فرماندار مهران: ۱۵ هزار زائر از مرز خارج شده‌اند | کندی حرکت مربوط به تعداد کم گیت‌های عراقی است آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت
سرخط خبرها

هجوم عقرب های سمی به روستاهای شرق هرمزگان + فیلم

  • کد خبر: ۱۲۱۱۴۹
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
هجوم عقرب های سمی به روستاهای شرق هرمزگان + فیلم
از بخش سندرک و برخی روستاهای شرقی هرمزگان خبر می‌رسد که هجوم عقرب‌ها در گرمای تابستان به خانه‌های مردم سبب افزایش عقرب‌گزیدگی و نگرانی روانی مردم شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، هجوم عقرب‌های سمی به برخی از روستا‌های شرقی هرمزگان از جمله روستای چاهنان بخش سندرک و در خطر بودن جان مردم بخصوص کودکان با نیش عقرب‌های سمی در روز‌های اخیر سبب نگرانی مردم شده است.

به طور متوسط هر هفته دو مورد عقرب‌گزیدگی در این روستا اتفاق می‌افتد و این امر موجب ترس و برهم خوردن آسایش روانی مردم و خانواد‌ها شده است.

تعداد بازدید : 910


عقرب‌ها تقریبا در همه جا هستند و در برخی از خانه‌ها حتی تا رختخواب مردم و درون حمام و دستشویی نیز نفوذ کرده و بشدت پرشمار شده‌اند به طوری که مردم می‌گویند: پشت درب خانه‌ها روزانه تا ۱۰ عقرب زرد می‌کشند و حتی در سرویس بهداشتی و حمام نیز از خطر عقرب‌ها در امان نیستند.

هجوم عقرب های سمی به روستاهای شرق هرمزگان + فیلم

عقرب‌ها از شدت گرما به سمت منازل مردم به حرکت درآمده‌اند و بدلیل باز بودن زیر درب ورودی بسیاری از خانه‌های روستایی و یا از درز‌های کنار و زیر کولر‌های پنجره‌ای وارد خانه‌ها می‌شوند و، چون رنگ زرد کمرنگی دارند، با رنگ محیط کمتر قابل تشخیص هستند و، چون رفتاری هجومی دارند، خطر نیش زدن آن‌ها نیز دوچندان شده است.

۵ فوتی عقرب زدگی در یک روستا

روستای چاهنان در شمال سندرک با جمعیتی بالغ بر ۱۷۰ خانوار از جمله روستا‌هایی است که عقرب زدگی در آن وضعیتی بحرانی به خود گرفته است.

به گفته ایرج احمدی عضو شورای اسلامی روستای چاهنان، در این روستا ۵ فوتی ناشی از عقرب زدگی داشته‌ایم که آخرین مورد مرگ و میر ناشی از عقرب گزیدگی، فرد کهنسالی در روستا بود که در ابتدای دهه محرم قربانی نیش عقرب‌های سمی شد.

وی عنوان کرد: آسیب جدی زهر عقرب‌ها متوجه کودکان و سالمندان است و در حال حاضر یک مورد بستری کودک ۹ ساله در روستا داریم که تحت نظر و درمان است و وضعیت وخیمی دارد.



چرا عقرب گزدیدگی‌ها بشدت افزایش یافته است؟

احمدی عضو شورای اسلامی روستای چاهنان می‌گوید: با قطع شدن سمپاشی‌ها و عملیات پیشگیری هجوم حشرات گزنده در روستا، آمار عقرب گزیدگی و به طبع آن  همزمان مطالبات اهالی برای جلوگیری از این خطر کشنده رو به افزایش است.

عقرب‌ها پس از بارندگی‌های اخیر و رسیدن رطوبت به تخم‌هایشان در تنه درختان لیمو که چند سال پیش بر اثر بیماری جاروک جادوگر قطع شده و حالا مکان زندگی دسته‌های عقرب است، چندین برابر شده‌اند و، چون سمپاشی منظمی برای کشتن آن‌ها وجود ندارد، عملا راه روستا را در پیش می‌گیرند و به خانه‌های مردم که خُنک است، هجوم می‌آورند.

یک خانواده با ۲ مرگ عقرب زدگی و کودکی بدحال در بیمارستان

زهرا شایسته زن ۴۵ ساله و مادر ۶ فرزند از اهالی همین روستا در تماس تلفنی گفت: دختر ۹ ساله ام دچار عقرب گزیدگی شده و با وضعیت بدحالی در بیمارستان میناب بستری است.

این بانوی زجرکشیده سندرکی می‌افزاید: سه سال پیش نیز دو فرزند ۱۴ و ۱۵ ساله‌ام را بخاطر عقرب زدگی از دست دادم و اکنون نیز فرزند ۹ ساله‌ام (معصومه بهرامی) به خاطر عقرب گزیدگی، چند روزی است که در بیمارستان حضرت ابالفضل میناب وضعیت وخیمی دارد.

