد مقابل هم بخش زیادی از باورهایش را نسبت به دوست و حتی به خودش از دست بدهد.  
از این روست که امام رضا علیه السلام فرموده اند:
مؤمن هرگاه خشمگین شود، غضبش او را از حق بیرون نمی‌برد. (بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۵۵)

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->