احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان
سرخط خبرها

متن حکم تاریخی امام خمینی (ره) دربارۀ سلمان رشدی + فیلم

  • کد خبر: ۱۲۰۸۹۵
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
متن حکم تاریخی امام خمینی (ره) دربارۀ سلمان رشدی + فیلم
۲۵ بهمن ماه روزی بود که حکم تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی صادر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، به بهانه حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی، به سراغ پیام تاریخی امام خمینی درباره ارتداد سلمان رشدی رفتیم.

تعداد بازدید : 597

۲۵ بهمن ماه سالروز صدور حکم تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی است. در چنین روزی درسال ۱۳۶۷ فتوای امام ضمن خنثی کردن این جریان، دولت‌های اسلامی و پیروان سایر ادیان الهی را نسبت به کلید خوردن یک نبرد تمام عیار تبلیغاتی و جنگ رسانه‌ای توسط نظام سلطه و کانون‌های شیطانی تفکرات و اندیشه‌های غربی و صهیونیستی هوشیار کرد.

امام خمینی (ره) با حکم شجاعانه خود علاوه بر نشان دادن قدرت مرجعیت و آمادگی و هوشمندی تاریخی آنان برابر توطئه‌های مخالفان اسلام و نیز پاسداری و دفاع از مقدسات و آرمان‌های مسلمین، امواج ناشی از خشم و اعتراض جهان اسلام علیه این اقدام موهن را سازماندهی و با روشن ساختن تکلیف فقهی و ابعاد این ماجرای خطرناک به همگان فهماند که در دفاع از ارزش‌های اسلامی، در مقابل هر گونه اهانت به اسلام، وساحت پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت (ع) استوار ایستاده است.

هم اکنون با گذشت بیش از دو دهه از این واقعه، رصد و تامل در آنچه در صحنه رویارویی نظام کفر و الحاد جهانی با اسلام عزیز رخ داده است، درک عمیق و نگرش راستین و آینده‌نگری وثیق امام (ره) به روشنی ترسیم شده و نشان می‌دهد که امام در قضیه کتاب آیات شیطانی نه فقط سلمان رشدی بلکه سلمان رشدی‌هایی را می‌دیدند که برای هجمه به اعتقادات دینی مسلمانان به نوبت ماموریت‌های خود را به انجام می‌رسانند.

تجدید حیات دوباره اسلام که با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۵۷ آغاز شده بود با برخورد قاطع امام (ره) نسبت به اقدام غربی‌ها در حمله مستقیم و هتاکانه به اسلام در قالب پروژه کتاب آیات شیطانی شتاب فزاینده‌ای یافت.

امواجی که حکم تاریخی امام (ره) ایجاد کرد، توطئه قطع رابطه کشور‌های اقماری آمریکا و حتی اتحادیه اروپا با ایران که بواسطه اقدام امام (ره) صورت گرفته بود را پس از مدتی در هم شکست و سفیران کشور‌های غربی بویژه انگلیس به حوزه ماموریتشان بازگشتند.

 اکنون در این روز، این حکم تاریخی را مرور می‌کنیم:

موضوع: فتواى قتل سلمان رشدى، نویسنده کتاب کفرآمیز آیات شیطانى‏

مخاطب: مسلمانان جهان‏

بسمه تعالى‏

إنا للَّه و إنا إلیه راجعون‏

به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان مى‏ رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانى» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتواى آن، محکوم به اعدام مى ‏باشند. از مسلمانان غیور مى‏ خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آن‌ها را اعدام نمایند تا دیگر کسى جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است ان شاء اللَّه. ضمناً اگر کسى دسترسى به مؤلف کتاب دارد ولى خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفى نماید تا به جزاى اعمالش برسد؛ و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

 چند روز بعد در روز بیست و نهم بهمن ماه دفتر امام خمینی اطلاعیه‌ای را خطاب به مسلمانان ایران و جهان در این زمینه منتشر می‌کند و شایعات را در مورد عفو سلمان رشدی پس از توبه، تکذیب می‌کند و بنابر گفته حضرت امام قتل وی را واجب می‌داند. متن این اطلاعیه را در ادامه می‌خوانید:

بسمه تعالى‏

 [رسانه ‏هاى گروهى استعمارى خارجى به دروغ به مسئولین نظام جمهورى اسلامى نسبت مى‏ دهند که اگر نویسنده کتاب آیات شیطانى توبه کند حکم اعدام درباره او لغو مى‏ گردد. امام خمینى- مدّ ظلّه- فرمودند:]این موضوع صد در صد تکذیب مى‏ گردد. سلمان رشدى اگر توبه کند و زاهد زمان هم گردد، بر هر مسلمان واجب است با جان و مال تمامى همّ خود را به کار گیرد تا او را به دَرک واصل گرداند.

 [حضرت امام اضافه کردند:]اگر غیر مسلمانى از مکان او مطلع گردد و قدرت این را داشته باشد تا سریعتر از مسلمانان او را اعدام کند، بر مسلمانان واجب است آنچه را که در قبال این عمل مى‏خواهد به عنوان جایزه و یا مزد عمل به او بپردازند.

