بازدید شهردار مشهد از شهرداری‌های مناطق ۱۰ و ۱۱ + عکس حاجی‌بگلو: همراهی و همسویی شهردار و شورا اتفاقات خوبی را برای شهر رقم می‌زند اعمال قانون هزار و ۵۹۹ فقره تخلفات حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۹ دستگاه خودروی متخلف (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) شهردار مشهد از فعالیت ۴۰ ساعته قطار شهری به مناسبت تحویل سال خبرداد هوای مشهد برای دومین روز پیاپی در شرایط آلوده است  گردوغبار تا ظهر سه‌شنبه میهمان آسمان مشهد است | مشهدی‌ها از ماسک استفاده کنند (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) باران میهمان آسمان مشهد در لحظه تحویل سال | ۲۰۰۰ اسکان اضطراری برای زائران فراهم شده است دومین جشنواره هنرهای نوری در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار می‌شود + فیلم (فروردین ۱۴۰۳) جانمایی ۷۰۰ المان‌ شهری در ۳۵۰ نقطه شهری | برگزاری برنامه قرار زیارت در ماه مبارک رمضان شهروندان مشهدی از فعالیت ورزشی بپرهیزند (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تصویب تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد‌مقدس تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری مشهد در سال جاری  برخورد جدی با تاکسیرانان متخلف در ایام نوروز | جانمایی المان‌های مشهد تا یکشنبه به اتمام برسد رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی سپاه در روز قدس سومین همایش باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر در مشهد رقم خورد ارائه تخفیف برای تعمیر خودرو‌های دارای نقص فنی تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ در مشهد + جزئیات حاجی‌بگلو: تا پایان دوره ششم محکم از شهردار مشهد حمایت می‌کنیم بهارانه‌ای برای شهر رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر: ۲۹۷ میلیارد تومان برای توسعه و بهسازی مساجد مشهد اختصاص یافت لیست اسکان و مراکز اقامتی ارزان قیمت مشهد در نوروز ۱۴۰۳
سرخط خبرها

مدیریت شهری باید از جنس کار اجتماعی باشد

  • کد خبر: ۱۲۱۰۷۵
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
  • ۱
مدیریت شهری باید از جنس کار اجتماعی باشد
سخن از اداره شهر و حل مسائل آن که باشد نگاه همه به سوی مدیران و مسئولان است، اما جعفر سروی، مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد، با شمردن نمونه‌هایی آن را رد می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سخن از اداره شهر و حل مسائل آن که باشد نگاه همه به سوی مدیران و مسئولان است، اما جعفر سروی، مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد، با شمردن نمونه‌هایی آن را رد می‌کند: خیلی ساده انگاری است که تصور کنید قانون به تنهایی می‌تواند معتادان متجاهر را جمع آوری کند یا مشکلات سدمعبر را برطرف کند. مشکل ما در مدیریت شهری و اداره شهر فراتر از پول و این حرف هاست. در حوزه شهرداری حدود ۸۵ نوع جرم و تخلف داریم. کمیسیون‌های ماده ۱۰۰، ماده ۷ و ماده ۷۷ که قانون گذار ایجاد کرده، اما محل مشکلات شهروندان است. جنس رابطه مردم با شهرداری باید از جنس مدیریت باشد درحالی که روش برخورد از جنس قدرت هستند.

سروی جملات نخست خود را دلیل اول راه اندازی شورا‌های حل اختلاف محلی اعلام می‌کند و در ادامه دلایل دیگر توضیح می‌دهد: هیچ داده تجربی و علمی‌ای وجود ندارد که بگوید روش قهری و قدرت به تنهایی در از بین بردن مشکلات مؤثر است درمقابل آمار‌ها نشان می‌دهد که تعداد تکرار موارد خطا در شکل فعلی بسیار بالاست. زیرا روش برخورد اشتباه است. مدیریت شهری در همه دنیا پیوست اجتماعی دارد، زیرا جنس کار اجتماع است؛ لذا تصمیم این شد که ما نیز در مدیریت شهری پیوست اجتماعی داشته باشیم. نکته دیگر اینکه نمی‌توانیم از تجربه کشور‌های دنیا غافل باشیم. تجربه آنان نشان می‌دهد صرف نظر از کاهش هزینه‌های مدیریت شهری، مشکلات آسان‌تر حل و فصل می‌شوند.
به گفته او کارکرد شورا‌های حل اختلاف در سه محور خلاصه شده است؛ یکی حل مسائل با محوریت مردم یک محل، حفظ جایگاه ریش سفیدی و نبود رفتار‌های قهریه و افزایش احساس امنیت و صلح در منطقه. همچنین به دلیل رایگان بودن فعالیت اعضا هیچ هزینه‌ای به مدیریت شهری تحمیل نشده است.

