آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
سرخط خبرها

دانشگاه شبانه یا نوبت دوم چیست؟ + جزئیات

  • کد خبر: ۱۱۹۹۵۵
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
دانشگاه شبانه یا نوبت دوم چیست؟ + جزئیات
دانشگاه های شبانه همان دانشگاه های دولتی هستند، اما برای تحصیل از دانشجویان شهریه دریافت می کنند. دانشجویان دانشگاه نوبت دوم می توانند در کنار دانشجویان پذیرش شده در دوره های روزانه ادامه تحصیل دهند و در نهایت مدرک مربوط به مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را دریافت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، اهداف بسیاری از داوطلبان برای شرکت در کنکور سراسری، کسب رتبه بالا و قبولی در دانشگاه های روزانه و دولتی است؛ اما به هر حال با توجه به رقابت زیادی که میان متقاضیان برای شرکت در کنکور وجود دارد، این احتمال هست که داوطلبان نتوانند تراز رتبه بسیار بالایی برای ورود به دانشگاه های دولتی کسب کنند. در این زمان بهترین انتخاب برای داوطلبان، دانشگاه شبانه یا نوبت دوم است؛ اما دانشگاه شبانه یا نوبت دوم چیست؟

بسیاری از متقاضیان با خواندن دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش، لیست دانشگاه های شبانه را مشاهده کرده اند، اما شاید برخی از آن ها از نحوه درس خواندن در این دانشگاه ها مطلع نباشند و می خواهند بدانند که دانشگاه شبانه یا نوبت دوم چیست؟ میزان شهریه دریافتی آن ها چقدر است و تا چه رنبه هایی در این دانشگاه پذیرش می شوند. به همین منظور در ادامه مقاله قصد داریم شما را با این دانشگاه ها و شرایط پذیرش در آن ها آشنا کنیم.

 

دانشگاه شبانه یا نوبت دوم چیست ؟

یکی از اهداف اصلی بسیاری از داوطلبان کنکوری این است که بتوانند در دانشگاه های دولتی و روزانه پذیرش شوند و در رشته تحصیلی مورد نظر خودشان ادامه تحصیل دهند. از لحاظ اعتبار مدرک، دانشگاه های دولتی دارای بیشترین اعتبار هستند؛ البته تحت شرایط خاصی دانشگاه های آزاد و یا دانشگاه های غیر دولتی می توانند در میان رتبه بندی دانشگاه قرار بگیرند.

با توجه به اعتبار مدرک دانشگاه های دولتی و شرایط تحصیل در این دانشگاه ها، بسیاری از داوطلبان متقاضی انتخاب رشته در دانشگاه های دولتی هستند و بدیهی است که فقط متقاضیان با رتبه های بالا و تراز بسیار عالی می توانند در دانشگاه های دولتی پذیرش شوند. حال گزینه ای تحت عنوان دانشگاه شبانه برای داوطلبان وجود دارد که می توانند آن را در فرم انتخاب رشته کنکور تکمیل نمایند.

منظور از دانشگاه شبانه یا دوره نوبت دوم این نیست که دانشجویان به صورت شبانه در دانشگاه مد نظر تحصیل کنند، بلکه دانشجویان در کنار کلیه دانشجویان دانشگاه های سراسری و دولتی که به صورت روزانه پذیرش شده اند، تحصیل کرده و مدرک فارغ التحصیلی آن ها، مدرک همان دانشگاه دولتی می باشد. همچنین میزان اعتبار مدرک دانشگاه شبانه نیز معادل همان روزانه است.

واحدهای درسی دانشگاه شبانه نیز بستگی به رشته پذیرفته شده داوطلبان داشته و دقیقا همانند دانشجویان روزانه است. حتی دانشجویان دوره دوم می بایست در کلاس های دانشجویان روزانه شرکت کرده و همانند آن ها تحصیل نمایند. بنابراین تنها تفاوت دانشگاه نوبت دوم با روزانه، مبلغ شهریه دریافتی آن ها است.

تفاوتی که میان دانشگاه شبانه یا نوبت دوم وجود دارد این است که دانشجویان در دانشگاه شبانه باید به صورت ترمی مبلغی را تحت عنوان شهریه پرداخت کنند؛ اما دانشجویان پذیرش شده در دوره روزانه مجاز به پرداخت این هزینه نخواهند بود. لازم به ذکر است که در حال حاضر بسیاری از دانشگاه های دولتی اقدام به ارائه ظرفیت در شبانه می کنند که علاوه بر دفترچه انتخاب رشته کنکور می توانید لیست آن ها را در جدول زیر نیز مشاهده کنید.