وی می‌گوید: محض رضای خدا بداد ما برسید. عقرب‌ها بصورت گله‌ای و خیلی آشکار روی زمین، لای لباسها، ظروف آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی که در گوشه حیاط منزل هستند وجود دارند و ترس و وحشت بچه هایمان را گرفته است.

عقرب‌ها بعد از بارندگی مونسونی چند برابر شده‌اند

علی احمدی پناه یک مهندس کشاورزی در منطقه شرق هرمزگان می‌گوید: عقرب‌ها و مار‌ها پس از بارندگی مونسونی اخیر بشدت افزایش پیدا کرده‌اند و، چون استان هرمزگان در بخش انتهایی مسیر سیلاب‌هایی است که از استان‌های همجوار به سمت دریا می‌رود، لذا این سیلاب‌ها در طول مسیر، خانه بسیاری از عقرب‌ها و مار‌ها را در حاشیه رودخانه‌ها تخریب می‌کند و آن‌ها را با خود همراه می‌سازد و لذا در بخش انتهایی مسیر که رودخانه وسعت پیدا می‌کند، این جانوران موذی فرصت پیدا می‌کنند تا از آب خارج شوند و به سمت روستا‌هایی بیایند که شرایط زیست دارند.

آمادوک‌ها خطرناک‌ترین عقرب‌ها هستند

بنابر اطلاعات منابع علمی، عقرب‌های آمادوک (گاردیوم) از خطرناک‌ترین عقرب‌ها هستند. سم عقرب‌های گاردیوم بسیار خطرناک است و زهر این نوع کژدم می‌تواند یک انسان بالغ را به راحتی از پا در بیاورد. رنگ نر آن توسی متمایل به کرم و رنگ ماده آن کرم متمایل به قهوه‌ای است.

پرهیز از خوددرمانی پس از گزش عقرب‌ها

هاشمی کارشناس حشره شناسی شبکه بهداشت بشاگرد نیز در این زمینه گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر پس از گزش عقرب، خوددرمانی افراد و یا دیر مراجعه کردن به مراکز بهداشتی و خانه‌های سلامت است.

وی افزود: برخی تجویز‌های محلی در استفاده از گیاهان دارویی و ... وجود دارد که برخی از مردم پس از گزش از آن استفاده می‌کنند و با تأخیر بیمار خود را به مراکز درمانی می‌رسانند که دلیل پاره‌ای از مرگ‌و میر‌ها نیز به همین دلیل است و ما در بشاگرد موارد متعددی از آن را سراغ داریم.

نیاز به سم‌پاشی گسترده در پیرامون منازل مردم

علی برزکار یکی از اهالی شرق هرمزگان نیز می‌گوید: انواع سم بسیار گران شده و عملا روستاییان توان خرید سم برای سمپاشی بر علیه عقرب‌ها را ندارند و بیشتر از گازوییل برای فراری دادن عقرب‌ها استفاده می‌کنند که، چون در طول روز آفتاب به گازوییل‌هایی که در مجاور خانه‌ها ریخته شده، می‌خورد عملا بوی تند خود را از دست می‌دهد و دوام زیادی ندارد.

عقرب را در صورت امکان همراه بیمار به مراکز درمانی ببرید

دکتر یزدی از پزشکان متخصص شاغل در میناب در این زمینه می‌گوید: از مردم می‌خواهیم که در صورت گزش از سوی مار یا عقرب، حتما در صورت امکان عقرب را در ظرف مناسبی با خود به همراه بیاورند تا در مرکز درمانی متناسب با نوع گزش، پادزهر لازم به بیمار تزریق شود.

آمار‌هایی که علوم پزشکی هم تأیید می‌کند

بنابر آماری که از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گرفته شده اعلام می‌کند، شمار موارد عقرب گزیدگی طی امسال به میزان قابل توجهی در مناطق مختلف افزایش یافته به طوری که در فروردین امسال ۴۰ درصد، اردیبهشت‌ماه ۳۱ درصد و در خرداد نیز بیش از ۲۵ درصد نسبت به همین ماه‌ها در سال گذشته شاهد افزایش عقرب‌گزیدگی‌ها بودیم. اما در تیرماه آمار بسیار بیشتر هم شده و در تیر ۱۴۰۰، بیش از ۶۸۰ عقرب گزیدگی ثبت شده، اما در تیرامسال این رقم به ۹۴۲ مورد رسیده است که ضرورت چاره اندیشی برای مردم مناطقی که در معرض گزش‌های عقرب قرار می‌گیرند را دوچندان ساخته است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->