نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

زعفران ایران که تأمین‌کننده ۹۲درصد نیاز دنیاست، از صنایع تبدیلی محروم است

  • کد خبر: ۱۱۹۸۳۲
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
زعفران ایران که تأمین‌کننده ۹۲درصد نیاز دنیاست، از صنایع تبدیلی محروم است
با وجود سهم ۹۲درصدی ایران در بازار زعفران دنیا، این محصول در کشور ما از صنایع تبدیلی و کاربرد آن در حوزه‌های مختلف محروم است.

طنین همتی| شهرآرانیوز، سهم قابل توجه ایران از بازار جهانی زعفران رقم کمی نیست، اما همچنان خام‌فروشی به کشورهای هدف و استفاده آن‌ها در حوزه دارو، مواد آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و بی‌نصیب‌بودن ایران از این صنایع تبدیلی به یکی از دغدغه‌هایی تبدیل شده که سالیان سال است گریبان‌گیر این صنعت شده است.

غلامرضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، دراین‌باره می‌گوید: لازمه ورود صنایع تبدیلی به حوزه کشاورزی، انجام کار پژوهشی در این حوزه است. صنایع جانبی مثل چای زعفران، پسته رعفرانی، کیک زعفرانی و... اکنون در کشور وجود دارد، اما به‌دلیل تحریم فناوری نوین، قادر به انتقال آن از کشور نیستیم. به‌عنوان مثال برای ورود صنایع تبدیلی به حوزه دارو به فناوری نیاز است که به‌راحتی به کشور وارد نمی‌شود.

به گفته وی، در مرحله زیرساختی حوزه صنایع تبدیلی در کشورمان باید دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه وارد شوند تا زعفران خام‌فروشی نشود؛ به‌شکلی که اکنون فروخته می‌شود و چاره‌ای جز آن نداریم.
وی به این موضوع اشاره کرد که در کنار ورود دانشگاه‌ها و پیشنهاد طرح‌های اجرایی، دولت و بخش خصوصی هم باید به این موضوع وارد شوند و در آن سرمایه‌گذاری کنند. این تنها راهکاری است که می‌توان در شروع برای ورود صنایع تبدیلی در بخش زعفران به آن اشاره کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در ادامه تصریح کرد: کشورهایی که زعفران به آن‌ها صادر می‌کنیم، در حوزه صنایع دارویی، آرایشی، شیرینی و شکلات‌سازی، مواد غذایی و در ابعاد مختلف از زعفران استفاده می‌کنند. البته برای برخی صنایع که امکان تولید آن در کشور نیست، مثل برخی نوشیدنی‌ها، به خام‌فروشی نیاز است. اما در بخشی مثل دارو اگر خودمان صنایع تبدیلی آن را داشته باشیم، بخش عمده‌ای از زعفران در کشور مصرف می‌شود و نیازی به خام فروشی وجود ندارد.

به‌گفته میری، صنایع مختلفی در دنیا وجود دارند که حتی در حوزه عطر و اودکلن از این محصول استفاده می‌شود. امیدواریم ما هم بتوانیم به این حوزه وارد شویم و بخش عمده این محصول را که در انحصار ماست، در کشور به‌سمت صنعت سوق دهیم و باتوجه‌به تولید 92درصدی زعفران دنیا، تعیین‌کننده قیمت جهانی در دنیا باشیم.

در راستای اقدامت انجام‌شده در صنایع تبدیلی که نیازمند کار تحقیقاتی و صرف زمان است، باید امکانات به این بخش داده شود تا با ترکیب علم و طرح‌های پیشنهادی شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاقات خوبی رقم بخورد.
وی درباره قیمت کنونی این محصول در بازار گفت: اکنون حداقل قیمت زعفران کیلویی 24میلیون تومان و حداکثر 38میلیون تومان است که این روند طی شش ماه گذشته تاکنون کاهشی بوده است.

این فعال بخش کشاورزی درباره پیش‌بینی این محصول در امسال گفت: پیش‌بینی میزان تولید زعفران کار آسانی نیست. زمین زعفران به‌شکلی است که در فصل برداشت و قبل از رویش زعفران به‌هیچ‌وجه میزان تولید زعفرانش مشخص نیست. پس نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از میزان تولید زعفران در کاشت و برداشت داشت.
میری افزود: اگر به خشک‌سالی و تأثیر آن در تولید زعفران اشاره می‌شود، باید یادآوری کرد که از 10سال گذشته تا الان کشاورزان زمین‌های خود را با تانکر آب می‌دانند و اکنون هم به همین شکل آبیاری می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->