 

دفاع از پیامبر اسلام و ارزش‌های دینی، آخرین رویارویی امام خمینی با غرب

جنگ عراق و ایران که پایان یافت، رهبران سیاسی غرب تهاجم تازه‌ای علیه اسلام انقلابی آغازکردند. آنان در سال‌های قبل در جریان دفاع ایران و در جریان رویارویی با حزب الله لبنان و جنبش اسلامی فلسطین و جهاد اسلامی افغانستان و ماجرای مرگ انورسادات به وسیله انقلابیون مسلمان مصری (۱۴/۷/۱۳۶۰) دریافتند که حرکت اسلامی رو به رشد را نمی‌توان با سلاح و از طریق نظامی متلاشی ساخت. جبهه جدید، جبهه جنگ روانی فرهنگی و ایدئولوژیک بود. ایجاد جنگ بین شیعه و سنی نیز قبلا با هوشیاری امام خمینی و مسئولین نظام اسلامی رنگ باخته بود. باید به ریشه‌ها و محرک‌های اصلی این جنبش یعنی مبانی عقیدتی و مقدساتی که عشق به آن‌ها وحدت اهداف و روش‌های حرکت اسلامی اخیر را سبب شده است، حمله می‌کردند.

ماجرای تدوین و انتشاروسیع کتاب مبتذل آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی و حمایت رسمی دولت‌های غربی از آن سرآغازی بر فصل تهاجم فرهنگی بود. اگر جامعه اسلامی در مقابل توهین‌های این کتاب به پیامبر عظیم الشان اسلام از خود مقاومت نشان نمی‌داد، خاکریز اول به راحتی فتح شده بود و پس از آن مبانی دینی و مقدساتی که اعتقاد به ماوراء طبیعت و ارزش‌های معنوی را در جامعه اسلامی باعث شده اند، با انواع شیوه‌ها مورد هجوم قرار می‌گرفت. هویت اندیشه دینی وهویت وحدت بخش امت اسلامی را همین مقدسات تشکیل می‌دهند و با مورد تردید قرار دادن اینهاست که جهان اسلام و حرکت‌های اسلامی را از درون بی هویت ساخته و در مقابل هجوم فرهنگ و ایدئولوژی غرب خلع سلاح می‌کنند.

امام خمینی (ره) با توجه به دلایل و واقعیت‌های فوق در تاریخ ۲۵/۱۱/۱۳۶۷ در ضمن چند سطر کوتاه با صدور حکم ارتداد و اعدام سلمان رشدی و ناشرین مطلع از محتوای کفر آمیز این کتاب، انقلابی دیگر برپا کرد. صفوف مسلمانان صرف نظر از مذاهب و زبان و کشورهایشان متحدا در برابر غرب ایستادند. پیامد‌های این واقعه موجودیت جامعه اسلامی را به عنوان یک امت واحده جلوه گر ساخت و نشان داد که مسلمانان علیرغم اختلافات داخلی و مغایرت‌های جانبی هر گاه بدرستی رهبری شوند می‌توانند و به عنوان پیشتازان حرکت احیای ارزش‌های دینی و در آینده جهان نقشی تعیین کننده بر عهده بگیرند. همچنین صدور این حکم تصور اشتباه غربی‌ها را در اینکه ایران با پذیرش قطعنامه از هدف‌های انقلابی اسلامی خود دست کشیده است، در هم ریخت.

رفتار اتحادیه اروپا در برابر فتوای ارتداد سلمان رشدی

بعد از پایان جنگ و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط ایران، صدور فتوای امام خمینی در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ (۱۴ فوریه ۱۹۸۹) حاوی حکم قتل سلمان رشدی، نویسنده هندی تبار انگلیسی، موجب واکنش شدید و موضع گیری تند اتحادیه اروپا در مقابل آن گردید. پارلمان اروپا در استراسبورگ قطعنامه‌ای به تصویب رساند و طی آن از دوازده دولت عضو خواست تا به تهران اعلام کنند، اگر به تهدیدات خود عمل نمایند، تدابیر جدی علیه منافع ایران اتخاذ خواهد شد.

وزیران امورخارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در اول اسفند ماه ۱۳۶۷ (۲۰ فوریه ۱۹۸۹) بیانیه‌ای انتشاردادند و در آن تهدید به قتل سلمان رشدی را غیر قابل قبول دانستند و اقدامی مخالف با منشور ملل متحد و بی حرمتی به اصول و مقررات بین المللی اعلام کردند.

واکنش فوری اتحاریه اروپا نسبت به فتوای صادره تصمیم واقدام مشترکی در سه زمینه بود:

احضار سفرای دولت‌های عضو از تهران و کاهش سطح روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، لغو ملاقات و بازدید مقامات دو طرف در سطح وزیران و معاونان آنها، تقلیل همکاری‌های اقتصادی و کاهش واردات کالا ازایران.

پس از قطع روابط سیاسی ایران و انگلستان در ۱۵ اسفند ۱۳۶۷ (۵ مارس ۱۹۸۹) دولت آلمان نیز در حمایت از انگلستان اجرای موافقتنامه فرهنگی با ایران را که در آبان ۱۳۶۷ (نوامبر ۱۹۸۸) امضا شده بود، به حالت تعلیق در آورد. انگلستان می‌کوشید تا با توسعه مسئولیت حمایت از سلمان رشدی به بقیه کشور‌های اروپایی بویژه دو عضو موثر آن یعنی آلمان و فرانسه، هم به اعمال محدودیت و فشار علیه ایران از سوی اتحادیه تاکید نماید و هم خود را یک جانبه در این مساله درگیر نسازد. نهایتا این کشور‌ها درمقابل پایمردی و استقامت ایران وپشتیبانی جهان اسلام کوتاه آمده و سفرای این کشور‌ها که با سر و صدا ایران را ترک کرده بودند، یکی یکی و بی سرو صدا به جمهوری اسلامی ایران بازگشتند.

منبع: حدیث بیداری ص ۱۴۸-۱۴۹، تحولات سیاسی اجتماعی بعد از انقلاب اسلامی در ایران ص ۲۰۴-۲۰۵ و صحیفه امام، ج‏۲۱، ص: ۲۶۳ و ۲۶۸

منبع: صداوسیما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->