وی به آمار اشاره می‌کند و به حسن عملکرد شورا‌های فعلی و می‌افزاید: در مدت راه اندازی شورا‌ها حدود ۴۰۰ پرونده داشته ایم که تعداد کمی به شهرداری رسیده و بقیه موارد در شورا‌های محله ارزیابی و حل شده است. در واقع ما اجتماع را ضمیمه یک فرایند شهری کرده ایم. در دنیای امروز شهرداری با مردم فاصله دارد. درحالی که شورا‌های محلی با شناخت و اعتمادی که اهالی محل به آن‌ها دارند نه تنها مسائل بین مردم و شهرداری را حل کرده اند بلکه به اختلافات خانوادگی هم رسیدگی می‌کنند. مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد بار دیگر تأکید می‌کند: هم اکنون ۱۵ گروه شورای حل اختلاف داریم با ۷۵ نفر عضو و تاکنون شهرداری حتی یک ریال به آن‌ها پرداخت نکرده است.

از میان ۵۲۷ پرونده حدود ۶۰ درصد آن‌ها منجر به صلح شده و اگر این‌ها را به عدد تبدیل کنید هزینه بسیاری از دوش مردم و شهرداری برداشته شده است و بسیار ارزشمند است. از اسفندماه سال گذشته شورا‌های حل اختلاف به طور رسمی کار خود را آغاز کردند، اما شورای محله سیس آباد اولین و قدیمی‌ترین آن هاست که از اوایل سال ۹۹ کار خود را شروع کرده است. سروی یادآور می‌شود: ما به نفع دادگستری کار نمی‌کنیم، بلکه به نفع مدیریت شهری کار می‌کنیم. با هیچ سازمان و ارگان دیگری هم موازی کاری نداریم.

ما از رشد بی عدالتی و مشکلات در محله کم کرده ایم. اعضای شورا‌های ما حتی زودتر از پلیس سرتصادف‌ها حاضرند و مسئله را خاتمه می‌دهند. رئیس قوه قضاییه سه ماه پیش در شهرداری تهران شورا‌های ما را به عنوان نمونه موفق مثال آورده و پیشنهاد داده بود. اکنون ۵ شورای محلی در مناطق مختلف شهر، پنج شورای کارگری که مسئول رسیدگی به اختلافات کارگران با شهرداری هستند و یک شعبه مرکزی در شهرداری مجموع شورا‌های حل اختلاف شهر ترمیمی را شکل می‌دهند. البته به گفته مدیر این پروژه قرار است در چندروز آینده ۶ شعبه در معاونت ترافیک شهرداری مشهد هم افتتاح شود.

مدیریت شهری باید از جنس کار اجتماعی باشد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
راد
Brazil
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
0
0
سلام : من بانی طرح ساماندهی کارگران ساختمانی هستم!!!
دیوانه ای که در دهه ۷۰ با سنگ بزرگی در اعماق ذهن خلاقش درگیر بود نهایتا اوایل دهه ۸۰ آنرا بصورت طرحی به سیاه چاله عمیق شهرداری مشهد پرتاب کرد که هزاران عاقل را در کل شهرداری‌های مرکز استانها و شهرها و بسیاری از مسئولین کشوری، وزرا و زیر مجموعه سه قوه را طی بیش از دو دهه درگیر این چالش کرد!!! طرح پس از دو سال پیگیری سرقت و به مجریان خاص واگذار گردید وتا کنون ۶بار ناموفق اجرا شده است چون هرگز فوتِ فنِ اجرای آن را، دیوانه برملا نکرد!!!!
اما امروز دیوانه مذکور در قبال(حق مالکیت معنوی) طرح ،تصمیم به واگذاری دارد.
لذا درخواست یک آگهی مزایده فروش فوتِ فنِ اجرای طرح مذکور را به ابعاد آگهی روزنامه خراسان در سال ۸۶ توسط شهرداری مشهد(زمان مهندس پژمان) در دعوت به همایش ۱۴۰۴(چهارده- صفر-چهار) سالن همایشهای صبا با موضوع (مجری طرح خود باشید) با همان لگو و رنگ زمینه و طرح فوق که یک قلم و آچار بزرگ هم داشت. پس از چاپ آگهی درخواستی ،تقدیر نامه اهدایی آن همایش در سال۸۶ ، برای طرح ملی ساماندهی کارگران ساختمانی را جهت تزئین دفترتان تسلیم مینمایم.
این دلنوشته یک مرد دلشکسته از رفتار ناجوانمردانه شهرداری مشهد است.
مبتکر دهها طرح ملی اشتغالزای مدام و پایدار _راد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->