سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شادمانی برای تولد ۴ توله‌یوز هلیا + فیلم

  • کد خبر: ۱۲۰۹۶۱
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
شادمانی برای تولد ۴ توله‌یوز هلیا + فیلم
رئیس و محیط‌بانان پارک ملی توران عصر پنجشنبه ۲۰مرداد در سمت شمال جاده ترانزیت تهران به مشهد موفق به مشاهده یک قلاده یوزپلنگ ماده و چهار توله امسالی شدند.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ همین چند روز قبل بود که انتشار خبر تصادف یک قلاده توله‌یوزپلنگ آسیایی با خودرو در اطراف منطقه حفاظت‌شده توران در فاصله ۱۵کیلومتری خارج از این منطقه در استان سمنان، حامیان محیط زیست را اندوهگین کرد. اتفاقی که هر لحظه ممکن است برای یک یوز دیگر هم بیفتد و به‌گفته مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی، تنها راه جلوگیری از تکرار آن فنس‌کشی و نورپردازی جاده‌ها و صدور مجوز استفاده از قلاده‌های ردیاب به‌وسیله سازمان حفاظت محیط زیست است.

«پیروز» تنها توله یوزپلنگ باقیمانده از «ایران» امروز صد و پنجمین روز از عمرش را سپری می‌کند

حالا در فاصله چند روز از این اتفاق ناگوار، خبری خوش آمده است که امیدواری‌ها برای سرنوشت یوز ایرانی را بیشتر می‌کند. رئیس و محیط‌بانان پارک ملی توران عصر پنجشنبه ۲۰مرداد در سمت شمال جاده ترانزیت تهران به مشهد موفق به مشاهده یک قلاده یوزپلنگ ماده و چهار توله امسالی شدند. تصویر شکارشده پنجشنبه‌شب گروه‌های محیط‌بان، از وجود گله‌ای پنج‌قلاده‌ای و جدید خبر می‌دهد که یک تولد موفق را تقریبا همزمان با زایمان پرحاشیه و خبرساز ایران در اسارت نشان می‌دهد. حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند «هیچ‌کجا خانه خود آدم نمی‌شود». ماده یوز شناسایی‌شده «هلیا» نام دارد و یوز ماده‌ای است که سال گذشته از مادرش «هَرب» جدا شد و امسال موفق شد چهار توله به دنیا بیاورد. هلیا حاصل زایمان هرب در سال۱۳۹۸ است و حالا مادر بزرگ‌ترین سرمایه ثبت‌شده جمعیت یوزهای آسیایی ایران است.

او به‌دور از اسارت و در دل طبیعت در زایمانی موفق صاحب چهار توله شده که اگرچه هنوز جنسیتشان اعلام نشده است، نویدبخش تداوم زنجیره حیات یوزهای آسیایی و نماد زیبای حیات‌وحش ایران است. زایمان پرحاشیه ایران و تولد سه توله‌یوز را که حالا از آن‌ها فقط پیروز به‌جا مانده است، وقتی با تولد این قلاده‌های نورسیده مقایسه می‌کنیم، ضرب‌المثل بالا برایمان معنای بیشتری پیدا می‌کند. اینکه هلیا فرزندانش را در دل حیات‌وحش به دنیا آورده است، احتمالا بقای یوزهای کوچک را بیشتر تضمین می‌کند.

آن‌ها در جایی به دنیا آمده‌اند که به آن تعلق دارند و طبیعت حالا در دامان خودش مراقب آن‌هاست. اما زایمان سخت ایران و عمر کوتاه دو یوز کوچک در وضعی اتفاق افتاد که ما انسان‌ها فکر می‌کردیم می‌توانیم همه‌چیز را مدیریت کنیم.

هرچند حالا حضور پیروز و انتشار عکس‌ها و فیلم‌های او در فضای‌مجازی امیدواری‌ها درباره سرنوشت یوز ایرانی را بیش از گذشته کرده است. مجموعه توران و پناهگاه حیات‌وحش میاندشت و زیستگاه‌های آزاد بین آن‌ها، مهم‌ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و قاره آسیا هستند که با وجود منطقه دشتی و تپه‌ماهورها و وجود طعمه، مکانی برای زیست این گونه ارزشمند به شمار می‌روند. طبیعت، محیط زیست و حیات‌وحش همراه با ساکنان آن نیازمند توجه بیشتر ما انسان‌ها هستند تا با مراقبت بیشتر و رعایت شیوه‌نامه‌های محل‌های نزدیک به زندگی آن‌ها، بقای آنان را تضمین کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->