گفت‌وگو با پرنیا بکاییان، کودک پرتلاش و نخبه مشهدی
  • کد مطالب: ۱۲۴۰۱۹
  • /
  • ۱۲ شهريور‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۵

گفت‌وگو با پرنیا بکاییان، کودک پرتلاش و نخبه مشهدی

پرنیا بکاییان، ۱۰ سال دارد و پایه‌های سوم و پنجم ابتدایی را جهشی خوانده است.

شبنم کرمی- هوش و استعداد، نعمت‌های ارزشمندی هستند که باید بیشترین و بهترین بهره را از آن ببریم.

دانشمندانی مانند ابن‌سینا و زکریای رازی انسان‌های باهوشی بوده‌اند که تلاش خود را برای کسب دانش بیشتر به‌کار گرفته و توانسته‌اند برای بشر حتی قرن‌ها پس از خودشان نیز بسیار مفید باشند.

پرنیا بکاییان، ۱۰ سال دارد و پایه‌های سوم و پنجم ابتدایی را جهشی خوانده و امسال کلاس ششم را در مدرسه ابتدایی رویش پشت سر گذاشته است.

او با بهره‌مندی از هوش خدادادی و تلاش بسیار خود با وجود سن کمش، تاکنون موفقیت‌های علمی درخور توجهی را کسب کرده است.

با پرنیا گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید.

 

از چه سنی متوجه استعدادهایت شدی؟

مادرم خیلی زود توانایی‌های من را فهمید؛ زیرا خیلی زودتر از سایر بچه‌ها حرف زدن و حفظ اشعار، سوره‌های قرآن و دعا‌ها را تنها با ۳ یا ۴ بار تکرار آغاز کردم.

به همین ترتیب ۲۰ سوره از جزء ۳۰ را در سن کمتر از ۲ سال حفظ کرده بودم. همچنین در نقاشی، توانایی بالایی داشتم و حروف فارسی و انگلیسی را هم از ۳ سالگی می‌خواندم.

در نهایت، نتیجه یک تست IQ رسمی مشخص کرد که خداوند مهربان توانایی خاصی به من داده است.

 

از موفقیتهایت برایمان بگو.

به‌طورکلی به یادگیری علوم مختلف و ارتباط بین آن‌ها علاقه دارم، اما به‌صورت مشخص هنوز هدف خاصی را انتخاب نکرده‌ام و آرزو دارم از توانایی‌هایی که خدا به من داده است به‌خوبی استفاده کنم تا بتوانم در آینده در گسترش دانش، تاثیر درخوری داشته باشم.

سه‌ونیم سال داشتم که در مدرسه ابتدایی بیهق، پیش‌دبستانی را گذراندم -البته متاسفانه قوانین آموزش‌وپرورش مجوز ادامه تحصیل را در آن سن به من نمی‌داد.

از همان زمان ورزش ژیمناستیک را تا پیش از شیوع کرونا به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کردم و ۲ مدال طلا و نقره در سطح مسابقات باشگاهی استان به‌دست آوردم.

همزمان موسیقی را با گذراندن دوره کامل اُرف (بلز) و سپس سنتورنوازی آموزش دیدم. در کلاس‌های UC Math  نیز شرکت کردم و در پیش‌دبستانی امام‌رضا (ع) روان‌خوانی قرآن را کامل آموزش دیدم.

به داستان‌نویسی و مطالعه کتاب‌های علمی و داستانی علاقه دارم و اکنون در زمینه شنا و نقاشی و طراحی نیز فعالیت می‌کنم.

همچنین تولید کلیپ‌های کوتاه آموزشی و تولید و ویرایش انیمیشن کوتاه هم از کار‌هایی است که این روز‌ها انجام می‌دهم.

سال ۲۰۲۰ در پایه دوم ابتدایی، در المپیاد ریاضی مدال طلای آسیایی SASMO را کسب کردم.

