گفت‌وگو با پارسا نوکندی، کودک قاری مطرح قرآن و خادم حرم رضوی
  • کد مطالب: ۱۲۶۶۳۲
  • /
  • ۳۱ شهريور‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۵

گفت‌وگو با پارسا نوکندی، کودک قاری مطرح قرآن و خادم حرم رضوی

پارسا نوکندی ۱۳ساله و دانش‌آموز پایه هفتم مدرسه شهید ظهوریان و قاری برجسته قرآن است.

شبنم کرمی- قرآن معجزه بزرگ پیامبر مهربان اسلام است. حضرت محمد(ص) درباره قرآن می‌فرماید: «هر چيزى زيورى دارد و زيور قرآن صوت خوش است.»

پارسا نوکندی ۱۳ساله و دانش‌آموز پایه هفتم مدرسه شهید ظهوریان و قاری برجسته قرآن است. گفت‌وگوی ما را با وی بخوانید.

 

چگونه و از چه سنی قاری قرآن شدی؟

قرائت قرآن را با تشویق اقوام و پدر و مادرم از ۴سالگی و در جلسات فامیلی آغاز کردم، به ۶سالگی که رسیدم آموزش قرآن را با علاقه و اشتیاق خودم و همراهی پدر و مادرم در دارالقرآن حرم مطهر رضوی شروع کردم.

 

در کدام رشته‌های قرآنی فعالیت می‌کنی؟

در کرسی‌های تلاوت رضوی، حافظ‌های نوجوان همسن‌وسال خودم را می‌بینم که به اجرای برنامه حفظ می‌پردازند و خیلی دوست دارم در کنار تلاوت قرآن در حرم مطهر به اجرای برنامه حفظ هم بپردازم و در این راه تلاشم را می‌کنم.

حدود یک‌سال است به معنی آیات هم توجه ویژه‌ای دارم که آثار و برکات بسیار خوبی در زندگی‌ام داشته است اما بجز قرائت قرآن که رشته اصلی‌ام است در رشته‌های ترتیل و اذان هم فعالیت دارم.

 

تاکنون در این راه موفقیت درخوری هم داشته‌ای؟

خدا را شاکرم که ۴ سال پیاپی، از کلاس سوم تا ششم، رتبه اول مسابقات قرائت قرآن ناحیه را کسب کرده‌ام، کلاس سوم در مسابقات اذان نیز رتبه عالی را به‌دست آوردم و به‌تازگی نیز در مسابقات کشوری سفیران نور، رتبه سوم رشته‌های قرائت و ترتیل را از آنِ خود کردم.

همچنین عضو گروه هم‌خوانی منتظران موعود(عج) به سرپرستی استاد بازودار، مدیر دارالقرآن یحیی‌بن‌زید هستم که بهمن۱۴۰۰ رتبه سوم کشور را به‌دست آوردیم.

اما بالاترین رتبه‌ای که تاکنون موفق به کسب آن شده‌ام را خادمی حرم آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و مکبری این آستان مقدس می‌دانم.

قاری و موذن حرم هم هستم و وعده ظهر روزهای پنجشنبه در حرم مطهر رضوی به تلاوت قرآن و اذان می‌پردازم.

در مسجد محل هم تلاوت قرآن در برنامه‌ها و مکبری نمازها را برعهده و در برنامه‌های اردویی آن‌جا نیز فعالیت دارم.

با خودم عهد کرده‌ام ساعت ۸ هر شب قرآن بخوانم حتی اگر یک فراز باشد و به همین ترتیب تاکنون توانسته‌ام ۷دور قرآن را ختم کنم.

البته بجز فعالیت‌های قرآنی به ورزش تنیس روی میز هم علاقه‌مندم و برای موفقیت در این زمینه نیز تلاش می‌کنم.

 

گفت‌وگو با پارسا نوکندی، کودک قاری مطرح قرآن و خادم حرم رضوی

 

انس با قرآن چه برکاتی برایت داشته است؟

تلاوت قرآن به انسان آرامش می‌دهد و تاثیر زیادی بر تازگی روح و بالارفتن انگیزه فرد دارد، به‌ویژه در ماه صفر حس خیلی خوبی در تلاوت‌هایم در حرم مطهر (مخصوصا صحن گوهرشاد) دارم.

انس با قرآن توجه و ارتباط بیشتر با خدا و اهل بیت علیهم‌السلام را برایم به‌دنبال داشته است و از وقتی با معنی آیات هم آشنایی جزئی پیدا کردم سعی می‌کنم در رفتار و اخلاقم با دیگران شایسته و مناسب باشم.

اکنون از شاگردان جلسه محبان امام‌رضا(ع) زیر نظر استاد پورکویر هستم و در کنار ایشان، استاد جاویدی، استادپنجه و در راس همه استادان، پدر و مادر عزیزم را از مشوق‌های اصلی خود در این راه می‌دانم.

مانند همه قاریان تلاش می‌کنم تا یک قاری سرآمد در سطح بین‌المللی بشوم، در درس‌هایم بسیار موفق هستم و هیچ یک از کارهایم را مانعی برای پیشرفت دیگری نمی‌دانم که این موضوع را نیز از برکات انس با قرآن می‌دانم.

 

خاطره‌ای دل‌نشین از قرائت‌های خود داری؟

انس با قرآن همیشه دل‌نشین است اما یکی از دلچسب‌ترین خاطراتم این است که در اوج شیوع ویروس منحوس کرونا در سال۱۳۹۸ که حرم مطهر امام‌رضا(ع) بسته بود، من داخل حرم رفته و در رادیو زیارت اذان گفتم. حتی پدر و مادرم اجازه نیافتند که مرا همراهی کنند، واقعا حس بسیار خاصی بود که از توضیح آن ناتوانم و شکرگزار این اتفاق ناب هستم.

 

آیا راهی که رفته‌ای را به دیگران هم توصیه می‌کنی؟

بله قطعا. به دوستان هم‌سن خودم توصیه می‌کنم روزی حداقل یک آیه قرآن به‌همراه معنی بخوانند تا آثار و برکات آن را در زندگی خود ببینند.

من هم با دعوت از دوستانم برای شرکت در برنامه‌های مذهبی تلاش می‌کنم آن‌ها نیز در این راه قرار گیرند و خوشحالم که تاکنون تعدادی از دوستانم به فعالیت‌های قرآنی رو آورده و در این مسیر خیلی هم موفق هستند.

 

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.