شهرآرانیوز

ارسال مطلب
ارسال عکس
حداکثر عکس قابل ارسال: 5 حجم مجاز : 5000 کیلو بایت
ارسال فیلم و صوت
حداکثر مدیا قابل ارسال: 5 حجم مجاز : 51200 کیلو بایت
پر کردن سایر اطلاعات

برگی از شناسنامه کوله­ پشتی

از سال ۱۳۸۱ هفته­ نامه شهرآرا به موضوع کودک و نوجوان در یکی از صفحات خود توجه نشان داد. شناسایی و معرفی کودکان و نوجوانان موفق در زمینه ­های علمی، ادبی، هنری و ورزشی در کنار پرورشِ اصولی نسل تازهٔ شاعر، داستان­ نویس و گزارشگرِ متخصص و متعهد با برگزاری کارگاه ­های ویژه، سیاست نخستین و رویکرد پیشِ روی صفحه کوله ­پشتی شد. در آن سال ­های نخستِ چاپ، ارتباط­ گیری مطلوب دو سویه این صفحه با قشر کودک و نوجوان سبب شد که در سال ۱۳۸۸ همزمان با روزنامه شدن هفته­ نامه، «کوله­ پشتی» هم صفحه ­ای برای خود داشته باشد. این اتفاق خوب تا سال ۱۳۹۲ ادامه یافت؛ اما با تغییر سیاست­گزاری­ های روزنامه در آن سال ­ها از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، کودکان و نوجوانان مشهدی صفحه­ ای در روزنامه شهرآرا نداشتند تا اینکه سال ۱۳۹۶ این صفحه دوباره احیا شد و پس از چاپِ ۱۴ شماره در روزنامه شهرآرا، سرانجام ۱۸بهمن ۱۳۹۶ تبدیل به نشریه ­ای ۲۰ صفحه ­ای با دو بخش کودک و نوجوان شد. پس از این فراز و نشیب­ ها اکنون کوله ­پشتی با مشخصات فنی ۱۸*۲۰ هر هفته روزهای چهارشنبه میهمان خانه­ های شماست و تاکنون ۶۰ شماره در دوره قبلی و ۷۰ شماره در دوره فعلی از کوله­ پشتی چاپ شده است­.

ضمیمه کوله­ پشتی با پایه­ گذاری جریانِ جدید روزنامه ­نگاری کودک و نوجوان، بالا بردن سطح فرهنگ شهروندی، بازشناسی هویت، حس تعلق و دوست ­داشتن خانه، خانواده و جامعه و ترویج حس عزتمندی و اعتقادی به کودکان و نوجوان سعی بر آن دارد که شهروندی ایده ­آل برای مشهد، ایران و جامعه اسلامی تربیت کند. شهروندی متعهد و متخصص تراز اسلامی که تمدن­سازی نوین اسلامی را نوید می­دهد.

بازخوردها

* ضمیمه کوله ­پشتی در این سال­ ها با عنایت خدا و تلاش دل­سوزان بستری برای شناسایی، پرورش و رشد فکری و حرف ه­ای قشر کودک و نوجوان این دیار بوده است. جوانانی که اکنون در دانشگاه ­های خوب کشور در رشته ­های مختلف مشغول به تحصیل هستند و یا مشغول به­ کار شده­ اند که نمونه این عزیزان: امیرعلی قاسمی ­مقدم (مشاور وزیر صمت)، نوید سرادار (فارغ­ التحصیل دانشگاه علامه طباطبایی و همکار امروز ما در سایت کوله ­پشتی در بخش بارگذاری مطالب)، داوود شال ­فروشان (نویسنده و کارگردان تئاتر)، انسیه محمدپور (شاعر خوب و دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد)، نگین محترم (نویسنده و دانشجوی ممتاز دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تهران)، یحیا متقی (مهاجر پاکستانی نویسنده، خبرنگار و مشغول به­ کار در سایت جامعه ­المصطفی سال ­های قبل و کافه ­کتاب اکنون)، نازنین جلایری (شاعر و نویسنده توان­ یاب، نوجوان برگزیده ­ی جشنواره کشوری «نوجوونیم» سال ۱۴۰۰)، ابوالفضل ملاجردی(روشندل داستان­ نویس و دانشجوی دانشگاه سبزوار در رشته ادبیات فارسی) و.... درخور یادآوری هستند.
اکنون به ­جز نویسندگان و شاعران سرشناس مشهدی و کشوری، بیش از ۳۰ کودک و نوجوان نیز با این نشریه همکاری می­کنند و از کارگاه­ های مستمر جمعه­ ها ساعت ۱۱ تا ۱۳ بهره­ مند می ­شوند.