سال ۲۰۲۱ و پایه چهارم ابتدایی، در المپیاد ریاضی، مدال طلای آسیایی SASMO و در المپیاد علوم، مدال طلای آسیایی VANDA را به‌دست آوردم و عضو آکادمی دانش‌آموزان برتر آسیا IJHS شدم.

پایه چهارم ابتدایی در جشنواره جابربن‌حیان به‌عنوان دانش‌آموز پژوهشگر انتخاب شدم و همچنین در مسابقات فرهنگی و هنری ناحیه ۳ مشهد مقام دوم تک‌نوازی سنتور و مقام دوم رشته مجسمه‌سازی را کسب کردم.

سپس سال ۲۰۲۲ و پایه ششم ابتدایی، در المپیاد ریاضی مدال برنز آسیایی SASMO، مدال طلای آسیایی المپیاد علوم VANDA و در المپیاد زبان انگلیسی با حضور بیش از ۷۰ کشور از سراسر دنیا مدال طلای بین‌المللی KGL را کسب کردم.

 

ابوعلی‌سینا و زکریای رازی را چقدر می‌شناسی و از آن‌ها چه آموخته‌ای؟

بوعلی‌سینا دانشمند، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس و پزشک بزرگ مسلمان ایرانی قرن چهارم هجری بود که  برای بزرگداشت ایشان روز اول شهریور را روز پزشک نامیده‌اند.

زکریای رازی نیز بزرگ‌ترین شیمی‌دان ایرانی و کاشف الکل است که در زمینه پزشکی، فلسفه، ریاضیات و کیهان‌شناسی نیز آثار ارزشمندی دارد.

روز پنجم شهریور هم باعنوان بزرگداشت رازی، روز داروسازی نام‌گذاری شده است.

این دانشمندان بزرگ در زمان محدودیت‌های علمی و جنگ و... خود را به یادگیری انواع علوم و در مناطق مختلف دنیای آن زمان مشغول کرده بودند که نتیجه این تلاش و پشتکارشان اکنون هم سبب افتخار ما ایرانی‌هاست.

با الگو گرفتن از این بزرگان، ما هم باید بدون توجه به محدودیت‌ها و مشکلات مختلف به فراگیری و ترویج و پیشرفت علوم مختلف بپردازیم.

        

آیا دوران قرنطینه مانعی برای پیشرفتت نشد؟

در این دوران در المپیادهای مختلف و فعالیت‌های فرهنگی متفاوت شرکت کردم و در دو پایه تحصیلی جهش داشتم، بنابراین بجز در زمینه ورزش، این دوران فرصتی برای موفقیتم بوده است.

تاکنون هم با شرایط موجود کرونایی در خانه و با امکاناتی که خانواده در اختیارم قرار داده‌اند آزمایش‌هایم را انجام داده و از منابع مورد اعتماد اینترنتی تحقیق کرده‌ام.

 

سخن دیگری داری؟

برای موفقیت‌هایم اول از خدای مهربان، سپس از مادر و پدرم و معلم مهربانم خانم کربلایی سپاسگزارم و تلاش و پشتکار خودم را در این راه موثر می‌دانم.

به دوستانم نیز پیشنهاد می‌کنم اگر تاکنون نشده و نتوانستید، به‌راحتی تسلیم نشوید و تلاشتان را ادامه دهید تا موفق شوید.

از مسئولان هم می‌خواهم برای همه بچه‌ها دروس و کتاب‌های مناسب نسل امروز را پیش‌بینی و تهیه کنند، زیرا دروس کنونی برای بچه‌ها جذاب نیستند و مطالبشان قدیمی است.

همچنین با انگیزه‌ی رشد و پیشرفت دانش‌آموزان ایرانی، بچه‌های ابتدایی را حمایت، و به افرادی که استعداد ویژه‌ای دارند بیشتر توجه و کمک کنند.

 

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.