ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (۱ اردیبهشت) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت
سرخط خبرها

درباره پوشش مناسب در مکان‌های مختلف که نشانگر نوع نگاه و تفکر است

  • کد خبر: ۱۲۰۹۱۹
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
درباره پوشش مناسب در مکان‌های مختلف که نشانگر نوع نگاه و تفکر است
لباس به‌جز پوشش، نشانه هویت، نوع فرهنگ و سطح اجتماعی هر فردی هم محسوب می‌شود، یعنی اینکه شما به‌راحتی می‌توانید با نگاه به لباس یک نفر به نوع نگاه و تفکر او هم پی‌ببرید که از کوزه همان تراود که در اوست.

معصومه متین‌نژاد | شهرآرانیوز؛ بنابراین خیلی راحت نمی‌توان از کنار باید‌ها و نباید‌های نوع و سبک پوشش رد شد و فقط به بهانه‌هایی مانند این‌طور می‌پسندم یا مُد روز است، اکتفاکرد. اگر به این مقوله‌ها نگاه مذهبی را هم اضافه کنیم، قید و بند‌های ما بسیار بیشتر هم خواهد شد که پشت هرکدام از آن‌ها دست‌کم چند صفحه‌ای فلسفه زندگی هم خوابیده است. برای همین خیلی مهم است که کجا، چه چیزی بپوشیم. موضوعی که امروز قرار است درباره آن مصداقی باهم صحبت کنیم.

درخانه راحت و شیک بپوشیم

بسیاری از ما فقط خانم و آقای بیرون خانه هستیم. منظورم این است که برای مرتب‌بودن پوششمان درخارج از خانه وقت صرف می‌کنیم، ولی به درون خانه هیچ اهمیتی نمی‌دهیم. درحالی‌که وقت زیادی را درخانه می‌گذرانیم و می‌توانیم همه مدل لباسی را که درخارج از خانه نمی‌توانیم بپوشیم، درون خانه امتحان کنیم.

الیاف طبیعی انتخاب کنید

الیاف طبیعی بهترین گزینه برای انتخاب لباس‌های زیر و خانگی هستند. شما می‌توانید شیک‌ترین مدل‌ها را با همین پارچه‌ها بدوزید یا بخرید. این موضوع برای بچه‌ها و بانوان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

لباس تنگ و ناراحت نپوشید

پوشیدن لباس تنگ هم برای سلامت جسمی و هم روحی‌مان خوب نیست، پس سعی کنید دور این‌گونه لباس‌ها را هم برای خانه خط بکشید. یادتان باشد؛ تنگ نپوشی به‌معنای انتخاب لباس‌های گشاد و بی‌قواره نیست، به‌ویژه برای خانم‌ها که پای اجاق گاز و کار‌های این‌چنینی می‌روند و لباس گشاد می‌تواند کار دستشان بدهد.

هماهنگ لباس بپوشید

یکی از اصول شیک‌پوشی، ست کردن یا هماهنگ پوشیدن است. انتخاب رنگ‌هایی که باهم جور هستند یا لباس‌هایی که باهم هماهنگ می‌شوند.

تنوع را رعایت کنید

به‌جای انتخاب دوسه دست لباس محدود و پوشیدن شبانه‌روزی آن‌ها تا زمانی که پاره شوند، می‌توان چند دست لباس متنوع داشت و آن‌ها را به نوبت پوشید. این موضوع روی حال خودمان و اطرافیانمان تأثیر مثبتی خواهد داشت، مانند یک بلوز و دامن، یک تی‌شرت و شلوار گشاد راحت، یک تاپ و شلوار برمودا، یک تی‌شرت و شلوارک جین، یک پیراهن نخی تا روی زانو، یک تونیک با لگینگ.

به تیپتان هم توجه کنید

مهم نیست که برای درون خانه می‌خواهید لباس انتخاب کنید یا بیرون خانه. درنظرگرفتن انداممان و انتخاب لباسی متناسب با آن، یک اصل است. برای نمونه اگر بالاتنه بلند و پا‌های کوتاهی داریم، تونیک مناسب نیست یا اگر در قسمت شکم چاق هستیم، تاپ‌های کوتاه نباید بپوشیم یا اگر می‌خواهیم لاغر و باریک‌تر به‌نظر برسیم، باید لباس‌هایی را انتخاب کنیم که تیره هستند و برعکس.

