سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بهترین ازدواج، آسان‌ترین ازدواج

  • کد خبر: ۱۱۵۰۴۹
  • ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
بهترین ازدواج، آسان‌ترین ازدواج
حسین ابراهیمی - فعال فرهنگی

کرونا با همه تلخی‌هایی که داشت فرصت‌هایی هم ایجاد کرده بود، رعایت بیشتر مسائل بهداشتی که همیشه انجام آن مطلوب و سفارش شده است از فرصت‌ها و برکات کرونا بود، یکی دیگر از فرصت‌هایی که کرونا ایجاد کرد بالا آمدن آمار ازدواج بود، چرا که امکان انجام بسیاری از مراسم که هزینه‌های سرسام آوری را روی دوش زوجین می‌گذاشت در آن ایام نبود و افراد خیلی ساده با جشنی محدود، سر خانه و زندگی شان می‌رفتند.

عده‌ای معتقدند مشکل ازدواج جوانان پیش‌تر از آنکه یک مسئله اقتصادی باشد یک مسئله فرهنگی است، یعنی تا اسم ازدواج می‌آید مسئله اقتصاد و دغدغه‌های اقتصادی که هر جوانی مطرح می‌کند، همه مشکل نیست، چرا که همان طور که در دوران کرونا این تجربه شد، با تغییر در فرهنگ ازدواج و فرهنگ سازی صحیح می‌توان بسیاری از موانع را از پیش روی جوانان برداشت، رسم و رسوم دست و پا گیر و چشم و هم چشمی‌ها و خرج‌های زائدی که به سنت حسنه ازدواج در جامعه ما صدمه زده اند اگر برداشته شوند بدون شک این اتفاق مبارک برای جوانان آسان‌تر می‌شود.

تعبیر نیکوی ازدواج آسان مدتی است که در جامعه ما و فضای فرهنگی کشور تکرار می‌شود، اما انگار هنوز برای عده کثیری مثل خواب و خیال است که بتوانند این گونه ساده به عشقشان برسند و تشکیل خانواده بدهند.

پیامبر خدا (ص)، همان بزرگی که نکاح سنت ایشان است و دستور ایشان درباره ضرورت سنت ازدواج ابتدای عقد برای تمام زوجین یادآوری می‌شود، یک سخن دیگر هم دارند، که می‌فرمایند: بهترین ازدواج آسان‌ترین آن هاست. (نهج الفصاحه، ح۱۵۰۷).

اما اصلی‌ترین گره ازدواج آسان این است که ندانیم از زندگی خود چه می‌خواهیم و دنبال چه هدفی هستیم؟ نداشتن تفکر مستقل، اصلی‌ترین مسئله‌ای است که باعث می‌شود در امتحان زندگی از روی دست این و آن نگاه کنیم و برای خودمان مشکل درست نماییم، درحالی که اگر بدانیم از زندگی چه چیزی می‌خواهیم و چه چیز‌هایی در زندگی مان مهم است بدون شک کارمان آسان‌تر خواهد شد، چون خودمان برای خودمان تصمیم می‌گیریم و در ریل رسوم اشتباه، سر از ناکجاآباد مشکلات آغاز زندگی مشترک در نخواهیم آورد.

اما یک عده هم هستند که به دلیل ثروتمند بودن، اصلا دغدغه‌های اقتصادی دیگران را ندارند و برای شب ازدواج اتفاق‌هایی را رقم می‌زنند که تا مدت‌ها نقل محافل دیگران می‌شود. عروسی فلانی را دیدی، فلان ماشین لوکس را گل زده بودند، فلان باغ را گرفته بودند و کار‌های لوکسی که ته ندارد، اما این افراد نمی‌دانند با این کارشان ضمن اسراف که از گناهان و اشتباهات بزرگ است دارند سدی جلو پای جوانانی ایجاد می‌کنند که آرزوی ازدواج دارند. کاری که می‌تواند طور دیگری انجام شود.

آن هزینه‌های گزاف، اول زندگی صرف دستگیری از چند جوانی شود که گاهی برای شروع زندگی لنگ عدد‌های بسیار کمی هستند و باز کردن گره زندگی آن‌ها بدون شک برای آن فرد متمول و پول دار خوشایند‌تر و مبارک‌تر خواهد بود.

آنچه مهم است، در این جامعه، با سخت گیری‌های آن چنانی، امر مهم ازدواج دارد به یک آرزو برای جوانان بدل می‌شود که این برای همه ما در جامعه مسئولیت ایجاد می‌کند که هرچه می‌توانیم در فرهنگ سازی برای ازدواج آسان کمک کنیم و از دیگرانی که از ما ضعیف‌تر هستند، هر طور که می‌توانیم دستگیری کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->