عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند فرماندار مشهد: دغدغه مسئولان پابرجا ماندن سرمایه اجتماعی است طالبان: مواضع مرزی پاکستان را زیر آتش گرفتیم + فیلم
سرخط خبرها

ماجرای بازداشت خلبان ایرانی و توقیف هواپیمای ونزوئلا در آرژانتین چه بود؟

  • کد خبر: ۱۲۱۱۸۸
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰
ماجرای بازداشت خلبان ایرانی و توقیف هواپیمای ونزوئلا در آرژانتین چه بود؟
اخیرا برخی رسانه‌های غربی و رسانه‌های فارسی‌زبان معاند از توقیف یک فروند هواپیمای ونزوئلایی به همراه تعدادی خدمه ونزوئلایی و ایرانی در آرژانتین خبر دادند؛ اتفاقی که برخی معتقدند با هماهنگی آمریکا، اسرائیل و انگلیس صورت گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، خرداد ماه سال جاری برخی رسانه های غربی به همراه رسانه‌های فارسی زبان معاند از توقیف یک فروند هواپیمای ونزوئلایی به همراه ۱۴خدمه ونزوئلایی و پنج خدمه ایرانی در یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی آرژانتین خبر دادند. اتفاقی که بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقد بودند با هماهنگی آمریکا، اسرائیل و انگلیس صورت گرفته است.

درباره این موضوع اخبار مختلفی منتشر شد و رسانه های معاند تلاش کردند تا با تحریف واقعیت همچون گذشته افکار عمومی را منحرف کنند. در همین راستا با پیگیری موضوع و گفت وگو با چند منبع مطلع به بیان واقعیت آنچه رخ داده پرداختیم.

ماجرای بازداشت خلبان ایرانی و توقیف هواپیمای ونزوئلا در آرژانتین چه بود؟

 ماجرای بازداشت خدمه ایرانی در آرژانتین چیست؟

حدودا یکسال پیش بود که کشور ونزوئلا یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ از جمهوری اسلامی ایران خریداری کرد و از آنجا که ونزوئلایی‌ها استادخلبان و تیم فنی برای استفاده از هواپیما نداشتند قرار شد براساس یک قرارداد خلبانان ایرانی آموزش نیروی انسانی و تربیت خلبان و تیم فنی را برعهده گیرند.

برهمین اساس استاد خلبان غلامرضا قاسمی به همراه فرد دیگری که به گفته برخی منابع آگاه تنها استاد خلبان‌های ایرانی هستند که مجوز و دانش آموزش هواپیمایی که به ونزوئلا فروخته شده بود را از سازمان هواپیمایی کشوری داشتند حدود ۷ ماه پیش برای انتقال دانش و ارائه آموزش های لازم به ونزوئلا اعزام می شوند.

ماجرای بازداشت خلبان ایرانی و توقیف هواپیمای ونزوئلا در آرژانتین چه بود؟

استادخلبان ایرانی و تیم همراهش در ۷ ماه گذشته برای آموزش بیش از ۱۰۰ بار در مقاصد مختلف امریکای لاتین پرواز داشتند، اما حدود ۷۰روز پیش و فقط دو روز مانده به سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران در زمانیکه هواپیما قرار بود در یکی از کشور‌ها که به آن پرواز داشت فرود آید به صورت عجیبی به این هواپیما اجازه فرود داده نمی‌شود و به نظر می‌رسد در اقدامی برنامه ریزی شده و هماهنگ این هواپیما به سمت فرودگاه جایگزین یعنی در یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی اطراف بوئنوس آیرس کشور آرژانتین هدایت می‌شود.

شرکت‌های هواپیمایی باید قبل از پرواز سوخت وتمام امکانات هواپیمارا به فرودگاه مقصد و فرودگاه جایگزین اعلام کند تا در صورتی که فرودگاه مقصد به هر دلیلی امکان فرود نداشتند به سمت فرودگاه جایگزین حرکت کنند که برای پرواز مذکور آرژانتین به عنوان مکان فرود جایگزین در نظر گرفته می‌شود.

بر همین اساس برخی از افرادی که پیگیر موضوع هستند معتقدند که عدم اجازه فرود به هواپیما در مقصد اول به صورت برنامه ریزی شده و با هماهنگی صورت گرفته است

بعد از هدایت هواپیما به سمت کشور آرژانتین در اقدامی عجیب رسانه‌های فارس زبان معاند (بی بی سی فارسی، ایران اینتر نشنال و..) از همان لحظات اولیه شروع به انتشار اخبارکذب و برنامه‌هایی در این باره می‌کنند و سعی می‌کنند اینگونه القا کنند که خلبان و خدمه ایرانی تروریست هستند!

اما نکته قابل تامل‌تر اینجاست که کشور آرژانتین در لحظه نخست پاسپورت‌های خدمه ایرانی هواپیما را اخذ می‌کند، اتفاقی که تا کنون در صنعت هوانوردی سابقه نداشته است.

یکی از منابع آگاه در این باره گفت: یک هفته بعد از اینکه پاسپورت‌های خدمه ایرانی گرفته می‌شود نیرو‌های امنیتی آرژانتین به صورت عجیبی به محل اقامت خدمه ایرانی حمله می‌کنند و تمام وسایل الکتریکی آن‌ها را توقیف کرده و به آن‌ها می‌گویند حق خروج از کشور را ندارند و به نوعی این تبعه‌های ایرانی را در اتاق‌های محل اقامت خود زندانی می‌کنند!

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دولت آرژانتین و رئیس جمهور این کشور اعلام می‌کنند اشتباهی صورت گرفته، ولی چون قوه قضاییه مستقل از دولت است نمی‌تواند دخالت کند!

ادعای دولت و رئیس جمهور آرژانتین درحالی مطرح می‌شود که شنیده شده DAIA و دیگر نهاد‌های اسرائیلی در آرژانتین بار‌ها به دادستان دستور داده اند باید صبر کنند تا تلاویو، لندن و FBI گزارش دهند و حتی وزارت امنیت اروگوئه و پاراگوئه نیز باید نظر دهند! و این یعنی بایستی نظر آن‌ها را بیان کند.

یکی از افراد نزدیک به یکی از خدمه‌های ایرانی که در آرژانتین به نوعی بازداشت شده اند گفت که براساس مفاد حقوق بشر تا امروز آرژانتین ۴ و ۵ ماده از ۳۰ ماده حقوق بشر را نقض کرده است.

ماجرای بازداشت خلبان ایرانی و توقیف هواپیمای ونزوئلا در آرژانتین چه بود؟

رئیس جمهور ونزوئلا نیز در واکنش به این اتفاق تاکید کرده که کشور آمریکا در ارژانتین آدم ربایی کرده و خلبان ایرانی را ربوده است و براساس قوانین هوانوردی تمام آنچه در قوانین ICAO بوده را نقض کرده است.

آمریکا در ادامه فشار‌ها به کشور و مردم ونزوئلا تلاش دارد به بهانه‌های واهی اموال ونزوئلا را مصادره کند و در این مورد نیز با توجه به ادعا‌های مقامات ونزوئلایی، ردپای آمریکا در ربودن هواپیمایی که ونزوئلا از ایران خریده است را هم نیز می‌توان دید.

گفتنی است هم اکنون نزدیکان ایرانیان بازداشت شده در آرژانتین درخواست دارند مسئولان و دستگاه دیپلماسی و دیگر مدیران دولت با قدرت تمام موضوع را پیگیری کرده و شرایط آزادی افراد بازداشت شده را فراهم کنند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->