مراقب حدومرز‌ها باشید

خانه، همان چهاردیواری اختیاردار ماست، اما باید حواستان به برخی حدومرز‌ها باشد. منظورم این است که برای محارم هم حدومرزی تعریف شده‌است، یعنی ما نمی‌توانیم به این عنوان که خواهر، برادر، پدر، مادر یا فرزندانمان محرم هستند، هرنوع پوششی در مقابل آن‌ها داشته‌باشیم. این موضوع در بچه‌ها اثر تربیتی زیادی باقی می‌گذارد و از همان کودکی حریم‌ها را به آن‌ها می‌فهماند. متأسفانه بی‌تفاوتی خیلی از ما به همین نکات کوچک، گاهی سبب اتفاقات ناگواری می‌شود که کسی جز خودمان را نباید برای آن سرزنش کنیم.

پوشش بیرون قواعد خودش را دارد

یکی از فلسفه‌های لباس پوشیدن، پوشاندن عیب و نقص‌های بدن است، بنابراین به‌جای توجه به مُد روز، به شکل بدنتان توجه داشته باشید، برای نمونه پوشیدن لباس کوتاه افراد چاق را چاق‌تر و افراد کوتاه‌قد را کوتاه‌تر نشان می‌دهد.

احتمالا درباره لباس شهرت چیز‌هایی شنیده‌اید. لباسی که شما را انگشت‌نما می‌کند. لباس‌های پاره، رنگ‌های جیغ، مدل‌های فشن و نیمه برهنه و لباس‌هایی که مناسب محلی مانند خیابان یا محل کار نیستند، نمونه‌ای از لباس‌های شهرت هستند و کوچه و خیابان یا محل کار جایگاه پوشیدن آن‌ها نیست، حتی اگر سلیقه شخصی ما آن را بپسندد، چون کوچه و خیابان، آن چهاردیواری امن خانه نیست و تبعات زیادی در پی خواهد داشت.

مکان‌های عمومی مانند کوچه و بازار، دانشگاه یا محل کار تعریف خاص خودشان را دارند و جایی برای تعامل‌های سالم و تولید کالا و اندیشه هستند، بنابراین بهترین انتخاب‌ها برای این مکان‌ها ساده‌ترین‌ها هستند. ساده‌پوشی با آراسته بودن درتضاد نیست. همچنین همه ما از نظر اخلاقی موظفیم؛ دست‌کم برای پایان دادن به این مسابقه چشم و هم‌چشمی که جوان‌های امروز به آن گرفتار شده‌اند، قدری ساده‌تر در مکان‌های عمومی ظاهر شویم.

حجاب و عفاف مقوله‌ای ویژه بانوان نیست و آقایان هم موظف به رعایت آن هستند. پوشیدن هرنوع لباسی که تحریک‌کننده باشد، در مکان‌های عمومی جایز نیست، بنابراین پوشیدن لباس‌های تنگ و نیمه برهنه، باز و کوتاه با رنگ‌های جیغ مناسب مکان‌های عمومی نیست.

میهمانی‌ها هم درجه‌بندی دارند

پوشش ما در یک دورهمی فامیلی با یک میهمانی رسمی تفاوت‌های زیادی دارد، بنابراین پیش از انتخاب لباس باید به درجه و میزان صمیمیت افراد حاضر در آن دورهمی توجه داشته باشیم، برای نمونه:

هرچه میزان صمیمیت افراد در یک دورهمی بیشتر باشد، تنوع انتخاب‌ها در مدل و رنگ هم بیشتر می‌شود و هرچه از میزان این صمیمیت کاسته شود، لباس‌ها به سمت رسمی‌تر شدن بیشتر پیش می‌روند.

بلوز، تاپ، دامن، شلوار، تونیک و شومیز از مواردی هستند که بانوان می‌توانند آن‌ها را برای یک دورهمی صمیمی استفاده کنند. با این حال یکی از راحت‌ترین لباس‌ها برای این نوع دورهمی‌های دوستانه؛ پوشیدن بلوز و تاپ با یک شلوار است. حتی می‌توان شلوار جین را به همراه تاپ و بلوز هم استفاده کرد.

لباس مناسب آقایان برای دورهمی‌های دوستانه در فصل تابستان هم انواع تیشرت‌های رنگ روشن همراه با شلوار جین و برای فصل سرد، لباس‌های تیره و انواع بافت‌هاست.

کت و شلوار تیره همراه با پیراهن ساده روشن برای آقایان و مانتو و شلوار تیره همراه با روسری ساده نیز برای بانوان در محافل رسمی بهترین گزینه است.

پوشیدن طرح‌های سنتی و ایرانی را هم نباید فراموش کرد. طرح‌هایی که برای بیشتر محیط‌ها جواب می‌دهند، برای نمونه می‌توان یک پیراهن نخی با طرح‌های سنتی را با یک شلوار ساده کتان پوشید که برای این فصل سال هم عالی است.