دانشگاه شبانه یا نوبت دوم چیست؟ + جزئیات

 

رتبه قبولی دانشگاه شبانه یا نوبت دوم

یکی از سوالاتی که برای داوطلبان کنکور سراسری پیش می آید این است که رتبه قبولی در دانشگاه ها در دوره های شبانه یا نوبت دوم چیست؟ به طور کلی هر یک از دانشگاه های شبانه دارای معیار خاصی برای پذیرش دانشجو می باشند. بعضی از دانشگاه ها ظرفیت بیشتری برای پذیرش داوطلبان کنکور سراسری دارند و همین موضوع باعث می شود که داوطلبان با رتبه های پایین تر بتوانند در این دانشگاه ها قبول شوند.

به طور کلی نمی توان دقیقا ذکر کرد که رتبه قبولی در دانشگاه شبانه یا نوبت دوم چیست؟ اما بر اساس نوع رشته و نوع دانشگاه می توان گفت که داوطلبانی که در کارنامه اولیه کنکور رتبه بالایی برای قبولی در دانشگاه های دولتی و روزانه کسب نکرده اند، می توانند به راحتی در دانشگاه های شبانه انتخاب رشته کنند و در این دانشگاه ها قبول شوند.

به طور مثال یک داوطلب کنکور سراسری توانسته است در زیر گروه 1 رتبه 840 کسب کند. این داوطلب موفق به پذیرش در دانشگاه های دولتی مانند دانشگاه اصفهان نشده است؛ اما توانسته در دوره شبانه دانشگاه اصفهان پذیرش شود و در این دانشگاه ادامه تحصیل دهد.

رتبه ذکر شده به نسبت رتبه های برتر کنکور بوده، چرا که دانشگاه اصفهان رتبه بالایی را برای پذیرش دانشجویان به دانشگاه در نظر می گیرد. حال در صورتی که دانشجویان تمایل داشته باشند در دانشگاه های شبانه دیگر مانند دانشگاه بیرجند، انتخاب رشته کنند؛ باید مطلع باشند که قبولی در این دانشگاه ها پایین تر بوده و بسیاری از داوطلبانی که موفق به کسب رتبه قبولی بسیار بالا نشده اند، می توانند در دانشگاه های شبانه ادامه تحصیل دهند.

 

شهریه دانشگاه شبانه یا نوبت دوم

دانشجویان پذیرش شده در رشته های مختلف در دانشگاه های نوبت دوم، می بایست که مطابق با شهریه اعلام شده در دانشگاه های دولتی و شبانه، به صورت ترم به ترم شهریه پرداخت کنند. میزان شهریه دانشگاه شبانه یا نوبت دوم در هر یک از مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در جداول زیر ذکر شده اند. در نظر داشته باشید که شهریه های دانشگاه ها در هر یک از رشته های تحصیلی می توانند متفاوت باشند.

در جدول زیر شهریه کارشناسی دانشگاه های شبانه اعلام شده است. این میزان شهریه از مبلغ شهریه ای که دانشگاه آزاد دریافت می کند معمولا کمتر می باشد.

دانشگاه شبانه یا نوبت دوم چیست؟ + جزئیات

 

سوالات متداول

1-  منظور از دانشگاه شبانه یا نوبت دوم چیست ؟

 پذیرش دوره شبانه یا نوبت دوم همان پذیرش دانشگاه های دولتی است، اما دانشجو می بایست مبلغی را به عنوان شهریه ارائه نماید.

2-  شهریه دانشگاه شبانه و دوره های دوم چقدر است ؟

 شهریه دانشگاه های شبانه بستگی به رنک علمی و میزان مبلغی دارد که دانشگاه معین می کند. در جداول متن مقاله، شهریه شبانه هر یک از مقاطع تحصیلی ارائه شده است.

3-  رتبه های مورد پذیرش در دوره شپبانه و نوبت دوم چیست ؟

 داوطلبانی که دارای رتبه های خوب هستند، اما با آن موفق به پذیرش در دانشگاه های روزانه نمی شوند می توانند پذیرش دانشگاه های شبانه را به راحتی کسب نمایند. در متن مقاله توضیحات بیشتر ارائه شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->