آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

تغییر در مراسم عروسی با افزایش هزینه‌های برگزاری مجالس ازدواج | روزهای کم رونق تالارها

  • کد خبر: ۱۱۴۷۸۰
  • ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
تغییر در مراسم عروسی با افزایش هزینه‌های برگزاری مجالس ازدواج | روزهای کم رونق تالارها
ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر فردی محسوب می‌شود، اما وجود مشکلات اقتصادی در کشور طی سال‌های اخیر موجب شده است هزینه‌های این امر خیر روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

گروه جامعه | شهرآرانیوز، ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر فردی محسوب می‌شود، اما وجود مشکلات اقتصادی در کشور طی سال‌های اخیر موجب شده است هزینه‌های این امر خیر روزبه‌روز افزایش پیدا کند، به‌گونه‌ای که برگزاری یک مراسم ساده برای یک شب در تالار، هزینه‌های سرسام‌آوری را رقم می‌زند.

همین است که ازدواج‌کردن به‌سادگی گذشته نیست و اگر می‌خواهید زندگی مشترکی را آغاز کنید، باید حسابی دست‌به‌جیب شوید و خودتان را برای هزینه‌های ریزودرشت آن آماده کنید. اکنون با کاهش بیماری کرونا شرایط کسب‌وکار‌ها و درآمد‌ها تا حدودی بهتر شده، اما غول گرانی نه‌تنها رسیدن به خط شروع زندگی را برای بسیاری از آن‌ها بیش‌ازپیش دست‌نیافتنی ساخته، بلکه افزایش روزافزون قیمت طلا، لوازم‌خانگی آرایشگاه، باغ‌تالار و پذیرایی موجب کاهش تمایل جوانان به برگزاری مراسم ازدواج شده است.


ابراهیم حقیقی کاردیده، رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی مشهد، دراین‌باره می‌گوید: وضعیت فعلی بی‌ثباتی قیمت‌ها، وضعیت اقتصادی و درآمد کم، گرانی اجناس، بیماری کرونا و عوامل دیگر باعث شده است که برگزاری مجالس عروسی نسبت به قبل کاهش یابد.

او ادامه می‌دهد: با فراگیرشدن بیماری کرونا و تعطیلی حدود دو‌ساله تالار‌ها و باغ‌تالارها، نه‌تن‌ها ضرر و زیان جبران‌ناپذیری به این صنف وارد شد، بلکه روال و روش سنتی برگزاری مراسم عروسی را نیز به کل نابود کرد که هنوز نیز ادامه دارد.

حقیقی از جمع‌آوری یا تغییر کاربری حدود ۲۰ باغ‌تالار و تالار پذیرایی در دو سال گذشته می‌گوید و اضافه می‌کند: اکنون در مشهد حدود ۷۰ تالار و ۳۷ باغ‌تالار دارای پروانه فعال هستند که بر اثر افزایش هزینه‌ها، برگزاری مراسم ازدواج در آن‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی مشهد درباره افزایش هزینه‌های باغ‌تالار‌ها در امسال نیز تصریح می‌کند: رقم هزینه مواد مصرفی و در حالت کلی رقم تمام هزینه‌های تالار‌های پذیرایی مشهد به‌صورت نسبی ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه دستمزد پرسنل این تالار‌ها نیز از ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۵۵ درصد بیشتر شده است.

او متأسفانه بی‌ثباتی قیمت مواد خوراکی و اجناس را عامل اصلی مشکل تالاردار‌ها و خانواده زوجین می‌داند و می‌گوید: در فاصله ۲ تا ۳ماهه رزرو تالار تا برگزاری مراسم، قیمت‌ها هیچ ثباتی ندارند و افزایش می‌یابند. برای همین، هم تالاردار و هم مشتری دچار مشکل می‌شوند.

او هزینه‌های تالار‌ها و باغ‌تالار‌ها را بسته به سطح تالار و انتخاب و سفارش صاحبان مجالس متفاوت بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: در مجموع امکان برگزاری آبرومند یک مراسم با کمترین هزینه ممکن وجود دارد، اما برخی بنا به سلیقه خود با سفارش‌های گوناگون این هزینه را بالا می‌برند.

تبدیل مراسم های عروسی به عقدی کوچک و خودمانی

در ادامه صاحب یکی از تالار‌های پذیرایی در مشهد که تمایلی به بردن نامش ندارد، در تشریح گرانی اجاره باغ‌تالار‌ها در امسال، بیان می‌کند: این روز‌ها به‌دلیل گرانی و مشکلات اقتصادی، جوانان کمتر ازدواج و زوج‌ها بسیار کمتر تالار و باغ‌تالار اجاره می‌کنند. آن تعداد هم که اجاره می‌کنند، مراسمشان فقط در حد یک عقد و پذیرایی به‌صرف شیرینی است. حتی تعداد مهمان‌های دعوت‌شده بسیار کم شده و به ۵۰ نفر رسیده است و زوج‌ها سعی می‌کنند مراسم را تنها با حضور نزدیکان درجه یک خود برگزار کنند.
او درباره میانگین اجاره و ورودی تالار‌های داخل شهر مشهد ادامه می‌دهد: ورودی بسته به مکان به‌صورت میانگین ۷ یا ۸ میلیون تومان است.

او می‌گوید: امسال هزینه پذیرایی یک مراسم ساده برای هر نفر به‌صورت میانگین به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که درگذشته هزینه پذیرایی برای هر نفر میانگین ۸۰ هزار تومان بود.

صاحب این تالار پذیرایی تصریح می‌کند: به‌طورکلی هزینه‌های خرید مواد غذایی، خدمات و... نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش‌یافته است. برنج سال گذشته کیلویی ۵۰ یا ۶۰ هزار تومان بود، اما اکنون هر کیلو برنج ۱۳۵ هزار تومان است. مرغ کیلویی ۲۰ هزار تومان بود و امروز کیلویی ۶۰ هزار تومان است و هزینه‌های پرسنلی هم افزایش یافته است. تمام این موارد بر نرخ اجاره تالار‌ها تأثیر گذاشته و افزایش هزینه‌های تحمیل شده به تالار‌ها و باغ تالار‌ها نیز موجب کاهش استقبال مردم برای برگزاری مراسم شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->