هررنگ جایی و هرنکته مکانی دارد

برای انتخاب رنگ در خانه، هیچ محدودیتی نداریم، اما در بیرون از خانه، محل کار یا مجالس و میهمانی‌های خاص و رسمی کمی باید ملاحظه کنیم، برای نمونه رنگ‌های جیغی مانند قرمز و بنفش را نمی‌توان درهرجایی پوشید، اما رنگ‌های تیره و خنثی مانند سفید، سیاه، خاکستری و قهوه‌ای محدودیتی ندارند و گزینه مناسبی برای این‌گونه مکان‌ها هم محسوب می‌شوند. از انتخاب نوع رنگ که تاحد زیادی سلیقه‌ای است، بگذریم، به مقوله تناسب رنگ‌ها می‌رسیم؛ اینکه چه رنگی را با چه رنگی بپوشیم. برای این منظور هم چند قاعده کلی تعریف شده‌است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کوتاهی می‌کنیم.

  • رنگ‌های گرم به رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد و رنگ‌های سرد به رنگ‌های آبی، سبز و بنفش تمایل دارند. برای ایجاد هماهنگی رنگی ترکیب‌کردن رنگ‌های گرم با یکدیگر و رنگ‌های سرد باهم، روش خوبی است.
  • رنگ‌هایی مانند سفید، مشکی و طوسی رنگ‌های خنثی هستند و با بیشتر رنگ‌ها هماهنگ می‌شوند.
  • رنگ‌های مکمل را با رنگ ملایم‌تر متضادش بپوشید. این جسورتر به‌نظر می‌رسد.
  • رنگ‌هایی مانند سبز و زرد یا قرمز و نارنجی رنگ‌های مشابه و به هم نزدیک هستند. پوشیدن لباس‌هایی با این رنگ‌ها خوب است، اما نباید بیش از سه رنگ را باهم ترکیب کنید.
  • آبی، قرمز و زرد رنگ‌های اصلی هستند و هماهنگ کردن آن‌ها باهم سخت است، اما می‌توان از رنگ‌های خنثی برای ایجاد ارتباط بین آن‌ها استفاده کرد.
  • هر رنگی درجات مختلفی تیره یا روشن‌تر دارد، زیباترین شکل پوشیدن لباس هماهنگ کردن درجات مختلف این رنگ‌ها باهم است.
  • لباس‌های طرح‌دار را می‌توان با یک یا دو رنگ خنثی یا لباسی ساده هماهنگ کرد.

انتخابی متناسب با رنگ پوست

در انتخاب رنگ لباس باید به یک نکته مهم دیگر هم توجه کرد و آن رنگ پوست است. برخی رنگ‌ها به برخی افراد بیشتر از دیگران می‌آیند و برخی هم کمتر، پس رنگی را باید انتخاب کنیم که متناسب با پوستمان باشد. افراد براساس رنگ پوست به سه دسته تقسیم می‌شوند: پوست‌های روشن یا سرد، پوست‌های خنثی و پوست‌های گرم.

افرادی که پوست تیره یا گرمی دارند، معمولا رنگ چشم‌ها و موهایشان هم تیره است، پس رنگ‌های تند و تیره مانند قرمز تیره، قهوه‌ای تیره، آبی تیره و فیروزه‌ای به آن‌ها کمتر می‌آید. درعوض رنگ‌های سفید، آبی روشن و طوسی برای آن‌ها فوق‌العاده است.

افرادی که پوست روشن و سردی دارند، بهترین رنگ لباس برای آن‌ها آبی روشن، زمردی و بنفش تیره است. همچنین رنگ‌هایی مانند اسطوخودوس، آبی یخی و صورتی هم برایشان مناسب است. در صورت تمایل می‌توانند از رنگ‌های دیگری مانند یاقوتی، قرمز روشن یا زرد کم‌رنگ نیز استفاده کنند. اگر به رنگ‌های خنثی هم علاقه‌مند هستند می‌توانند رنگ خاکستری، سفید و سورمه‌ای را برای لباس‌هایشان انتخاب کنند، اما رنگ‌های نارنجی، گوجه‌ای و زرد پررنگ مناسبشان نیست.

افرادی که پوست خنثی دارند، هر رنگ لباسی به آن‌ها می‌آید، اما بهتر است که به دنبال رنگ‌های تیره و پخته‌تر به جای رنگ‌های روشن‌تر باشند. رنگ‌هایی مانند صورتی چرک، سبز یشمی، زرد و آبی پخته و رنگ‌های دیگری مانند کرم، نسکافه‌ای، خاکستری و سیاه می‌تواند از رنگ‌های متناسب با پوست صورت این افراد باشد. رنگ‌های جیغی مانند آبی کاربنی یا بنفش و فسفری رنگ خنثی پوست را تشدید می‌کند و گزینه مناسبی برای این افراد نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->