* تربیت قلمی و اندیشه­ ای نویسندگانی خارج از شهر مشهد به­ منظور تاثیرگذاری بیشتر با جامعه مخاطب کودک و نوجوان مانند نویسندگان شهرهای فریمان، تربت­ حیریه، تربت ­جام، گناباد و اصفهان که به­ عنوان نمونه، اکنون امین صادقی­ پور ۱۵ساله از تربت­ حیدریه در حوزه معرفی مکان ­های مذهبی و تاریخی و حرفه ­های فراموش شده با ما همکاری می­کند. همچنین به­ منظور ترویج زبان پارسی در حوزه کشورهای اسلامی، با همکاری یکی از دوستان نشریه کوله ­پشتی، PDF این نشریه در اختیار دانش­ آموزان یکی از مدارس کابل (افغانستان) قرار می­گیرد.

* همکاری با سازمان آموزش و پرورش و چاپ ویژه­ نامه جشنواره کشوری خوارزمی برای آموزش و پرورش از صفر تا صد از سوی نیروهای کوله ­پشتی از جمله رسول اسعدی خبرنگار کوله ­پشتی و سایر دوستانی که اکنون دانشجو شده و در مشهد نیستند.

* تعامل اعضای کودک و نوجوان انجمن نویسندگان و شاعران کوله­ پشتی با موسسات خیریه دختران همدم و شهید فیاض ­بخش در سال­ های ۹۸ با برگزاری برنامه خوب (دست خواهری و دست برادری) میان جمعی از دختران کوله ­پشتی با دختران نوجوان همدم و دست برادری جمعی از پسران کوله ­پشتی با پسران شهید فیاض ­بخش در روز نوجوان به تبعیت از سنت مبین اسلام و خواندن دعای مربوط و وفای عهد به آن.

* ارتباط با پژوهش ­سراها و فدراسیون ورزشی و معرفی نخبگان علمی و قهرمانان و پهلوانان دانش­ آموزی برای تشویق به پیشرفت و الگو گرفتن سایر اقشار.

* ارتباط با کانون­ های فرهنگی مذهبی، بسیج دانش­ آموزی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

* چاپ ویژه­ نامه برای سازمان فرهنگی در سال۹۶

* توزیع کوله­ پشتی از سوی نهاد کتابخانه ­های استان برای بچه ­های حاشیه شهر: رضویه و...

* برگزاری برنامه تعاملی و رونمایی کتاب در موسسه شهید فیاض ­بخش و دیدار نویسندگان نوجوان کوله­ پشتی با نوجوانان شهید فیاض­ بخش در ۲۴ آبان ۱۴۰۰ در گرامی­داشت هفته کتاب و کتاب­خوانی و ترویج سنت حسنه مطالعه.

* برگزاری جشنواره ادبی هنری (من یار حسینم) سال۱۳۹۹ در نشریه کوله­ پشتی با محوریت کودکان و نوجوانان عاشورایی و تولید شعر، داستان و استاپ ­موشن، فیلم و داوری این محتوا.

* ارتباط با اعضای باشگاه مخاطبان و داشتن سامانه نظرخواهی و ارسال مطالب از سایر کودکان و نوجوانان، نقد آثار رسیده و ارسال نظر کارشناس کوله­ پشتی به مخاطبان.
آنچه خواندید گزیده ­ای بود از ۱۳ سال تلاش گروه ادبی و هنری کوله­ پشتی برای شما کودکان و نوجوانان این مرز و بوم، که از این پس با سایت کوله ­پشتی، پنجره­ ای دیگر گشوده ­ایم تا شما نیز در ارتباطی دو سویه همراهمان باشید و به اتفاق، میهن خویش را کنیم آباد.