جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

خبرنگاران، جهادگران تبیین در گام دوم انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۱۲۱۰۴۱
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
خبرنگاران، جهادگران تبیین در گام دوم انقلاب اسلامی
ماهان صفایی - روزنامه نگار

هفته بزرگداشت مقام خبرنگار و روز خبرنگار امسال هم زمان شده بود با عاشورای حسینی و ایام سوگواری آل ا.... پس از شهادت شهید صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، هر‌سال در آیین‌های مختلف از فعالان رسانه به‌ ویژه خبرنگاران یاد می‌شود و در مواردی به‌دلیل خدمات و تلاش‌های یک‌ساله آنان از ایشان قدردانی می‌شود. هم زمانی عاشورای حسینی و روز خبرنگار واقعیتی را یادآور می‌شود و آن لزوم دقت و توجه به روایت‌های تاریخی و معنوی از زمان تولید محتوا تا انتشار است.

یادآوری هرساله روایت عاشورای سال ۶۱قمری و تطبیق آن ایام حزن‌انگیز با مسائل روز، حال‌وهوا و خونی تازه بر پیکره ایمان آزادمردان جهان تزریق می‌کند. آنچه امروز به‌عنوان وقایع کربلا در محافل و مجامع مختلف بررسی و به آن توجه می‌شود، نمونه‌ای از جهاد تبیین و اخبار و اطلاعاتی است که جهادگران تبیین یا همان خبرنگاران، به سبک و شیوه‌های مختلف بر اساس واقعیت تولید می‌کنند و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

واقعیت این است که قدمت خبرنگاری کلاسیک به شکل و شیوه امروزی به کمتر از دویست سال می‌رسد. موضوعاتی مانند واقعه کربلا نشان‌دهنده کم‌توجهی یا بی‌توجهی مسلمانان به ثبت جایگاه خبرنگاری در تاریخ بوده است. شاید از یک منظر تاریخ‌نگاران خود را محق و صاحب این انتقال مفهوم و معنا بدانند، ولی کارشناسان و اصحاب رسانه خوب می‌دانند که شیوه بیان محتوا عملا نوعی فعالیت رسانه‌ای دقیق و کامل است.

تیترسازی، بهره‌گیری از خلاصه خبر مناسب، شیوه بیان خبر، تولید محتوا و پرداختن به موضوع‌های متنوع این واقعه بی‌نظیر، به‌گونه‌ای که پس از ۱۴۰۰سال همچنان زنده و پویا و به‌روز است و در همه دوره‌های تاریخ سلیقه‌های مختلف را به خود جلب و جذب کرده است، در کنار همه معجزات حرکت تمدن‌ساز امام‌حسین (ع) و یارانش، اهمیتی ویژه داشته است و دارد. سیره امام‌سجاد (ع) و حضرت‌زینب (س) به‌عنوان دو شخصیت برجسته پس از واقعه کربلا، گویاترین روش اطلاع‌رسانی در ثبت و ضبط وقایع عاشورای سال۶۱ بوده است.

خبرنگاری در دنیای امروز که بیشتر مردم خبرنگار و روایت‌کننده، تحلیل‌کننده و انتشاردهنده محتوا هستند و رسانه‌ها مثل نقل‌ونبات و چندین برابر مخاطبان در دسترس هستند و به بیان بهتر، هر تولیدکننده و انتشاردهنده محتوا با چندین رسانه احاطه شده، هنری است که در تبیین روایت‌ها نقشی کلیدی دارد و باید بتواند با ارتقای دانش یک سروگردن بالاتر از بقیه مردم ظهور و بروز کند. اینجاست که لزوم جهاد تبیین در فضای گام دوم انقلاب اسلامی روشن می‌شود.

خبرنگاران امانت‌دارانی هستند که خودشان در تولید سوژه دخالت نمی‌کنند، ولی از زمان سوژه‌یابی و پردازش به موضوع، سوژه را مانند فرزند خودشان می‌دانند و رسالت مهم اطلاع‌رسانی را به‌نفع جامعه و مخاطبان به‌دوش می‌کشند. گرامی می‌داریم یاد و خاطره شهید محمود صارمی و شهدای خبرنگار طول تاریخ را که در مسیر روشنگری، شفاف‌سازی و جهاد تبیین، آزادگی و شرافت را سرلوحه کارشان قرار دادند. هفته بزرگداشت مقام خبرنگار را به همه همکاران عزیز و گرامی‌ام و همه مخاطبان خبر و اطلاع‌رسانی تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم سجادگونه و زینب‌وار در مسیر تولید و انتشار خبر گام بردارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->