تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

کشور گسل‌ها

  • کد خبر: ۱۱۵۰۲۰
  • ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
کشور گسل‌ها
محمدکاظم کاظمی - شاعر و نویسنده افغانستانی

دیگر به کجا می‌روی‌ای طالب آرام
گردون تپش آباد و زمین زلزله دارد

این بیت میرزا عبدالقادر بیدل گویا زبان حال مردم افغانستان است؛ مردمی که به هر جا می‌روند و هر کار می‌کنند، از آشوب گردون و زلزله زمین رهایی ندارند. افغانستان کشوری است کوهستانی با آب وهوای متنوع و طبیعتی جذاب، اما همین طبیعت جذاب وقتی با دانش و فن انسانی مهار نشود، فاجعه می‌آفریند و سیل، زلزله، رانش زمین و برف و بهمن از عوارض آن است.

شمار زیادی از مردم کشور روستانشین هستند و در این روستا‌ها نشانی از شهرسازی مدرن و ساختمان سازی استاندارد با مصالح مقاوم دیده نمی‌شود. از این روی، زلزله‌ای شش ریشتری در آنجا فاجعه می‌آفریند.

دشواری دوم، کمبود امکانات کمک رسانی و بالاتر از آن، نبودن حکومتی مسئول و توانمند برای رفع عوارض این وقایع است. درحالی که در بخشی از کشور، زلزله‌ای مهیب آمده است، حکومت قصد لشکرکشی به بخشی دیگر از کشور را دارد و نیروهایش را برای سرکوب و جنگ، به بلخاب فرستاده است.

افغانستان روی گسل‌های زلزله واقع شده است و زلزله‌های ویرانگر در این کشور سابقه دارند، اما در عین حال گسل‌های اجتماعی هم حادثه آفرین است. سال‌ها تبعیض سیستماتیک قومی، مذهبی و زبانی که بیشتر دولت‌های افغانستان در دو قرن گذشته بانی آن بوده اند، کشور را بسیار مستعد فعال شدن این گسل‌های اجتماعی ساخته است، به گونه‌ای که در زمانه‌هایی نه تنها اقوام گوناگون از هم جدا شده اند، که در برابر هم نیز قرار گرفته اند. این رویارویی قومی را در همین تحرکات نظامی اخیر هم می‌بینیم که حاکمیت، اقوامی از افغانستان را در برابر هم قرار داده است.

حوادث طبیعی، یاری‌های مردمی را می‌طلبند و این زلزله نیز حس انسان دوستی بسیاری از مردم داخل و خارج از کشور را بیدار کرده است.

در مناطق گوناگون افغانستان، در میان مردمی از اقوام مختلف، فعالیت‌های مردمی برای کمک رسانی به زلزله زدگان شکل گرفته است. حتی در میان مردمی که به دلیل همان گسل‌های اجتماعی از هم دور شده اند، این همدلی احساس می‌شود و می‌تواند تا حدودی رنج روحی حاصل از این زلزله را تسکین دهد. نمی‌توان از اینکه زلزله‌ای آمده و موجب نزدیک شدن بسیاری از دل‌ها شده است، خرسند بود. چون مصیبت، مصیبت است، هرچند در کنار خودش اثرات مثبتی هم در همدلی و رفتار‌های انسانی داشته باشد.

دست کم می‌توان گفت این تکانی که زمین به خود داده است، می‌تواند تکان‌هایی هم در روح آدم‌ها ایجاد کند و همه بدانند آن گاه که رنج و مصیبتی برای گروهی از مردم رخ می‌دهد، دیگر قوم و زبان و مذهب نمی‌شناسد. بازتاب این زلزله در خارج از مرزها، به خصوص در کشور ایران هم بسیار بود، هم در میان مهاجران افغانستان و هم در میان مردم ایران. بسیاری از مهاجران برای کمک به زلزله زدگان اعلام آمادگی کردند و نیز مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در این کار سهیم شدند.

بازخورد این همدلی ها، چه به صورت عملی و چه به صورت ذهنی در داخل افغانستان مثبت بود و این نشان می‌دهد که مناسبات نیک دو ملت از دیرباز، همچنان وجود دارد، هرچند که انسان خوش‌تر است اگر روزگاری این همراهی‌ها در شادی‌های دو ملت تکرار شود. همین طبیعت جذاب، روزگاری مقصد گردشگری مردم ایران شود و آن گاه مردم ایران با جاذبه‌های دل فریب افغانستان بیشتر آشنا شوند. امیدواریم که افغانستان حاکمانی مسئول و متعهد داشته باشد که در گام اول به وحدت، هم زیستی و برادری مردم و حکومت بیندیشند و راه ثبات این کشور را هموار کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->