عرضه «صدایی که از اعماق وجودم می‌آمد» در کتابفروشی‌ها | قصه زن فرانسوی که شیعه شد زیاد بغل کردن نوزاد خوب است یا بد؟ ویدئو | روایتی دخترانه از زیارت امام رضا (ع) نجوا‌های دختران مشهدی با امام رضا(ع) ۶ مدال ایرانی بانوان در پایان روز سوم دوومیدانی غرب آسیا کسب شد صرف هزینه میلیاردی بانوان پولدار برای مادرشدن بدون بارداری! زنان، درگیر دوگانه اشتغال و مادری آیت‌الله رئیسی به ارتقای جایگاه زنان و ضرورت میدان‌دادن به آنان معتقد بود مادر مشهدی در هفته سی و سوم بارداری صاحب ۴ فرزند دختر شد حرم نوشت‌های یک خادمه | عزت نفس گمشده مادر نقد و بررسی فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» از نگاه دختران دهه هشتادی با حضور کارگردان دیدار دختران رسانه‌ای «شهربانو» با مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا انتقاد خزعلی از کمبود اساتید متخصص در حوزه مطالعات زنان انسیه شاه‌حسینی: حقوق زنان هنرمند برای آیت‌الله رئیسی مهم بود اینستاگرام روی موج بی‌اخلاقی افزایش تعداد فروشندگان ترمز بازار مسکن را کشید (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) خبرنگاران زن فلسطینی قربانیان ترورهای هدفمند اسرائیل بی‌بی منجمه؛ بانوی نامدار ایرانی در عرصه ستاره‌شناسی زنان می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند؟ بیشتر کشته‌شدگان حمله به اردوگاه رفح زنان و کودکان بودند
سرخط خبرها
حدیث‌کساء رمز خانواده سالم است

حدیث‌کساء رمز خانواده سالم است

  • کد خبر: ۲۰۰۲۸۹
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
حدیث کسا تار و پودی متفاوت با سایر ادعیه دارد و هر کدام از فراز‌های آن، گویای نکته خاص تربیتی است و نمایی از خانواده سالم را نشان می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها که ایام پر غم شهادت تنها دختر پیامبر است خیلی‌ها در مراسم‌های مذهبی‌شان حدیث کساء می‌خوانند. حدیثی که در دل خود داستانی زیبا دارد و هر کدام از فراز‌های آن، گویای نکته خاص تربیتی است. حدیث کسا تار و پودی متفاوت با سایر ادعیه دارد. نهایت ادب و محبت در ارتباط کلامی در جایجای آن موج می‌زند.

چه خوب است آن‌ها که این حدیث را در مراسم‌های عزاداری خود می‌خوانند بر مفاهیم آن نیز تامل کنند و بدانند کلمه به کلمه آن پندآموز است و نمایی از خانواده سالم را نشان می‌دهد.

مثلا آنجا که هر بار کسی درب خانه را می‌زند و حضرت زهرا (س) میزبانی می‌کند خطابش چقدر مودبانه همراه با احترام و محبت و مخصوص به هر کدام از عزیزانش است. مثلا پدر را محترمانه خطاب می‌کند، از او پذیرایی می‌کند، نگاه به پدر که همراه با عبادت است را در چهره دارد و آنچه می‌خواهد را به خوبی انجام می‌دهد.

وقتی فرزندانش به خانه وارد می‌شوند آن‌ها را نور دیده و میوه دل می‌نامد و تبعیضی در این خطاب نمی‌بینیم.
همه اهالی این خانه پر برکت با وجود اینکه مقام معصوم نرد خدا دارند، اما در عین حال، احترام به بزرگتر، احترام به مادر و پدر و همسر کاملا مشهود است.

فرزندان برای رفتن زیر کساء یمانی و همراه شدن با پدربزرگ، از او اجازه می‌گیرند. پدربزرگ با روی گشاده و لبخند از آن‌ها استقبال می‌کند و باز هم عدالت در رفتار و حسن خلق را ما در این رفتار‌ها شاهدیم.

ابراز محبت حضرت زهرا (س) به تک تک اعضای خانواده و به ویژه همسرش علی بن ابیطالب (ع) واضح است و این رفتار محترمانه همراه با محبتی حیاوار و دوست داشتنی در جلوی چشم اهالی خانواده در نگاه فرزندان آموزنده است تا یک رابطه درست را در خانواده میان پدر و مادر خود ببینند.

در بخش دیگری از حدیث ما شاهد آداب گفتگو میان اهالی این خانه هستیم. چیزی که این روز‌ها باعث طلاق عاطفی یا ناسازگاری میان اهالی خانواده و گسستگی شده است نبود مهارت گفتگو است. هر کسی در دنیای شخصی خودش قرار دارد و از حال هم خبر ندارند یا اگر حرف می‌زنند به تنش کشیده می‌شود.

در حالیکه ما در خانه فاطمه زهرا (س) مکرر می‌بینیم «قلت» و «قال» در حدیث کساء تکرار می‌شود و این نشان دهنده رواج گفتگو در خانواده است. گفتگو در خانواده باعث همدلی و افزایش مشارکت و حل مسئله می‌شود، آن هم گفتگویی همراه با احترام و محبت و توجه به جایگاه هر یک از افراد خانواده و شناخت حریم شخصی خود که از جمله آداب داشتن خانواده سالم است.

می‌بینید؛ همین حدیث ساده را اگر درک کنیم چقدر می‌تواند راهگشای مسائل امروز خانواده باشد و به تنهایی یک دوره آموزشی و تربیتی است. چه خوب است این روز‌ها که بیگانگان با تمام قوا پناهگاه امن خانواده ایرانی را نشانه می‌روند و سعی دارند به هر طریقی شده ریشه‌های این فرهنگ اصیل را نابود کنند، ما با الگوبرداری از این شیوه مدیریت خانواده زهرایی، روزبهروز بر استحکام این بنا بیفزاییم و نقشه دشمنان را نقش بر آب کنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.